kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۹۸۱
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲

انقلاب اسلامی؛ الهام‌بخش جنبش‌های مقاومت در جهان


تهیه و تنظیم: کامران پورعباس
پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران معجزۀ عصر حاضر است که با عنایات الهی و توجهات معصومین(ع) و با رهبریِ خمینی کبیر محقق گردید.
انقلاب اسلامی، تنها انقلاب آگاهانۀ دنیا
انقلاب اسلامی ایران، انقلابی عظیم، استثنایی، منحصر به فرد و بی‌­نظیر در عصر حاضر و از همه مهمتر صد در صد اسلامی و آگاهانه است.
اظهارنظرهای متعددی در تأیید این حقیقت وجود دارد بعنوان نمونه تدا اسکاچپل که یکی از مشهورترین نظریه‌­پردازان انقلاب‌هاست، معتقد است: «اگر در دنیا تنها یک انقلاب آگاهانه ایجاد شده باشد، آن انقلاب، انقلاب ایران است.»(1)
از نگاه او، هنگامی که در اثر نوسازی شدید، یعنی اصلاحات ارضی، مهاجرت گسترده به شهرها، توسعه نظام آموزش و پرورش جدید، موضعگیری منفی شاه نسبت به بازار، مانند مداخله در تجارت و کنترل بازار و نیز کنار نهادن روحانیون از فعالیت‌های مربوط به تعلیم و تربیت، قضاوت و مانند آن، یأس و از خودبیگانگی اجتماعی پدید آمد و حکومت آسیب‌پذیر گردید،  مجموعه‌ای از عناصر فرهنگی ریشه‌‌دار در تاریخ اسلام شیعی و نیز اسطوره بنیادین تشیع یعنی حضرت امام حسین‌(ع) مراسم مذهبی، شبکه مساجد و روحانیت به گونه‌ای هوشیارانه انقلاب اسلامی را به وجود آورد.(2)
تعیین­‌کننده و سرنوشت­‌ساز بودنِ نقش امام خمینی در انقلاب اسلامی
نقش امام خمینی در پیروزی و حفظ انقلاب اسلامی بی‌­بدیل، تعیین­‌کننده و سرنوشت‌­ساز است به گونه‌­ای که این انقلاب بدون نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست و این حقیقتی است که جهانیان به آن اذعان نموده‌­اند.
دکتر اگوانی، متخصص امور ایران و رئیس دانشگاه جواهر لعل‌نهرو می­‌گوید: «او تنها رهبری است که توانست جنبش را بر اساس ایدئولوژِی و مذهب بنیان­‌گذاری کند که هیچ یک از رهبران انقلاب‌های جهان نتوانستند به آن دست یابند.»(3)
انقلاب اسلامی نتیجۀ بصیرتِ امام خمینی
خورشید احمد گیلانی، نویسنده، سخنور و اندیشمند پاکستانی خاطرنشان می­‌نماید: «انقلاب اسلامی بی‌­شک نتیجۀ بصیرت عملی و پختگی فکری و سیاسی و استقلال اندیشه‌­ای و فکری امام خمینی(س) است.»(4)
امام، همان انقلاب  
حسن الزین، مدیر مسئول مجله لبنانی العرفان تصریح می­‌کند: «شاید برای اولین بار در تاریخ باشد که نتوان یک انقلاب را از یک مرد جدا کرد. امام همان انقلاب است و انقلاب امام.»(5)
پا گرفتن انقلاب در پرتو عظمت شخصیت امام
فرد هالیدی نویسنده انگلیسی ابراز می‌دارد: «از لحاظ به صحنه کشاندن اقشار وسیع مردم، انقلاب اسلامی ایران، عظیم‌­ترین انقلاب تاریخ است. همه می­‌دانیم که این کار عظیم در پرتو عظمت شخصیت امام پا گرفت و دست‌های پرقدرت فرماندهی او بود که این امواج عظیم انسانی را به شور و هیجان و خروش و تلاطم وا می‌­داشت.»(6)
عصر امام خمینی
با پیروزی انقلاب عصر امام خمینی در پهنه­‌ای وسیع و گسترده آغاز گردید.
یک پایگاه لبنانی در گزارشی از سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران نوشت این انقلاب سرآغاز عصری جدید به نام عصر خمینی است و تا پیروزی تمام مستضعفان جهان ادامه خواهد داشت. پایگاه لبنانی «سلاب نیوز» در گزارشی نوشت: امام خمینی(ره) با انقلابش یک عصر جدید را پایه‌گذاری کرد. در این گزارش تاکید شد: این رهبر تاریخی ارزش‌های انسانی را بازگرداند و به تمام کشورهای دیگر صادر کرد و به مردم نیروی داشتن نقش در امور را برگرداند و نشانه‌های یک عصر جدید را ترسیم کرد که می‌توان آن را «عصر خمینی» نامید و این عصر از انقلاب ایران آغاز شد و تا بی­‌نهایت یعنی پیروزی تمام مستضعفان بر مستکبرین ادامه خواهد داشت.(7)
مردمی و بی­‌نظیر برگزار شدنِ سالگرد پیروزی انقلاب
یکی از دستاوردها و ویژگی‌های مهمِ انقلاب اسلامی ایران که بی­‌نظیر بوده و موجب حیرت و شگفتی جهانیان شده، مردمی برگزار شدنِ سالگرد آن است.
در انقلاب‌های دنیا پس از گذشت چند سال از پیروزی انقلاب دیگر سالگرد پیروزی پرشور و مردمی نیست و فقط مقامات عالیرتبه سالگرد انقلاب را همراه با رژه نظامی برگزار می­‌کنند.
در انقلاب اسلامی ایران با وجود گذشت بیش از سه دهه از پیروزی، هنوز سالگرد پیروزی مردمی برگزار می‌­شود و میلیون‌ها نفر در سراسر کشور در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب در 22 بهمن شرکت می‌­کنند.  
ملت ایران هر سال در ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب مراسم­‌های باشکوهی در بزرگداشت انقلاب اسلامی­‌شان برگزار کرده‌‌اند و حضور حیرت­‌انگیز و خیره­‌کننده‌­ای در راهپیمایی 22 بهمن داشته‌اند. ان‌شاء‌الله امسال نیز ملت ایران حماسه­‌ای دیگر خلق خواهند کرد و همچون هر سال پاسخ دندان‌­شکنی به دشمنان قسم­‌خورده انقلاب و تبلیغات و توطئه‌های­شان خواهند داد.
پی­‌نوشت­‌ها:
1- پایگاه اطلاع‌­رسانی و خبری جماران، کد خبر: 34766، تاریخ خبر: 12/11/1392.
2- برگرفته از: نظریه تدا اسکاچپل و انقلاب اسلامی ایران؛ انقلاب اسلامی بیرون از مدار تحلیل غربیان، پایگاه اطلاع‌­رسانی و خبری جماران، کد خبر: 34766، تاریخ خبر: 12/11/1392.
3- نظام­‌سازی، طرح و تثبیت ولایت فقیه، ص: 346.
4- امام خمینی(س) از نگاه نخبگان جهان، ص: 26.
5- همان، ص: 148.
6- همان، ص: 348.
7- خبرگزاری فارس، 22/11/93، شماره: 13931122000330، با تلخیص.