kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
«تلگرام» و استعداد ضدامنیتی ویژه‌

جلوی ورود «پیام‌رسان‌های خارجی» به مدارس گرفته شود

درحالی که معاون رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد از آغاز ثبت‌نام و ساماندهی کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی که بیش از پنج هزار عضو و فالور دارند خبر داد، برخی کارشناسان انتقاداتی راجع به نحوه مدیریت فضای مجازی مطرح می‌کنند.



معاون رسانه‌های دیجیتال مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص آخرین وضعیت ساماندهی و ثبت‌نام متولیان کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی به فارس گفت:‌ نقطه آغاز این پروژه 7 دی ماه بوده و قرار است ساماندهی و ثبت‌نام از متولیان صفحات مجازی تا 7 بهمن ادامه داشته باشد، اما به نظر می‌آید این زمان تمدید خواهد شد تا مدعوین کانال‌ها بتوانند ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.
اکبر شیرکوند افزود:‌ بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی مقرر شده تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار ثبت‌نام کلیه صفحات شبکه اجتماعی به ویژه تلگرام و اینستاگرام که بیش از پنج هزار عضو و فالور دارند را در سامانه این وزارتخانه انجام دهد.
وی تصریح کرد: روند این کار به خوبی پیش می‌رود و تاکنون بیش از دو هزار نفر برای ساماندهی و ثبت‌نام کانال‌های تلگرامی ثبت‌نام کرده‌اند. ضمن اینکه تا کنون بیش از 500 نفر صفحات اینستاگرامی خود را ثبت کرده‌اند که قطعا تعداد ثبت‌نام‌ها خیلی بیشتر از این روند خواهد شد.
شیرکوند در پاسخ به اینکه آیا هدف از ساماندهی و ثبت‌نام کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی پالایش محتوای آنها است،‌ گفت: ‌هدف ما از ساماندهی و ثبت‌نام صفحات اجتماعی این است که می‌کوشیم در فضای نامحدود مجازی به دنبال پالایش و سالم‌سازی فضای مجازی برای بهره‌برداری سالم، مفید و امن باشیم تا جوانان و خانواده‌ها بتوانند به راحتی از این محیط استفاده کرده و مطالب مدنظر خود را به دست آورند ضمن اینکه عواقب منفی هم برای خانواده‌ها نداشته باشد.
جلوی ورود «پیام‌رسان‌های خارجی»
به مدارس گرفته شود
در همین حال عضو شورای عالی فضای مجازی از وزارت آموزش و پرورش و تمامی دست‌اندرکاران نظام آموزشی کشور نظیر شورای عالی آموزش و پرورش  خواست  به هر طریقی شده جلوی ورود پیام‌رسان‌های خارجی به مدارس را بگیرند. به گزارش تسنیم، رسول جلیلی که در یک برنامه  تلویزیونی حضور داشت، افزود: در این زمینه قانون وجود دارد و ابلاغ کردیم که استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی بین دانش‌آموزان با سیستم تحصیلی و اولیا و مربیان و  دانش‌آموزان با دانش‌آموزان ممنوع است اما متأسفانه امروز شاهد هستیم معلم، دانش‌آموز را مکلف می‌کند تا تکالیف خود را از طریق شبکه اجتماعی دریافت کند.
جلیلی با بیان اینکه به بهانه تکلیف، کودک را وارد شبکه اجتماعی می‌کنیم و در معرض مخاطرات فضای مجازی قرار می‌دهیم، ادامه داد: علی‌رغم اینکه زمانی با چنین رویه‌ای برخورد می‌شد و والدین برای اینکه کودکانشان از این فضا به دور باشند هر کاری می‌کردند، اما الان به امر معلم این اتفاق می‌افتد و این موضوع فاجعه علمی است.
وی با اشاره به اینکه مالکیت، تولید و میزبانی شبکه‌های پیام‌رسان اجتماعی باید داخلی باشد تا قادر به اعمال سیاست‌های تدوین شده برای آنها باشیم، ابراز کرد: گمان می‌کنیم با توجه به صنعت موجود و نخبگان کشور، قطعاً امکان تولید و مالکیت داخلی پیام‌رسان‌ها را داریم؛ با تجربه‌ای که از پروژه‌های مختلف در زمینه خدمات الکترونیکی نظیر کارت سوخت داریم، قطعا می‌توانیم تولید و میزبانی را در داخل کشور داشته باشیم.
بدون سیاست‌گذاری‌های لازم
 اینترنت دانش‌آموزی می‌دهیم
یک آسیب‌شناس اجتماعی نیز در این برنامه تلویزیونی با انتقاد از مباحثی پیرامون قانونمند کردن شبکه‌ای نظیر تلگرام گفت: وقتی با رژیم حقوقی یک نظام پیغام‌رسان کاملاً بیگانه هستیم چطور می‌خواهیم آن را قانونمند کنیم؟!
