kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۳۶
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰

سقوط آزاد بورس همزمان با رشد قیمت سکه و ارز

همزمان با گران شدن قیمت سکه و ارز شاخص بورس تهران با ریزش بی‌سابقه بیش از 1500 واحدی مواجه شد.
به گزارش ایسنا، روند نزولی بورس که از ابتدای سال و با کسب بازدهی منفی 2 درصدی آغاز شده در روز شنبه و با افت 900 واحدی شاخص شدت یافت و بازدهی منفی بورس به بیش از سه درصد رسید. البته روند نزولی بورس در همین جا متوقف نشد و فعالان تالار شیشه‌ای دیروز نیز شاهد افت بی‌سابقه شاخص بورس تهران بودند به طوری که روند نزولی شاخص از همان دقایق ابتدایی معاملات شروع شد و در نهایت با ریزش 1581 واحدی شاخص و رسیدن به کانال 74هزار و 920 واحد پایان یافت.
با این اتفاق اولین ریزش بیش از 2 درصدی شاخص در یک روز در سال 93 رقم خورد و با افزایش جو ناامیدی در بورس تهران، بازدهی منفی بورس به حدود پنج درصد رسید.
در حالی که اکثر کارشناسان بازار افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی ابهام در نتایج اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و گران شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را از عوامل افت بورس از سال گذشته تاکنون می‌دادند که مسئولان و حتی کارشناسان بازار در خصوص علت ریزش بیش از 2 هزار واحدی شاخص در 2 روز گذشته اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
این در حالی است که با افت بیش از 1500 واحدی شاخص در معاملات دیروز صف‌های فروش متعدد و پرحجم در بازار تشکیل شد و بازار شاهد تحولات اندکی بود.
براین اساس در بازار سرتاسر منفی دیروز قیمت اکثر شرکتهای بورسی افت کرد به طوری که شرکتهای هلدینگ خلیج فارس، مخابرات،‌تاپیکو،‌نفت و گاز پارسیان،‌غدیر، بانک ملت، پاسارگاد، مپنا، ارتباطات سیار، بانک تجارت، پارسیان،‌سرمایه‌گذاری امید، پالایشگاه بندرعباس، ملی مس، توسعه معادن و فلزات، ایران خودرو،‌پتروشیمی شازند، سایپا،‌بانک صادرات و سرمایه‌گذاری توسعه ملی تأثیر 300 تا 15 واحدی بر شاخص بورس گذاشتند.
در بازار یکشنبه شرکتهای پاکشو، داروسازی زهراوری و روز دارو از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و شرکتهای مطرحی چون پالایشگاه بندرعباس، ایران خودرو، مپنا، نیروترانس، معادن بافق، سایپا و زامیاد بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.
همچنین در بازار منفی دیروز بیش از 700 میلیون سهم به ارزش 310 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه تا سطح 365 هزار میلیارد تومان نزول کرد.
رشد قیمت‌ها در بازار سکه و ارز
در همین حال از بازار سکه و ارز خبر می‌رسد که قیمت‌ها در این بازار رو به صعود گذاشته است.
قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید دیروز نسبت به روز شنبه با رشد 11 هزار و 500 تومانی به 975 هزار تومان رسید.
بهای هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز دیروز 10هزار و 500 تومان افزایش یافت و 974 هزار تومان معامله شد، قیمت هر نیم سکه،‌ربع و سکه گرمی نیز روز یکشنبه به ترتیب 5، 7 و 5 هزار تومان نسبت به روز شنبه گران شد.
نرخ هر دلار آمریکا نیز با رشد 48 تومانی به 3120 تومان رسید. همچنین بهای هر یورو هم با افزایش 48 تومانی روبرو شد. هر پوند نیز دیروز 70 تومان گران‌تر شد.
عوامل افت بورس
یک فعال بازار سرمایه عوامل افت بورس در ماههای اخیر را تشریح کرد.
حسین خزلی خرازی کارگزار بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اگر اطلاعیه‌های پیش‌بینی سود سال 93 شرکتهای بورسی بررسی شود مشاهده می‌شود که اکثر شرکتها پیش‌بینی سال 93 را محتاطانه ارائه دادند زیرا سال 93 سال سختی برای اقتصاد ایران است.
وی افزود: بنابراین اطلاعیه شرکتها برای سود سال 93 کمتر از عملکرد محقق شده 12 ماهه سال 92 است این در حالی است که سال 92 سال خاصی برای بازار سرمایه بود و تحت تأثیر سودهای شناسایی شده ناشی از تسعیر نرخ ارز در سال 91 بود که در سال 92 اثر گذاشت.
وی اظهار کرد: بنابراین اعضای هیئت مدیره شرکتهای بورسی در ابتدای سال 93 با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سایر ابهامات سعی کردند که گزارش‌های خود را محتاطانه ارائه دهند.
این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: البته بنده برای پایان سال 93 نگرانی ندارم زیرا همانطور که در مرحله اول هدفمندی اتفاق افتاد در پایان دوره، شرکتها با اندکی افزایش در نرخ محصولاتشان می‌توانند حاشیه سود خود را حفظ کنند لذا جای نگرانی از این نظر برای شرکتهای بورسی وجود ندارد.
خزلی خرازی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر شبکه بانکی همواره رقیب بورس بوده است و حتی در بانکهای بزرگ دولتی سودهای 25 درصد در سال به سپرده‌ها داده می‌شود لذا برخی از سرمایه‌گذاران بورس ترجیح می‌دهند که قسمتی از پرتفوی خود را به سپرده‌های بانکی اختصاص داده و سود دریافت کنند لذا شبکه بانکی این روزها به جد رقیب بورس شده است.
به گفته این کارشناس بورس با توجه به اینکه در سه ماه اخیر بازار سرمایه منفی بوده، پیش‌بینی می‌شود که در 2 ماه آینده و در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر با نزدیک شدن به فصل مجامع شاهد ثبات در بازار سرمایه باشیم و احتمالاً رونق و رشد ملایمی هم در بازار داشته باشیم. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده ثبات و رونق نسبی را در بازار مشاهده کنیم.
وی در خصوص ادامه ثبات در بازار سرمایه گفت: در این خصوص باید صبر کنیم که گزارش شش ماهه دوم ارائه شده تا اثر افزایش قیمت کالاها بر شرکتها نمایان شود.
وی عنوان کرد: قیمت حامل‌های انرژی برای شرکتها انرژی بر افزایش یافته ولی در نیمه دوم سال شرکتهای انرژی بر با افزایش نرخی که در کالاهایشان خواهند داشت به حاشیه سود قبلی خود خواهند رسید.