kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۴۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
شبکه تلویزیونی العالم خبر داد

تخلیه چند کاخ پادشاهی در ریاض از ترس موشک‌های بالستیک انصارالله

برخی منابع خبری می‌گویند شلیک موشک برکان2 به قلب عربستان باعث شد تا شاهزاده‌های سعودی کاخ‌های خود را از ترس موشک‌های انقلابیون یمن تخلیه کنند.

سرویس خارجی-

شلیک موشک برکان 2 از سوی انصارالله به پایتخت عربستان، کاخ‌های سعودی را به لرزه درآورده است. این موشک که به 40 کیلومتری ریاض برخورد کرده نشان دهنده این مسئله است که انصارالله با کاخ‌های ریاض تنها 40 کیلومتر فاصله دارد. مقامات سیاسی یمن عنوان کرده‌اند استراتژی جدید یمن در مقابل تجاوزات ائتلاف سعودی «شهر در مقابل شهر، پایتخت در مقابل پایتخت» خواهد بود. آن شلیک و این استراتژی اما باعث شده تا شاهزاده‌های سعودی در هراس به سر ببرند.
در همین حال، برخی منابع رسانه‌ای از فرآیند تخلیه گروهی چند کاخ پادشاهی در ریاض و تعدادی از شهرهای دیگر از ترس موشک‌های دوربرد یمنی خبر داد‌ه‌اند. به گزارش العالم، برخی رسانه‌ها به نقل از «منابع مطلع» اعلام کردند حاکمان سعودی تعدادی از کاخ‌ها را در ریاض تخلیه و خانواده‌هایشان را به مناطق دیگری که اعلام نشده منتقل کرده‌اند. این منابع تاکید می‌کنند که تخلیه کاخ‌ها بعد از آزمایش موشک بالستیک توسط واحد موشکی یمن صورت گرفته که یک پایگاه نظامی در المزاحمیه در غرب ریاض را با دقت بالا هدف قرار داد. گفتنی است سعودی‌ها هیچ اظهارنظر رسمی دربارۀ فرآیند تخلیۀ این کاخ‌ها نکرده‌اند، همان‌طور که درباره شلیک این موشک نیز تاکنون سکوت اختیار کرده‌اند.
از سوی دیگر، نیروهای یمنی سه‌شنبه شب با «مزدوران» سعودی در شرق منطقه «المخاء» استان تعز واقع در جنوب غربی درگیر شدند که در پی آن ده‌ها نفر از عناصر «مزدور» و نظامیان سودانی عضو ائتلاف، کشته و زخمی و 11 خودروی آنها نیز منهدم شد.
در همین حال، یک منبع نظامی وابسته به دولت مستعفی یمن به پایگاه خبری «مصدر آنلاین» گفته در این درگیری‌ها، ارتش یمن و انصارالله دو موشک بالستیک هم به سمت مواضع شبه نظامیان سعودی در شرق «مخاء» واقع در غرب «تعز»، شلیک کردند که قبل از اصابت، هدف قرار گرفت. این در حالی است که هنوز مقامات نظامی یمن خبر شلیک دو موشک بالستیک به مواضع شبه نظامیان در شرق المخاء را تایید نکرده‎اند.
خبر دیگر اینکه، نیروی هوایی ارتش یمن سه‌شنبه شب طی چند ساعت بیش از 12 بار به مناطق مختلف بندر «الحدیده» واقع در غرب یمن حمله کردند. یک منبع محلی وابسته به ارتش یمن به خبرگزاری «النجم الثاقب» گفته «تعداد این حملات در منطقه «السخنه» استان الحدیده به بیش از 12 بار می‌رسد.» جنگنده‌های سعودی دو بار هم یک مرغداری را در شمال منطقه نفحان در منطقه بیت‌الفقیه استان الحدیده بمباران کردند! به نظر می‌رسد که عربستان حملات هوایی خود به بندر الحدیده را پس از انهدام ناوچه پیشرفته در حمله موشکی یمن، افزایش داده است، چراکه پس از انهدام این ناوچه پیشرفته، بارها این بندر را هدف قرار داده‌اند. ناوچه فرانسوی عربستان هفته گذشته در پاسخ به تجاوزات سعودی علیه یمن در غرب بندر الحدیده هدف حمله موشکی نیروهای یمنی قرار گرفت و به قعر دریا رفت. از نظر راهبردی باید گفت که این حمله موشکی یک هشدار نظامی و اطلاعاتی جدی و اساسی به چند کشوری بود که گذرگاه باب المندب و دریای سرخ را برای خود راهبردی می‌دانند.