kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۸۴
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۲
با نادیده گرفتن مقررات بین‌المللی

آمریکا به نماینده جدید ایران در سازمان ملل ویزا نداد

به دنبال اقدام کنگره آمریکا مبنی بر منع ورود سفیر پیشنهادی کشورمان در سازمان ملل به خاک این کشور، کاخ سفید نیز رسما اعلام کرد که به حمید ابوطالبی ویزا نمی‌دهد.

سرویس سیاسی-
به دنبال اقدام کنگره آمریکا مبنی بر منع ورود سفیر پیشنهادی کشورمان در سازمان ملل به خاک این کشور، کاخ سفید نیز رسما اعلام کرد که به حمید ابوطالبی ویزا نمی‌دهد.
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که به سازمان ملل و دولت ایران خبر داده است برای سفیر جدید ایران نزد سازمان ملل ویزا صادر نخواهد کرد.
همچنین مجالس دوگانه آمریکا (سنا و نمایندگان) طی روزهای اخیر طرح ممنوعیت صدور ویزا برای ابوطالبی را تصویب کردند.
آمریکا مدعی است ابوطالبی در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی در سال 1357 نقش داشته است. طرح تصویب شده اکنون در انتظار امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای اجرایی شدن است.
پیش از این مقامات کاخ سفید نیز مدعی شده بودند ابوطالبی گزینه «قابل اعتمادی» نیست و واشنگتن مواضع خود در این زمینه را از طریق برخی مجاری به اطلاع مقامات تهران رسانده است.
واکنش ایران
«سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در واکنش به اقدام سنا و مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر منع ورود سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به خاک این کشور گفت: هیچ گزینه جایگزینی برای «حمید ابوطالبی» نداریم و موضوع را از طریق مکانیزم‌های حقوقی پیش‌بینی شده سازمان ملل پیگیری می‌کنیم.
وی ادامه داد: بر اساس موافقتنامه مقرر میان سازمان ملل و دولت میزبان، این کشور باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.
نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد نیز در واکنش به اعلام رسمی کاخ سفید مبنی بر خودداری از صدور روادید حمید ابوطالبی اعلام کرد: این تصمیم آمریکا نابخردانه و نقض آشکار حقوق بین‌الملل است.
بلافاصله بعد از اعلام رسمی کاخ سفید که از خودداری صدور روادید برای حمید ابوطالبی خبر داد، نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در یادداشتی خبری تاکید کرد: این تصمیم نابخردانه، نقض آشکار حقوق بین‌الملل و در تعارض با تعهدات کشور میزبان سازمان ملل متحد است.
در این یادداشت آمده است: این اقدام همچنین برخلاف حق ذاتی کشورهای مستقل در تعیین نمایندگان دائم خود در سازمان ملل است.
نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در پایان تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اقدام دیپلماتیک لازم را برای اعتراض به این عمل غیرقانونی انجام خواهد داد.
سکوت سازمان‌ملل!
سخنگوی دبیرکل سازمان‌ملل با خودداری از اظهارنظر درباره امتناع آمریکا از صدور روادید نماینده جدید کشورمان نزد این سازمان مدعی شد: هنوز هیچ یک از طرفین یعنی ایران و آمریکا، سازمان ملل را به طور رسمی در جریان این موضوع قرار نداده‌اند.
«استفان دوجاریک» در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر در نیویورک بار دیگر موضع قبلی سازمان ملل را تکرار کرد و گفت: این موضوعی دو جانبه میان ایران و آمریکاست و سازمان ملل دخالتی در آن ندارد.
موضع‌گیری سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در حالی است که آمریکا طبق موافقتنامه دو جانبه میان واشنگتن و سازمان ملل معروف به «قرارداد مقر» متعهد شده است که تسهیلات لازم را برای صدور روادید همه نمایندگان کشورهای جهان فراهم کند.
نشست خبری روزانه سخنگوی دبیرکل سازمان ملل یک ساعت قبل از اعلام نظر رسمی سخنگوی کاخ‌سفید برگزار شد که در آن جی‌کارنی به طور رسمی اعلام کرد، آمریکا برای حمید ابوطالبی روادید صادر نخواهد کرد.
سخنگوی بان‌کی مون در این نشست خبری ابراز امیدواری کرده بود که این موضوع از طریق تعامل دو جانبه ایران و آمریکا حل و فصل شود!
در همین رابطه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه عدم صدور ویزا برای نماینده پیشنهادی ایران تاثیری در مذاکرات هسته‌ای ندارد، اعلام کرد که نمی‌توان تأثیر احتمالی آتی آن را پیش‌بینی کرد.
به گزارش تسنیم، «جی ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به سوالی مبنی بر تأثیر احتمالی عدم صدور ویزا برای نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل ضمن رد چنین احتمالی گفت: «همانگونه که می‌دانید، این بحث که در عرصه عمومی جاری است، تأثیری بر مذاکرات (هسته‌ای) نگذاشته است.»
وی در ادامه گفت که نمی‌تواند درباره تاثیر آتی این اقدام بر مذاکرات هسته‌ای هیچ نوع پیش‌بینی ارائه کند.
در عین حال روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی تحلیلی نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا در اقدام بی‌سابقه تصمیم به عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی، نماینده معرفی شده ایران در سازمان‌ملل گرفته است که می‌تواند به مذاکرات حساس آمریکا با ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ضربه بزند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کریستین ساینس مانیتور در ادامه گزارش خود نوشت: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پس از آنکه کنگره به طور یکپارچه لایحه‌ای را تصویب کرد که براساس آن از ورود حمید ابوطالبی به آمریکا جلوگیری می‌شود، تصمیم گرفته است برای وی ویزا صادر نکند. این تصمیم می‌تواند علیرغم اینکه موجب خرسندی کنگره شود مذاکرات ایران و آمریکا را متزلزل کند.
این روزنامه همچنین نوشت که چنین اقدامی تاکنون در کنگره نیز سابقه نداشته است.
در ادامه این گزارش آمده است: تصمیم آمریکا خلاف تعهدات این کشور با سازمان ملل است که براساس آن این کشور موظف است به تمام نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل برای حضور در نیویورک ویزا صادر کند. این تصمیم همچنین در حالی اتخاذ شده است که آمریکا تلاش می‌کند پس از چندین دهه بن‌بست روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا مذاکراتش با این کشور را ادامه دهد.