kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۶۸۹
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹
رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران خبر داد

سردرگمی گندمکاران با اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران گفت: علاوه بر اینکه گندم‌کاران با گذشت 5 ماه از زمان اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی سردرگم‌اند، اکنون موضوع جدیدی مبنی بر آزاد شدن قیمت آرد و خرید گندم بر اساس میزان پروتئین مطرح شده است.



علیقلی ایمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت پیگیری بنیاد گندمکاران، در مورد اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی از سوی دولت، اظهار داشت: در مورد این موضوع به رئیس‌جمهور، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و سایر مسئولان نامه نوشتیم، اما تا این لحظه هیچ اقدامی صورت نگرفته است و دیگر اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی از تاخیر گذشته است.
وی با اشاره به اینکه کشاورزان اکنون سردرگم هستند، خاطرنشان کرد: آنها انگیزه‌ای برای افزایش تولید ندارند و با توجه به اینکه اکنون فصل داشت، سم‌پاشی، ریختن کود و نگهداری است نمی‌دانند چه برخوردی بکنند و آیا هزینه بیشتری برای افزایش تولید بکنند یا خیر؟
رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران به بحث آزادسازی قیمت آرد و خرید گندم براساس درصد پروتئین هم اشاره کرد و گفت: می‌گویند قرار است کارخانجات آرد گندم را بر اساس پروتئین آن خریداری کنند، در صورتی که اگر قرار است چنین معیاری اعمال شود باید از قبل‌تر روی خاک تغذیه گیاهان و بخش‌های دیگر کار کنیم.
100 درصد بذر اصلاح شده گندم و جو در داخل تولید می‌شود
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان این که 100 درصد بذرهای اصلاح شده گندم و جو در داخل کشور تامین می‌شود،‌ گفت: از سال آینده بذر هیبرید گندم نیز در کشور کاشته می‌شود.
یزدان سیف در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت کشت مزارع و نحوه تامین بذر آنها اظهار داشت: طبق برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برنامه استفاده از بذر اصلاح شده به ویژه برای مزارع گندم و جو تحت نظارت معاونت زراعت در حال اجراست و اصلاحات خوبی در این زمینه انجام شده که یقینا عملکرد در هکتار را افزایش می‌دهد.
وی به همکاری مشترک موسسه تولید و اصلاح بذر و نهال با طرف خارجی برای تولید بذر هیبرید اشاره کرد و گفت: امیدواریم برای فصل زراعی بهار سال آینده بیشتر بذر مورد اشاره در بخش کشاورزی بذر هیبریدی باشد.
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در مورد مزایای استفاده از بذر هیبرید گفت: در برخی گیاهان نوع نر و ماده از هم جدا است و گاهی کشاورزان مجبور بودند 30 درصد از مزرعه خود را بدون آنکه محصولی داشته باشند، به کشت خط نر (پدری) اختصاص دهند، اما در بذر هیبرید کاری می‌کنند که با  اصلاح ژنتیکی یک بار لقاح در خود گیاه انجام شده و محصول بدهد.