kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷

لشکرکشی بزرگ آمریکا به شرق اروپا /هدف؛ مقابله با روسیه


سرویس خارجی-
آمریکا هزاران‌تانک را طی یک لشکر کشی بزرگ وارد بندر «برمن هافمن» آلمان کرد تا با استفاده از امکانات این کشور در نقاط استراتژیک اروپای شرقی و کشورهای بالتیک برای مقابله با روسیه مستقر شوند. گفته می‌شود استقرار این همه نیرو از سوی آمریکا علیه روسیه، بعد از جنگ سرد سابقه نداشته است.
تنش در روابط روسیه و آمریکا از یک‌سو و بین آمریکا و چین از سوی دیگر آنقدر شدت گرفته که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.کارشناسان معتقدند افزایش تنش‌ها بر سر گسترش ناتو به شرق اروپا از یک‌سو و مسائل دریای چین جنوبی از سوی دیگر باعث خواهد شد جهان شاهد جنگ سرد جدیدی بین دو طرف شود. بر اساس گزارش اندیشکده «رند» آمریکا قدرت‌گرفتن روزافزون روسیه و چین را «تهدیدی جدی» برای نظم جهانی می‌داند و قصد دارد تا جای ممکن با آنها مقابله کند.
در همین راستا تنش در روابط آمریکا با هر دو قدرت طی ماه‌های گذشته افزایش پیدا کرده است آمریکا اخیرا سپر دفاع موشکی 800 میلیون دلاری خود را در یکی از پایگاه‌ها در رومانی فعال کرد که با واکنش شدید روس‌ها مواجه شد و پوتین قول داد که تمامی اقدامات را برای خنثی کردن این سامانه به کار خواهد گرفت. اوباما نیز در مقابل تهدید کرد در مقابل اقدامات بی‌ثبات‌کننده پوتین خواهد ایستاد. در گرما گرم این جنگ لفظی و اخراج ده‌ها دیپلمات روسیه از آمریکا بر سر ماجرای هک انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور دیروز خبرگزاری‌ها خبر دادند که هزاران‌تانک آمریکائی وارد بندر برمن هافمن آلمان شدند تا با استفاده از امکانات آلمان در نقاط استراتژیک اروپای شرقی و کشورهای بالتیک مستقر شوند. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی این اقدام آمریکا بعد از پایان جنگ سرد بی‌سابقه است و درجهت تقویت پیمان ناتو در برابر الحاق کریمه به روسیه صورت گرفته وهشداری به مسکو است که آمریکا در دفاع از اروپا در چارچوب پیمان ناتو، ساکت نخواهد ماند.
این اقدام آمریکا، که به یکباره چند هزار‌ تانک و تجهیزات نظامی مربوط به آن را به بندر آلمانی «برمن‌هافمن» اعزام کرده تا آنهارا در مناطق استراتژیک اروپای شرقی نظیر لهستان و نقاط حساس کشورهای بالتیک مستقر کند، توجه محافل سیاسی و نظامی را در اروپا به شدت جلب کرده است. اشپیگل، هفته‌نامه سیاسی و پر تیراژ آلمان در این‌باره نوشت: «آمریکا و پیمان ناتو اکنون به سیاست ارعاب در برابر روسیه روی آورده‌اند.» نخستین محموله‌تانک‌های آمریکا به بندر آلمانی برمن‌هافمن رسیدند و از آنجا به اهداف خود در اروپای شرقی اعزام می‌شوند. اشپیگل، اضافه می‌کند این حرکت پر اهمیت، «بزرگترین انتقال تجهیزات نظامی، بعد از جنگ سرد از سوی آمریکا در اروپا است.»
 بر اساس این گزارش با این اقدام آمریکا جابجا کردن تجهیزات سنگین و همزمان با آن اعزام نزدیک به 4هزار سرباز به اروپا را آغاز کرده است. مقام‌های رسمی آلمان تائید کردند که این کشور با استفاده از امکانات خود نقل و انتقال این تجهیزات و نفرات را بر عهده دارد و وزارت دفاع آلمان از طریق دریا، هوا و راه آهن این تجهیزات را به لهستان منتقل خواهد کرد. منابع آلمانی به نقل از منابع وزارت دفاع آمریکا گفته‌اند ارتش آمریکا بخش‌هایی از نیروهای مستقر در لهستان را به کشورهای بالتیک و بلغارستان و رومانی خواهد فرستاد.
با وجود ارسال هزاران ‌تانک و نظامی به شرق اروپا هنوز معلوم نیست که ترامپ بعد از تحویل کلید کاخ سفید در اول بهمن ماه از سوی اوباما به این سیاست پایند خواهد بود یا خیر چرا که وی بیشتر از آن که روسیه را تهدید بداند چین را خطری جدی برای آمریکا تشخیص داده است.