kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۸۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲

کوتاه از سراسر جهان



رومانی
یورونیوز: پارلمان رومانی روز دوشنبه به اتفاق آرا درخواست رئیس‌جمهور این کشور را برای برگزاری یک همه‌پرسی درباره اصلاحات ضدفساد تایید کرد. این تصمیم بعد از ۱۳ روز راهپیمایی اعتراضی مستمر مردم، اتخاذ می‌شود. اعتراض رومانیایی‌ها علیه فساد در روزهای گذشته، بزرگترین راهپیمایی اعتراضی از زمان سقوط کمونیسم در سال ۱۹۸۹ در این کشور به حساب می‌آید و مردم هنگامی به خیابان‌ها ریختند که دولت سعی داشت با اجرای فرمانی ده‌ها تن از مقامات دولتی را از تعقیب قضایی در ارتباط با فساد  استثناء کند.
عربستان
المسیره: عربستان در حمله هوایی به استان «مأرب» یمن، بار دیگر از بمب خوشه‌ای استفاده کرد. در این حمله یک منطقه مسکونی در شهر صرواح روز دوشنبه هدف بمب خوشه‌ای قرار گرفت و خسارت‌هایی به برخی خانه‌ها وارد شد. ‌آل‌سعود در جریان حمله به یمن بارها از بمب خوشه‌ای استفاده کرده و شمار زیادی را به خاک و خون کشیده است.
فرانسه
فیگارو: سازمان اطلاعات خارجی فرانسه قصد دارد 600 جاسوس جدید با هدف «مبارزه با تروریسم» و «مقابله با خطر حملات سایبری» استخدام کند. این 600 نفر در زمینه‌های مختلف، تخصص و به زبان‌های مختلف تسلط خواهند داشت و تا سال 2019 به کار گرفته خواهند شد. 37 درصد از جاسوسان جدید از نظامیان و 42 درصد از آنها از مشاغل مختلف خواهند بود. 21 درصد از این جاسوسان زن هستند.
آلمان
هاآرتص: صدراعظم آلمان دیدار دوجانبه سران دو طرف آلمانی و اسرائیلی را که قرار بود در تاریخ ۱۰ مه آینده(20 اردیبهشت) در شهر اشغالی قدس برگزار شود، لغو کرد. دلیل اصلی لغو دیدار هیئت‌های دو طرف نارضایتی مرکل از تصویب قانون مشروعیت‌بخشی به شهرک‌های صهیونیست‌نشین است که یک هفته قبل در پارلمان اسرائیل تصویب شد.
مصر
المیادین: کمیته امور عربی در پارلمان مصر با اشاره به اینکه «خالی بودن کرسی سوریه در اتحادیه عرب دیگر قابل قبول نیست»، تأکید کرده «روابط استراتژیک مصر و سوریه می‌طلبد که مصر در این زمینه مداخله مثبت داشته باشد.» این کمیته همچنین هشدار داده فروپاشی سوریه و تبدیل آن به دولت‌های کوچک طایفه‌ای خطری برای کل منطقه، مصر و امنیت ملی آن است.
کره شمالی
رویترز: شورای امنیت سازمان ملل آزمایش موشک بالستیک کره شمالی را محکوم و این کشور را به اتخاذ تدابیر جدی‌تر تهدید کرده است. همچنین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا وعده داده با کره شمالی به طور قاطع برخورد کند. خبرگزاری یونهاپ کره‌ جنوبی در مورد آزمایش اخیر اعلام کرده بود، موشک بالستیک نوع جدید پرتاب شده توسط کره شمالی دارای بردی بیش از دو هزار کیلومتر است.