kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۲۷۴
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
یک کشاورز با کمک بسیج سازندگی بدست آورد

سود سالانه 27میلیونی از کشت خیار گلخانه‌ای

یک جوان کشاورز تبریزی موفق شده با همکاری همسرش سالانه تا 27میلیون تومان سود خالص از کشت خیار گلخانه‌ای کسب کند.


راشد احمدي‌نژاد، علاوه بر اينكه با همسر خود همكار است، رشته تحصيلي‌اش نيز با او يكي است و هر دو كشاورزي خوانده‌اند.
راشد در گلخانه خود خيار پرورش مي‌دهد. گلخانه‌اي كه از اجاره‌بهاي بالاي آن گلايه‌مند است و منتظر حمايت دستگاه‌هاي دولتي است تا بتواند گلخانه‌اي بخرد و از زير بار هزينه سنگين اجاره‌بهاي گلخانه خلاصي يابد.
وي تجربيات اجرايي و علمي مختلفي نيز داشته است. 2 سال مديريت در گلخانه‌هاي پرورش صيفي‌جات به روش‌هاي خاكي و هيدروپونيك، عضويت در نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان آذربايجان شرقي، عضويت در انجمن علوم خاك ايران و همچنين عضويت در انجمن علوم زراعت ايران در كارنامه او به چشم مي‌خورد.
20 ميليون تومان به كمك بسيج سازندگي وام گرفته و در گلخانه هزار متري‌اش از سيستم آبياري قطره‌اي استفاده مي‌كند. احمدي‌نژاد نيز به مانند خيلي از كارشناسان نگران و دغدغه‌مند بحران كم‌آبي كشور است و مي‌گويد: اگر مديريت صحيح مصرف آب در كشور نهادينه شود، هم مي‌توان ميزان توليد محصولات را افزايش داد و هم تا حد زيادي به كاهش مصرف آب كمك كرد.
او دو بار در سال كشت خيار مي‌كند. قيمت حدودي هر كيلو خيار براي خريدار عمده 2000 تومان است كه بين 700 تا 900 تومان آن سود است و آنطور كه مي‌گويد سالانه بين 25 تا 27 ميليون تومان سود خالص از كار گلخانه عايدش مي‌شود. پدر و همسرش در كارهاي گلخانه كمكش مي‌كنند. پدرش بازنشسته آموزش و پرورش و همسرش نيز فارغ‌التحصيل رشته كشاورزي است.
او مي‌گويد با اينكه كار توليد زحمت فراوان دارد، اما به دليل علاقه‌اي كه به اين كار دارد، هيچگاه خسته و كلافه نمي‌شود و پول اين كار هميشه برايش بركت داشته است؛ بركتي كه از نظر او در كار پشت ميزنشيني و اداري وجود ندارد.
او نيز مانند خيلي از اشتغال‌آفرينان معتقد است كه بانك‌ها بايد مداراي بيشتري با آنها به خرج دهند و به وام‌هايشان تنفس بيشتري دهند. راشد احمدي‌نژاد مي‌گويد كه در تبريز، يعني شهر محل زندگي و كارش، به دليل اينكه هوا سرد است، توليد محصولاتي مانند توت فرنگي و موز در گلخانه كه احتياج به هواي گرم دارد، به دليل بالا بودن هزينه تنظيم دماي گلخانه، پر هزينه و غير سودآور است و خيار مناسب‌ترين محصول گلخانه‌اي براي اين استان است.
دوره اول كشتش از اوايل اسفند شروع مي‌شود و تا مرداد ادامه مي‌يابد و دوره دوم نيز از شهريور تا آذر و در دو ماه دي و بهمن به علت سردي هوا، به گلخانه‌اش استراحت مي‌دهد. او خيارهايش را بر اساس كيفيت و اندازه به سه دسته تقسيم مي‌كند و كار تقسيم كردن خيارها در گلخانه خودش انجام مي‌شود و هر كدام از اين دسته‌ها را به قيمت‌هاي متفاوت به خريداران عمده مي‌دهد.
راشد احمدي‌نژاد نيز مانند خيلي از مردم قبول دارد كه طعم و مزه خيار بوته‌اي متفاوت‌تر و بهتر از خيار درختي است. اما مي‌گويد: خيار درختي گلخانه ما به اين علت كه استفاده از كود را به حداقل رسانده‌ايم، مزه‌اي مشابه خيار بوته‌اي دارد.