kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
مشاوران ترامپ «ارزش برجام برای آمریکا» را به او فهماندند

ترامپ: نمی‌گویم با توافق هسته‌ای چه خواهم کرد

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی گفت: من نمی‌خواهم بگویم که قرار است با توافق ایران (برجام) چه بکنم. وی پیش از این گفته بود که برجام را پاره می‌کند.



«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «تایمز» انگلیس در خصوص سیاست خارجی خود گفت: من نمی‌خواهم بگویم که قرار است با توافق ایران (برجام) چه بکنم. من نمی‌خواهم الان بازی کنم منظورم این است، نگاه کنید من یک سیاستمدار نیستم. من نمی‌آیم و بگویم که این کار یا کار دیگری می‌کنم، اما من از توافق ایران خرسند نیستم.
ترامپ سپس ادامه داد: من فکر می‌کنم این، یکی از بدترین توافقاتی است که حاصل شده است. من فکر می‌کنم برجام یکی از احمقانه‌ترین توافقاتی است که تا به حال دیدم توافقی که طبق آن 1/7 میلیارد دلار پول نقد دادید. آیا تا به حال 100 میلیون دلار را به شکل اسکناس‌های یکصد دلاری دیدید؟ مبلغ زیادی است. 1/7 میلیارد دلار پول نقد. این پول‌ها بار هواپیما شده بوده است. بار تعداد زیادی هواپیما شده بود. 1/7  میلیارد دلار، من نمی‌فهمم. فکر می‌کنم این پول در حساب‌های بانکی سوئیس باشد.
 عقب‌نشینی از پاره کردن برجام
در طول رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ تاکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، برجام را پاره خواهد کرد.
گفتنی است برجام محصول همفکری هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات‌ها بوده و هر دو حزب سرمایه‌گذاری زیادی برای امضا آن کردند. لذا هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها در ذات خود حامی برجام هستند.
در حقیقت آمریکایی‌ها چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه به خوبی می‌دانند برجام محصول هر دو حزب است و توافق بهتری نمی‌توانند با ایران به دست بیاورند، چراکه تمام اهداف و نیات هسته‌ای آنها در برجام تحقق یافته بدون اینکه دستاوردی برای طرف مقابل یعنی ایران داشته باشد.
برجام برای آمریکا هدف نبوده و نیست بلکه فقط وسیله‌ای 20 ساله برای نفوذ و تغییر در ارکان نظام جمهوری اسلامی است که تاکنون با روش‌های مختلف تهدید و تحریم و فشارهای سیاسی و رسانه‌ای نتوانسته‌اند به این اهداف برسند.
به عقیده کارشناسان، موضع آمریکا در دوران ترامپ در خصوص برجام متفاوت از دموکرات‌ها نخواهد بود و فشارها و تحریم‌ها تمام و کمال تشدید خواهد شد. همان گونه که پس از برجام بیش از 70 تحریم جدید علیه ایران اعمال شد و تحریم‌های قبلی لغو نشد، به نظر مي‌رسد ترامپ نیز با حفظ برجام، خط مشي بسيار سختگيرانه‌تري در قبال موضوع هسته‌اي ايران در پيش خواهد گرفت.
لازم به ذکر است که در هفته‌های گذشته، 37 نفر از چهره‌های علمی برجسته آمریکا در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده، با نام بردن از برجام به عنوان «دارایی استراتژیک و حیاتی آمریکا» از وی خواستند پس از روی کار آمدن در کاخ سفید، این توافق را لغو نکند.
 موگرینی: طرفین برجام
 کاملا به تعهدات عمل کردند!
به گزارش فارس، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست ‌خارجی اتحادیه اروپا با فرارسیدن نخستین سالگرد اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بیانیه‌ای صادر کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: در طول یک‌سال گذشته، اعضای این توافق نشان داده‌اند که کاملا به آن متعهد هستند.
ادعای موگرینی در حالی است که آمریکا به دفعات برجام را نقض کرده است.
در بخش دیگری از بیانیه آمده است: ایران بنابر 4 گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر کرده به تعهدات خود پایبند است و این وضعیت برنامه منع گسترش تسلیحات را تقویت می‌کند. سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا به سهم خود تحریم‌‌های اقتصادی مربوط به هسته‌ای را بنابر توافق لغو کرده‌اند و در نتیجه سرمایه‌گذاری دو جانبه و تجارت در ایران که به شرایط بهتری برای همه ما منجر خواهد شد، کمک کرده است.
گفتنی است در بیانیه‌ای که در روزهای گذشته با موضوع نشست اخیر وین در سایت اتحادیه اروپا قرار گرفت، تصریح شده بود که نشست وین به مناسبت سالروز اجرایی شدن برجام است و بدین ترتیب، گویا اعتراض ایران را به رسمیت نشناخته‌اند و در متن بیانیه هم به آن اشاره نکرده‌اند. همچنین به این نکته نیز اشاره نکرده‌اند که نقض برجام صورت گرفته است. در بیانیه عنوان کرده‌اند که نظر آمریکا مبنی بر اینکه قانون ایسا مشکلی برای برجام به وجود نمی‌آورد پذیرفته شده و به آمریکایی‌ها برای تصویب این قانون اعتراض نکرده‌اند.