kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۳۹
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴

تجمع گسترده طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم در حمایت از قیام مردم مظلوم بحرین



سرویس سیاسی ـ
مردم بحرین حدود شش سال است که به پدیده مهم و حرکت مبارک بیداری اسلامی پیوسته‌اند. رژیم پادشاهی و غیردموکراتیک آل خلیفه اما در این مدت در سایه تحولات سوریه، عراق و یمن و تمرکز افکار عمومی بر این کشورها و حمایت آشکار آمریکا و انگلیس با خیالی آسوده به تخریب مساجد، هتک حرمت به نوامیس بحرین، سرقت اموال و شکنجه جوانان در زندان‌ها اقدام و به همین قرار فشارها، تنگناها و محدودیت‌های سختی را برای شیعیان ایجاد کرده است. این رژیم نامشروع با تبعیض‌های سازمان یافته و بی‌عدالتی‌های گسترده، حاکمیت در بحرین را ملک شخصی و ملت را برده‌های خود فرض کرده است.
اکنون نیز در حالی‌که سیل سیاست‌های نابخردانه و ظالمانه حکومت نامشروع آل خلیفه در سایه حمایت نظام سلطه در بحرین جاری است و هرگونه اعتراض مردمی نسبت به این وضعیت سرکوب می‌شود، مراجع عظام تقلید در موضع‌گیری‌های خود ضمن هشدار به آل خلیفه، اقدامات خصمانه این رژیم را محکوم کردند. طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز با تجمع در مدرسه فیضیه انزجار خود از این شرایط را اعلام و حمایت قاطعانه خود را از مردم مظلوم بحرین و شیخ عیسی قاسم ابراز کردند.
همین چند روز پیش بود که این رژیم منحوس، سه جوان بحرینی به نام‌های«سامی مشیمع»، «علی السنکیس» و «عباس السمیع» را به اتهامات واهی که هرگز اسنادی دال بر اثبات آن ارائه نشد، تیرباران و سپس در اقدامی بی‌شرمانه لباس‌های غرق به خون آنان را که هنگام اعدام بر تن داشتند، برای خانواده‌های آنان ارسال کرد. در پی این اقدام مستبدانه، علمای بحرین یک هفته عزای عمومی اعلام کردند. جنبش «تیار الوفاء الاسلامی» بحرین نیز در پی تشدید سیاست سرکوب دولت علیه معارضان و اعدام سه جوان انقلابی، اعلام مبارزه مسلحانه کرد. علاوه بر این جنایت، بامداد روز پنج شنبه عوامل رژیم آل خلیفه در حمله به تحصن کنندگانی که مقابل منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم تجمع کرده‌اند، تعداد زیادی از آنها را به شدت مجروح کردند. به نوشته العالم، یک فروند بالگرد نیز هنگام حمله عوامل نظام به تحصن کنندگان در ارتفاع پایین پرواز می‌کرد. ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین نیز در واکنش به این حمله خونین تأکید کرد که هیچ کس اجازه ندارد به آیت‌الله شیخ عیسی قاسم به عنوان بالاترین مقام دینی در بحرین تعرض کند و ما جان خود را در راه دفاع از وی خواهیم داد. روحانیان بحرین نیز برای برگزاری تظاهرات کفن پوشان در دفاع از شیخ عیسی قاسم فراخوان دادند.
به عقیده جمع زیادی از کارشناسان و تحلیل‌گران، آل خلیفه بهای خون‌های ریخته شده را با سرنگونی خود خواهد پرداخت و این خون‌ها عزت، استقلال و سرافرازی را برای بحرین به ارمغان خواهد آورد.
در شرایط فعلی، با وجود اینکه بیش از دویست روز از محاصره منزل شیخ عیسی قاسم در ژوئن سال گذشته میلادی و سناریوی محاکمه غیابی رهبر شیعیان بحرین می‌گذرد، مردم انقلابی بحرین با تحصن در میدان الفداء و مقابل منزل شیخ عیسی قاسم، حمایت قاطعانه خود از وی را اعلام کردند.
 طلاب حوزه علمیه قم نیزدیروز در تجمعی با سر دادن شعارهایی از قبیل «پیروزی بحرین تضمین است تضمین است»، «ما بنده خدا و حق شناسیم، از دشمنان خود نمی‌هراسیم»، «مرگ بر آمریکا»، «فریاد ما مثل خروش دریاست، مرگ بر آمریکا شعار دنیاست» خشم خود را از آل خلیفه، آل سعود، رژیم اشغالگر قدس و آمریکا اعلام کردند.
