kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹

برداشت آب در کشور 100 برابر بیشتر از میزان تغذیه زیرزمینی است

مشاور فنی کمیته اجرایی ملی مدیریت جامع ‌حوضه‌های آبخیزدار کشور گفت: در حال حاضر متوسط برداشت آب در کشور 100 برابر بیشتر از میزان تغذیه و نفوذ آب در سفره‌های زیرزمینی است.

 
 سمنان- خبرنگار کیهان:

هوشنگ جزی افزود: نبود برنامه منظم دستگاه‌ها، موازی کاری دستگاه‌های اجرایی و بی‌توجهی به توان ‌حوضه‌ها از عوامل اصلی فاصله زیاد میان برداشت و تغذیه آب‌های زیرزمینی است.
وی با اشاره به وجود آبخوان‌های ممنوعه و بحرانی قابل توجه در کشور و میزان 6 تا 9 میلیارد مترمکعب عملکرد منفی آبدهی در آبخوان‌های کشور، گفت: 125 میلیون هکتار حوضه‌های آبخیز کشور نیز در قلمرو فرسایش آبی قرار دارند.
جزی به نشست‌های دشت‌های کشور اشاره کرد و گفت: دشت مشهد 25 سانتی‌متر، نیشابور 12 سانتی‌متر،‌کرمان 20 سانتی‌متر، تهران 17 سانتی‌متر، ساوجبلاغ 22 سانتی‌متر، قزوین 24 سانتی‌متر، رفسنجان 30 سانتی‌متر و گلپایگان 12 سانتی‌متر نشست کرده است.
جزی با بیان اینکه طرح بین‌المللی حبله‌رود به وسعت یک میلیون و 200 هزار هکتار در اراضی استان‌های تهران و سمنان در حال اجرا است، اظهار داشت: این طرح بیش از 700 پارچه آبادی و پنج شهرستان را در برمی‌گیرد.
جزی با اشاره به خطر ایجاد سیل در کنار خشکسالی برای بخش‌های مختلف کشور، خاطرنشان کرد: 255 شهر معادل 41/5 درصد شهرهای کشور و هشت هزار روستا معادل 12/7 روستاهای کشور در معرض سیل قرار دارند.وی افزود: سالانه 16/7 تن در هر هکتار خاک کشور در معرض فرسایش قرار می‌گیرد که این میزان چهار برابر متوسط جهانی است.
حوضه حبله‌رود در پایین دست و غرب استان سمنان در سه شهرستان سرخه، گرمسار و آرادان قرار دارد.