kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲
نگاهی به دیروز‌نامه‌های زنجیره‌ای

یارانه ثروتمندان را به نفع فقرا قطع نکنید /فدای سر سبد رای دولت تدبیر و امید!



سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در تیتر یک دیروز خود با عنوان «خطر حذف يارانه در كمين آراي روحاني» نوشت:« نمایندگان مجلس دهم در روزهای گذشته با حذف خانواده‌هاي پردرآمد از شمول افراد يارانه‌بگير، منابع آزاد شده را به توانمندسازي و پرداخت مستمري مددجويان تحت حمايت كميته امداد و سازمان بهزيستي اختصاص دادند... بر این اساس دولت در عين افزايش توانمندسازي دهك‌‌هاي يارانه‌بگير موظف به حذف يارانه خانواده‌هاي پر درآمد شد... اين طرح ضمن حفظ يارانه‌هاي هفت دهك ازجامعه، تنها سه دهك مرفه را شامل مي‌شود. ضمن اينكه از منابع حذف يارانه سه دهك مرفه جامعه در طول اجراي برنامه ششم توسعه، هر ساله حدود ۲۰ درصد به ميزان مستمري اين افراد افزوده خواهد شد و مستمري افراد كم درآمد جامعه از جمله اعضاي كميته امداد و بهزيستي افزايش می‌يابد... اما تصميم‌گيري‌هاي انقلابي از دولت اعتدالي فعلي انتظار نمي‌رود زيرا، هرگونه تصميم‌گيري در اين حوزه به واكنش بخش‌هايي از جامعه در مقابل دولت وكاهش محبوبيت دولت منجر خواهد شد».
در حالی که طی سالهای گذشته مسئولان دولت یازدهم و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت، پرداخت یارانه نقدی را با القابی چون «مصیبت عظما» و «عذاب الیم» مورد تفقد قرار داده و بر حذف یارانه ثروتمندان تأکید می‌کردند، اما حالا پس از اقدام مجلس درخصوص حذف یارانه ثروتمندان، دولت را از انجام اینکار منع کرده و نسبت به عواقب انتخاباتی آن برای دولت تدبیر و امید هشدار می‌دهند.
کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند که دولت به خاطر عدم نارضایتی اقشار ثروتمند، از حذف یارانه نقدی آنان امتناع می‌ورزد و هدف اصلی، بهره‌برداری در انتخابات آینده است.
اصلاح‌طلبان
 شرطی برای روحانی نگذاشته‌اند!
روزنامه آرمان نیز در مصاحبه با شخصی به نام «حسین کاشفی» نوشت: «اصلاح‌طلبان برای حمایت از روحانی در این دوره شرطی ندارند اما پیشنهادها و نظرات خود را به رئیس‌دولت یازدهم خواهند داد».
این ادعا در حالی است که مدعیان اصلاحات به دفعات موضوع «سهم‌خواهی از روحانی» را علنی کرده‌اند. برای مثال، «رسول منتجب‌نیا» گفته بود: «‌اصلاح‌طلبان باید در دولت آینده سهم بیشتری داشته باشند و درصد قابل توجهی از کابینه ایشان را تشکیل بدهند، این مسئله شامل وزرا، معاونان و همچنین استانداران می‌شود و در همه این زمینه‌ها باید تغییرات جدی صورت بگیرد... برخی از اصلاح‌طلبان از آقای روحانی رنجش‌خاطر دارند و آقای روحانی موفق نشده رضایت آنها را جلب کند»!.
رونویسی زنجیره‌ای‌ها
از بی‌بی‌سی فارسی
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «نامه برخی از ایرانیان مقیم خارج به ترامپ در مورد برجام» نوشت: «شماری از ایرانیان مقیم خارج از کشور در نامه‌ای جدید به رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا از او خواستند تا به برجام پایبند بماند و توافق هسته‌ای را حفظ کند. امضاکنندگان این نامه سرگشاده که در میان آنان اساتید دانشگاه‌های آمریکا، نویسندگان،کارآفرینان و هنرمندان حضور دارند از دونالد ترامپ خواسته‌اند «دیپلماسی را بر تحریم و جنگ در مذاکرات با ایران» ترجیح دهد و به «توافق گروه پنج به‌علاوه یک با ایران» پایبند بماند».
روزنامه دولتی ایران نیز در مطلبی با عنوان «نامه جمعی از فعالان ایرانی- آمریکایی به ترامپ در حمایت از برجام» نیز با همین ادبیات به این موضوع پرداخت.
در این باره گفتنی است این نامه توسط عناصر ضدانقلاب ایرانی- آمریکایی نوشته شده است. برخی از امضاکنندگان این نامه- از جمله شهره آغداشلو- به حدی بدسابقه هستند که حتی روزنامه‌های زنجیره‌ای از ذکر نام او پرهیز کرده‌اند. حمله به جمهوری اسلامی و ادعای جدایی مردم و نظام از جمله ادعاهای این نامه است.
علاوه بر این، مطالب منتشر شده دراین باره در روزنامه‌های زنجیره‌ای، دقیقا با همین ادبیات در روزهای گذشته در رسانه ضدانقلاب بی‌بی‌سی منتشر شد.
گویا حمایت از برجام برای روزنامه دولت مهم‌تر از حمایت از حاکمیت و نظام است!