به گزارش رسا، حجت‌الاسلام محمد حسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این تجمع اعتراضی با بیان اینکه امیدواریم حاکمیت بحرین بر سر عقل آمده و دست از سیاست خشن خود بردارد، افزود: امروز علما، اساتید و فضلای حوزه علمیه قم جمع شدند تا به دولت بحرین و حکومت جنایتکار آل خلیفه و آل سعود بگویند که از سرگذشت یزیدیان و طاغوت زمان و پهلوی جنایتکار عبرت بگیرید و دست از ظلم و ستم بر مردم بحرین بردارید.وی با اشاره به توطئه‌های دشمنان علیه اسلام مبنی بر القای دخالت جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه و بحرین، بیان داشت: کسانی که نصایح مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب را دخالت در امور کشورها می‌دانند، چشم خود را به  دخالت‌های آشکار نخست وزیر انگلیس که جنایت‌های آنها تاریخ 400 ساله دارد بسته‌اند.
حجت‌الاسلام اختری با بیان اینکه چرا دولت ایران نسبت به سفارت انگلیس جنایتکار در ایران تصمیمی نمی‌گیرد، گفت: آنها بعد از همه دخالت‌ها و جنایت‌های خود در کشورها امروز نسبت به جمهوری اسلامی ایران و ملت با بی‌ادبی موضعگیری می‌کنند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: سؤال ما امروز از نخست وزیر انگلیس این است که پایگاه‌های نظامی شما و آمریکا در کشورهای منطقه و حمایت‌های شما از جنایتکاران منطقه و گروه‌های تکفیری و تروریستی در سوریه عراق و نیجریه به چه معنا است؟
وی با بیان اینکه واتیکان و رهبر مسیحیت حق خود می‌داند تا از مسیحیان جهان در برابر ظلمی که می‌بینند دفاع کند، تصریح کرد: اما متاسفانه برخی این حق را برای رهبری جامعه اسلامی و مراجع تقلید نمی‌دانند که از حق ملت مظلوم بحرین در برابر ظلم و جنایات آل خلیفه و آل‌سعود دفاع کنند.
آل خلیفه از سرنوشت قذافی و شاه
 عبرت بگیرد
بر اساس این گزارش، آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نیز دیروز در درس خارج که در مسجد اعظم قم برگزار شد، در سخنانی کوتاه ضمن هشدار به حکومت آل خلیفه و محکوم کردن فعالیت‌های این رژیم علیه علما و شیعیان، این رژیم را به درس گرفتن از سرنوشت شاه و قذافی توصیه کرد و اظهار داشت: روزی در انتظار آل خلیفه است که انتقام این ظلم‌ها از آنها گرفته خواهد شد.
مجامع جهانی سکوت را بشکنند
همچنین، آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید روز گذشته در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم، ضمن محکوم کردن تعرض به منزل شیخ عیسی قاسم، گفت: مجامع جهانی سکوت ننگین خود را بشکنند و از حقوق مردم مظلوم بحرین دفاع کنند. وی ضمن انتقاد از برخوردهای دوگانه و شعاری مجامع بین‌المللی، تصریح کرد: شما که ادعای حمایت از حقوق بشر را دارید و می‌خواهید از مردم مظلوم حمایت کنید، چرا در برابر کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم بحرین سکوت کرده اید؟ آیت‌الله نوری همدانی از سران کشورهای اسلامی نیز درخواست کرد که از خواب غفلت بیدار شوند و خود را از سلطه گری استکبار نجات دهند.
اگر در بحرین بودم، در برابر خانه شیخ عیسی قاسم
تحصن می‌کردم
آیت الله سبحانی از مراجع تقلید نیز در دیدار جمعی از طلاب بحرینی مقیم قم، خطاب به ملت بحرین تصریح کرد: سکوت و عقب نشینی پس از این حجم فداکاری به هیچ وجه درست نیست و عقب نشینی حرام به شمار می‌آید.وی درباره حمایت از رهبر شیعیان بحرین گفت: حمایت از شیخ عیسی قاسم امری ضروری است؛ چرا که ایشان از نمادهای شیعه، یکی از عوامل بقای شیعه و یکی از ستون‌های شیعه است که باید حفظ شود.
استاد درس خارج حوزه خاطرنشان کرد: اگر بنده در بحرین بودم، حتما در برابر منزل شیخ عیسی قاسم تحصن می‌کردم. سخنرانی‌های ایشان کاملا هدفمند و عاقلانه بود و اگر دولت از عقل برخوردار بود، حتما به سخنان و گفتمان مفید ایشان توجه می‌کرد.
به بیان کارشناسان، این رژیم نامشروع در حالی با پشتوانه آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی و عربستان تاکتیک سرکوب قیام مردم بحرین را پیگیری می‌کند که به شهادت رساندن انقلابیون نه تنها مردم بحرین را دلسرد نمی‌کند بلکه نیروی شگرف پیش برنده‌ای را در آنها به وجود می‌آورد که به دیکتاتوری و استبداد آل خلیفه در بحرین پایان خواهد داد.