kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۲۵۰
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸

آغاز عملیات اجرایی نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی در اسکو

عملیات ساخت نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس اف4 با ظرفیت 500 مگاوات با حضور وزیر نیرو در شهرستان اسکو از توابع استان آذربایجان شرقی آغاز شد.


تبریز - خبرنگار کیهان:

این نیروگاه در زمینی به وسعت 50 هکتار در روستای مهدیلوی شهرستان اسکو با سرمایه‌گذاری بیش از 10 هزار میلیارد ریال احداث می‌شود.
مجری طرح‌های سیکل ترکیبی کشور در این مراسم به خبرنگاران گفت: این نیروگاه جزو نخستین نیروگاه‌های کلاس اف کشور است که با احداث آن کمبود برق استان آذربایجان شرقی از جمله تبریز و صنایع اطراف شهر را برطرف می‌کند.
حاجی‌زاده ادامه داد: نیروگاه‌های کلاس اف جزو پیشرفته‌ترین نیروگاه هاست و بالا بودن راندمان نیروگاه، مصرف سوخت گاز و یا گاز مایع و ظرفیت بیشتر تولید از مزایای آن است.
وی خاطر نشان کرد: راندمان این نیروگاه 60 درصد است در حالی که راندمان نیروگاه‌های قدیمی 45 درصد می‌باشد.
حاجی‌زاده، رعایت تمامی استانداردهای محیط زیستی کشور و اروپا را از مشخصات این نیروگاه اعلام کرد و افزود: در انتخاب زمین برای ساخت آن نزدیک بودن به خط لوله گاز، وجود جاده دسترسی، موضوع آب و حتی وجود حد فاصل مناسب با روستاهای کوچک نیز از جمله مزایای آن است.
در این مراسم، وزیر نیرو اظهار داشت: امسال 1995 مگاوات نیروگاه در سطح کشور به بهره‌برداری رسید و این رقم تا آخر سال به 2195 مگاوات خواهد رسید.
وی افزود: تلاش برای ورود تکنولوژی‌های نو به کشور از جمله کلاس «اف4» از 2 سال قبل آغاز شد و در نهایت از رئیس‌جمهوری خواستار سرمایه‌گزاری دولتی برای 5000 مگاوات نیروگاه شدیم که مجوزها اخذ و تصمیم گرفته شد در 8 سایت کشور، برای احداث این مقدار مگاوات سرمایه‌گذاری شود. چیت‌چیان گفت: پس از بندرعباس و خرم‌آباد، سومین سایت در تبریز احداث می‌شود.
وی خواستار سرعت در عملیات حمل، ترخیص گمرکی و انتقال توربین به محل شد.