کارنامه پر از خالی و ترفند
 «نارنجک‌های دودزا»
روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «تله دلواپسان در آستانه انتخابات» نوشت:«هجمه بسيار بزرگي عليه شخص آقاي روحاني، برخي اطرافيان و وزرا به راه افتاده است، بدون سند و مدرك، رگباري از اتهامات وارد مي‌شود... كانال روزنامه ایران از اختصاص بودجه هزار ميلياردي براي ٣هزار سايت ضددولتي خبر داد... برخي از خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاي رسمي كشور كه از اموال عمومي ارتزاق مي‌كنند كاملا هماهنگ با اين شبكه مخوف تخريب، فعاليت و روزانه صدها مطلب تخريبي عليه بخش‌هاي مختلف دولت يازدهم منتشر مي‌كنند».
واقعیت این است که کارنامه پر از خالی دولت و دستاورد تقریبا هیچ برجام موجب شده است تا روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اعتدال و اصلاحات به ترفند نارنجک‌های دودزا روی بیاورند یعنی انحراف افکارعمومی از مسائل اصلی و سرگرم کردن آنان به مسائل حاشیه‌ای و موهوم. بزرگنمایی و اغراق در مورد منتقدان همانند ادعای بدون مدرک و سند بودجه هزار ميلياردي براي ٣هزار سايت ضددولتي- در حالی است که هرگونه نقد دلسوزانه و سازنده از سوی منتقدین، با برخورد توهین‌آمیز از سوی برخی دولتمردان و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت مواجه می‌شود.
اکنون زنگ حساب دولت است. اما مدعیان اصلاحات به رئیس جمهور سفارش می‌کنند که «در زنگ حساب، به مردم قصه بگو»!
ما حق داریم اما شما نه!
«احمد شیرزاد» فعال سیاسی مدعی اصلاحات در مقاله‌ای که روزنامه شرق آن را منتشر کرد با عنوان «آدرس اشتباه » به اختلافات اخیر مسئولین پرداخته و ضمن شباهت‌سازی این اختلافات بین اولین رئیس‌جمهور با شهید آیت‌الله بهشتی رئیس وقت دیوان عالی کشور این اختلافات را مضر خوانده و در عین حال نوشت: «رئیس‌جمهور و اعضای دولت اعم از سخنگو و سایر مسئولان و مشاوران تلاش کرده‌اند با لحنی آرام، مطالبه‌ای را که قوه ‌مجریه بحق و به نمایندگی از مردم آن را دنبال می‌کند بیان کنند؛ اما به جای استقبال، شاهد برخی پاسخ‌ها هستیم که نه با زبان نقد، بلکه با نوعی کنایه بیان می‌شود و برخی مواضع، سنخیتی با جایگاه بیان‌کننده آن ندارد. برای نمونه درباره موضوع برجام که مسئله‌ای ملی با نظارت مسئولان عالی کشور است، حتی اگر مسئولان و مدیران سایر دستگاه‌ها از زاویه حقوقی، دیدگاه منتقدانه‌ای دارند، بیان متلک‌گونه آن منطقی به نظر نمی‌رسد. اگر چنین اتفاقاتی در سمت دولت هم رخ داده حتما قابل نقد است، اما در حدی که در خبرها و محافل سیاسی می‌شنوید، حجم و نوع مباحث در دو سوی این اختلاف یک اندازه نیست».
گفتنی است اولا شباهت‌سازی اختلافات موجود میان قوه قضائیه و رئیس‌جمهور به اختلافات بنی‌صدر و شهید بهشتی، توهین نشریات زنجیره‌ای به رئیس جمهور می‌تواند باشد. ثانیا نویسنده این مقاله به صراحت این حق را به رئیس‌جمهور می‌دهد که «به نمایندگی از مردم» هر انتقاد و حتی توهین و تهمتی را به سایر قوا مطرح کند ولی در مقابل پاسخ سایر قوا را نامناسب و غیرمتناسب با انتقاد رئیس‌جمهور می‌شمارد!
همبستگی مدعیان اصلاحات
با طعم رانت و پول
«محمود میرلوحی» از مدعیان اصلاحات در مصاحبه با روزنامه دولتی ایران گفت:«جبهه این نیست که خود و خانواده‌ات دور هم جمع بشوی. ویژگی‌ها و مختصاتی دارد؛سلسله مراتب دارد؛ ساختار مدنی دارد. اتفاقاً اصولگرایان امروز بسیار پراکنده‌اند؛ اگر مانند اصلاح‌طلبان، مانیفست و شعار مشترک دارند، چرا نمی‌توانند دور هم جمع شوند. همبستگی درون جبهه، باید فراتر از همبستگی حزبی باشد و حال سؤال اینجاست در جبهه‌های ادعایی اصولگرایان بواقع اینگونه است؟»
این مدعی اصلاحات در حالی فعالین سیاسی را از دورهمی خانوادگی در تشکل‌های سیاسی نهی کرده است که یک نمونه آشکار در این خصوص، کارگزاران سازندگی است. به دلیل حضور اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی، این حزب به حزب خانواده هاشمی مشهور شده است.
از سوی دیگر، وی در حالی از مانیفست و شعار مشترک و همبستگی دم می‌زند که چندی پیش، روزنامه زنجیره‌ای آرمان از قول «الهه کولایی» عضو مرکزیت حزب اتحاد ملت در تیتر اول خود نوشته بود: «برخی با رانت و پول وارد لیست امید شدند». کولایی تصریح کرده بود:«همیشه پول و قدرت در حوزه سیاست تأثیرگذار هستند. برخی کاندیداها از طریق رانت وارد لیست امید شدند و من این مسئله را تکذیب نمی‌کنم».