kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴

ناگفته‌های کودتای مصر به روایت محمد البرادعی

«محمد البرادعی» طی گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی منطقه‌ای، ابعاد جدیدی از وقوع کودتا علیه رئیس‌جمهور قانونی مصر را فاش کرده است.



به گزارش العالم، محمد البرادعی گفت که سوم ژوئیه 2013 (13 خرداد 1393)، شورای نظامی به همراه شورای مدنی مصر نشستی یک ساعته برگزار کرد.
در این نشست یکی از اعضای شورا در ارتباط با (ادامه) ریاست جمهوری «محمد مرسی» رئیس‌جمهور وقت، پیشنهاد برگزاری یک همه‌پرسی را داد.
وی افزود: «این پیشنهاد چندان واقعی نبود، چرا که پیش از آن، حکم بازداشت مرسی صادر شده بود و در آن زمان می‌گفتند که وی به خاطر اینکه در امان باشد، بازداشت شده است!»
البرادعی که با خبرنگار شبکه منطقه‌ای «العربی» سخن می‌گفت، افزود: «بر اساس طرح پیشنهاد شده (در شورای نظامی و مدنی)، مرسی می‌بایست با عزت و احترام کامل، برکنار و به مدت شش ماه به یک کشور عربی منتقل می‌شد. شورای نظامی در آن زمان با این طرح موافقت کرده بود.»
به گفته رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، علی‌رغم همه رایزنی‌هایی که با «جان کری» وزیر خارجه وقت آمریکا و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفت، بالاخره مرسی به زندان افتاد.
البرادعی این را هم گفت که؛ «خبر زندانی شدن مرسی را پس از دو هفته، که برخلاف توافق صورت گرفته در شورای نظامی یاد شده اتفاق افتاد، از رسانه‌ها شنیدم و دچار حیرت شدم.»
البرادعی مدعی شد که وی در طول ریاست جمهوری مرسی (2012-2013)، پیوسته از رئیس‌جمهور می‌خواست برای نجات اقتصاد فروپاشیده کشور مصر، با کشورهای حاشیه خلیج فارس ارتباط برقرار کند.
ارتش مصر سوم ژوئیه 2013 مرسی را پس از یک سال زمامداری، از قدرت برکنار کرد. مرسی سپس به اتهامات متعددی از جمله جاسوسی، متهم شد و به زندان افتاد.