kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹

آمریکا و روسیه بزرگ ‌ترین صادرکننده تسلیحات در جهان / مقصد سلاح‌ها ؛ خاورمیانه!

نتایج تازه‌ترین مطالعه و بررسی «موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی» نشان می‌دهد که آمریکا و روسیه همچنان بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات نظامی در جهان هستند و خاورمیانه نیز به تنهایی مقصد نیمی از این تسلیحات است.


برخی کشورها همواره با ایجاد «شرایط جنگ» در مناطق مختلف به دنبال فروش سلاح به کشورهای مختلف بوده‌اند. برخی نیز با بهره‌برداری از شرایط جنگی ایجاد شده به دنبال همین هدف یعنی تجارت می‌گردند. در واقع نفوذ لابی‌های اسلحه‌سازی در دولتمردان باعث می‌شود زمینه‌های فروش سلاح بیشتر به کشورهای درگیر جنگ فراهم شود.
«ایران هراسی» یکی از ابزار‌های لابی‌های اسلحه‌سازی دستکم در منطقه غرب آسیا بوده است که با «مانور» بر آن باعث ایجاد هراس در بین پادشاهان عربی شده و بدین ترتیب میلیاردها دلار از خزانه این ریزکشورهای ثروتمند برای خرید سلاح خارج می‌شود. آمریکا اما طبق روال همیشه و با  آمارهای جدید در این زمینه جایگاه «ویژه‌ای» دارد و یکی از بزرگترین صادر کنندگان سلاح است.
به گزارش تسنیم به نقل از اسپوتنیک، موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی دیروز اعلام کرده «آمریکا و روسیه در 5 سال گذشته به ترتیب بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات در جهان بودند و 56 درصد صادرات جهانی اسلحه را در اختیار داشته‌اند.» براساس این گزارش، آمریکا در 5 سال گذشته همچنان بزرگترین صادرکننده سلاح جهان بوده و یک سوم بازار جهانی اسلحه را در اختیار داشته است. صادرات تسلیحات نظامی آمریکا در این مدت نسبت به بازه زمانی 2007 تا 2011 میلادی بیش از 21 درصد رشد داشته است. حدود نیمی از صادرات تسلیحات آمریکا به کشورهای خاورمیانه بوده است.
این گزارش می‌افزاید: «آمریکا تسلیحات مهمی را به حداقل 100 کشور جهان عرضه می‌کند. هواپیماهای جنگنده با موشک‌های کروز و سایر مهمات هدایت شونده و آخرین نسل سامانه‌های دفاع موشکی بخش مهمی از صادرات تسلیحات آمریکا را تشکیل می‌دهد.» روسیه نیز در این رتبه بندی در جایگاه دوم قرار دارد، و سهم این کشور در بازار جهانی تسلیحات به 23 درصد رسیده است. هند، ویتنام، چین و الجزایر هم خریداران اصلی تسلیحات روسی هستند. این 4 کشور بازار بیش از 70 درصد صادرات تسلیحات روسی را تشکیل می‌دهند.
همچنین بنا بر نتیجه گزارش تحقیقی بنیاد بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم موسوم به «سیپری»، هند، امارات و عربستان همچنان در صدر لیست کشورهای وارد‌کننده سلاح و تجهیزات دفاعی در جهان قرار دارند. از 2012 تا 2016 هند 13 درصد واردات سلاح در جهان را به خود اختصاص داده و پس از آن رتبه‌های بعدی از آن عربستان، امارات عربی متحده، چین و الجزایر است.