kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۷۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷

توافق مهم و 9گانه عراق و ترکیه در بغداد

در سفر مهم نخست‌وزیر ترکیه و هیئت همراهش به عراق، میان وی و مقامات بغداد، توافق 9بندی مهمی امضاء شد.




به گزارش فارس، شنبه گذشته یک توافقنامه 9بندی میان «بینالی ایلدریم» نخست‌وزیر ترکیه و «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق امضاء شد؛ بندهای سیاسی و امنیتی این توافقنامه شامل برقراری ثبات و امنیت، مبارزه با تروریسم و  احترام به تمامیت ارضی دو کشور و مهم‌تر از همه، بازگشت نیروهای نظامی ترکیه از پادگان «بعشیقه» استان نینوا به خاک ترکیه می‌شود.
بخش اقتصادی توافقنامه هم مواردی چون گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور، بازسازی مناطق تخریب شده (عراق)، اجرای توافقات پیشین، مدیریت آب رودخانه‌های دجله و فرات و منابع آبی مشترک را دربر می‌گیرد و علاوه بر آن، همکاری در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری و مقابله با فرقه‌گرایی از بندهای پایانی این توافقنامه است.
تاکنون ناظران سفر دیپلماتیک آن هم در سطح نخست‌وزیری از ترکیه به عراق را به تنهایی، واقعه‌ای مهم می‌دانستند. اما امضای یک توافقنامه به این گستردگی، گویای بسیاری از چیزهای دیگر است و به نظر می‌رسد که ترکیه در نظر دارد راهبرد منطقه‌ای خود را تغییر دهد و به جای تامین منافع آمریکا و ناتو در منطقه، به همسایگان نزدیک شود.
ترکیه از لحاظ ژئوپلیتیکی، حلقه وصل غرب آسیا به غرب است و از لحاظ سیاسی نیز سرشاخه آمریکا و اروپا در خاورمیانه محسوب می‌شود. همین دو مورد، جایگاه ترکیه را در سطح جهان بسیار حساس کرده است و اگر این کشور واقعا به سمت شرق چرخش پیدا کند، آمریکا و اروپا دچار دردسرهای بزرگ خواهند شد.
در ارتباط با میزان جدیت ترکیه در برقراری مناسبات گسترده با عراق،‌ ایلدریم پس از دیدار با «فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق، به خبرنگاران گفت: «این سفر و دیگر سفرهای مسئولان دو کشور باید در راستای تقویت روابط در تمامی زمینه‌ها باشد.»وی تاکید کرد: «لازم است بعد از پیروزی علیه داعش در عراق و سوریه، کشورهای منطقه برای از بین بردن آثار تندروی و تروریسم، با هم متحد شوند. همکاری کنونی ما به عنوان شرکایی در منطقه، فرصت‌های نابودی تروریست‌ها را بیشتر می‌کند.»
انفجار بمب در شرق بغداد
خبر دیگر اینکه پلیس عراق از وقوع یک انفجار انتحاری در منطقه «علوه جمیله» در شرق بغداد خبر داد.
در این عملیات تروریستی، یک فرد انتحاری خودروی بمبگذاری شده خود را در بازار این منطقه (شهرک صدر) منفجر کرد که شهادت 12 تن و جراحت بیش از 50 نفر دیگر را به دنبال داشت. گروه تروریستی داعش مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت. این گروه تروریستی طی هفته‌های گذشته نیز انفجارهای خونینی را در بغداد و برخی شهرهای عراق ترتیب داده است.
عملیات موصل
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «عبدالامیر یارالله» فرمانده عملیات آزادسازی موصل اعلام کرد، نیروهای دولتی روز شنبه چند منطقه دیگر از شهر موصل را آزاد کرده و دست‌کم 277 تروریست را کشتند.
منابع عراقی تلفات تروریست‌ها طی دو روز پنجشنبه و جمعه گذشته در موصل را نیز حدود 450 تن اعلام کرده بودند. از جمله مناطق آزاد شده در عملیات روز شنبه، محله «الفرقان» در ساحل چپ فرات (موصل) گزارش شده است. تروریست‌های داعش هم برای متوقف کردن پیشروی ارتش، پل چهارم شهر موصل را منفجر کردند.