kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۳۵
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۱
با حضور وزیر نیرو

3 طرح بزرگ انرژی خورشیدی در مشهد به بهره‌برداری رسید

سه طرح بزرگ صنعت برق خراسان با حضور وزیر نیرو در مشهد به بهره‌برداری رسید.

مشهد- خبرنگار کیهان:

سامانه دیسپاچینگ (مرکز کنترل) انتقال منطقه شمال شرق کشور و فوق توزیع مشهد، فاز سوم نیروگاه 110 کیلومتری خورشیدی الهیه و تکمیل طرح اتوماسیون پست‌های فوق توزیع مشهد از طرح‌هایی بود که به بهره‌برداری رسید.
«حمید چیت‌چیان» در این مراسم افزود: سامانه دیسپاچینگ تاکنون در چند منطقه کشوری راه‌اندازی شده است و این سامانه در برق منطقه‌ای خراسان با استفاده از تجهیزات جدید و نرم‌افزاری از سوی دانشمندان داخلی طراحی و ساخته شده است.
وی در خصوص توسعه انرژی خورشیدی و ایجاد نیروگاه خورشیدی 110 کیلو واتی الهیه در مشهد گفت: امروز بهره‌گیری از انرژي خورشید از ضروریات کشورمان است، زیرا نقش به سزایی در کاهش سوخت‌های فسیلی و آلودگی هوا دارد.
وزیر نیرو اظهار داشت: با تولید یک کیلو وات برق به وسیله نیروگاه خورشیدی، حدود یک چهارم لیتر گازوئیل معادل 20 سنت در نیروگاه‌ها کمتر مصرف می‌شود.
وی از کاهش تلفات انرژی به میزان 25درصد و کاهش آلودگی محیط زیست به دلیل ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی خبر داد و افزود: در این راستا سال گذشته برای تولید 920 مگاوات برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر با بخش خصوصی قرارداد منعقد شده است.
وزیر نیرو گفت: هم‌اکنون سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق کشور کمتر از یک درصد است.
چیت‌چیان اظهار کرد: هم‌اکنون حدود 160 مگاوات از ظرفیت تولید برق کشور اختصاص به انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.
وی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تولید پنج هزار مگاوات برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر برای پنج سال آینده در کشور پیش‌بینی شده است.
وی تصریح کرد: ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور زیاد است، لذا با سیاست‌های جدید سهم انرژي‌های نو مانند بادی، خورشیدی، برق-‌ آبی و زمین گرد افزایش خواهد یافت.
وزیر نیرو گفت: هفت درصد کل تولید برق کشور به وسیله هشت نیروگاه حرارتی شرکت برق منطقه‌ای خراسان تولید می‌شود.