سلمان کونانی افزود: این شبکه‌ها عملا فضای خصوصی را درهم می‌شکند زیرا در همان ابتدای نصب از کاربران می‌خواهند تا به همه دیتابیس‌های کاربر دسترسی داشته باشند.به گفته این استاد دانشگاه، در حال حاضر هیچ تسلطی بر فضای مجازی نداریم و به همین واسطه هیچ حضور مدیریت گونه‌ای در شبکه‌های اجتماعی هم نداریم.
کونانی با بیان اینکه از الزامات مطرح شده باید یک گام به عقب برگردیم، یادآور شد: باید ابتدا از فضای اینترنت وارد شده و بعد در ارتباط با شبکه‌هایی نظیر تلگرام بحث کنیم؛ در کشورمان قانون جرائم رایانه‌ای داریم که هیچ بحثی در ارتباط با برخورد قانونی با شبکه‌های اجتماعی ندارد.
وی در ارتباط با اینکه آیا اساساً توانی برای تسلط قانونی بر فعالیت شبکه‌های اجتماعی داریم یا نه؟ گفت: زمانی‌که بر اینترنت به عنوان یک بستر و مین آماده انفجار تسلط نداریم، نمی‌توانیم از خنثی‌سازی حرف بزنیم.
این آسیب‌شناس اجتماعی افزود: هنوز الزامات را تعریف نکردیم اما سیم‌کارت دانش‌آموزی با 20 گیگابایت حجم اینترنت واگذار می‌کنیم و پیرامون آن تبلیغات راه می‌اندازیم در حالی‌که نوجوانان تا سن 13 سال در آمریکا مطلقاً برای دسترسی به فضای مجازی ممنوعیت دارند.
کونانی با اشاره به سیستم اینترنت جنسیتی، سنی و طبقاتی در آمریکا، گفت: چرا در کشور ما تبلیغات به این میزان تند اما سرعت سیاستگذاری کند است؟ هنوز سیاستگذاری نکردیم و جاده و بستر را فراهم نیاوردیم اما خودرویی مدرن را در اختیار فردی بدون گواهینامه قرار می‌دهیم و به او می‌گوییم بتاز.
وی با بیان اینکه در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بر رسالت وزارتخانه‌ها در این حوزه اشاره شده و به صراحت در بند هفتم وزارت ارتباطات را ملزم به فعالیت و بسترسازی‌های لازم برای حضور مردم در پهنه ارتباطات فضای مجازی سالم کرده است، عنوان کرد: آیا مسئولان کشور اصلاً این الزامات و رسالات را دیده‌اند؟!
این آسیب‌شناس اجتماعی با انتقاد از اینکه هنوز در کشورمان رژیم حقوقی در فضای مجازی نداریم و همه به یک اینترنت متصل هستند، گفت: نخست‌وزیر اسبق کانادا می‌گوید «قوی‌تر از جنگ سایبری، ناامنی‌های فضای مجازی است که می‌تواند ابرقدرت‌ها را از پای درآورد»،  وقتی این همه ترس از فضای مجازی در ابرقدرت‌ها وجود دارد، ما به عنوان کشوری که از چهار جهت مورد هجمه هستیم باید نسبت به این فضا حساس و نگران باشیم.
«تلگرام» استعداد ضدامنیتی ویژه‌ای دارد
کونانی با تأکید بر اینکه تلگرام استعداد ضدامنیتی فوق‌العاده قوی دارد و برای اثبات این موضوع باید به قراردادهای این شرکت با انجمن‌های جامعه‌شناسی که امروز حتی فیلم‌ساز هم هستند مراجعه کرد، یادآور شد: داده‌های کاربران عضو تلگرام مورد داد و ستد تجاری قرار می‌گیرد و به عنوان مثال این داده‌ها و اطلاعات در اختیار انجمن جامعه‌شناسی مرتبط با فرهنگ یک قوم قرار می‌گیرد تا به این طریق قادر به خلق آثار یا ساخت فیلم‌هایی پرمخاطب باشند.گفتنی است، بحث مهم لزوم  انتقال سرور تلگرام که بیشترین استقبال را در بین مردم کشورمان داشته است به داخل کشور به دلایل امنیتی و نظارتی بارها توسط کارشناسان مطرح شده است اما در حال حاضر مسکوت مانده، از سوی دیگر همچنان ضعف عدم حمایت از سرویس‌دهندگان داخلی صفحات اجتماعی احساس می‌شود. با همه این ضعف‌ها، ساماندهی صفحات اجتماعی در صورتی که درست و با هدف برخورد با کسانی که کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی را به محلی برای ترویج عقاید و محتویات مسموم، فساد‌انگیز و غیراخلاقی و هم چنین تریبونی برای هجمه علیه نظام و ارزش‌ها، تفرقه‌افکنی و رواج شایعات بی اساس تبدیل کرده اند اجرا شود امر مناسب و به جایی است. البته باید دید برخورد با کانال‌های تلگرامی معاند که بعضاً از خارج کشور بارگذاری و تغذیه می‌شوند نیز به چه صورت خواهد بود. ضمن اینکه بسیاری از این مشکلات  با به‌کار‌گیری و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی تا حد بسیار زیادی برطرف خواهند شد.