kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴

کوتاه از سراسر جهان


آمریکا
سی‌ان‌ان: یک نماینده کنگره آمریکا که عضو تیم انتقالی «دونالد ترامپ» هم هست، درمصاحبه با سی‌ان‌ان و در یک گاف عجیب گفته آمریکا به جای دیپلمات‌های روس، باید دیپلمات‌های ایرانی را از واشنگتن اخراج می‌کرد! مجری سی‌ان‌ان در واکنش به این «گاف» آشکار به او متذکر شد که ایالات متحده و ایران مدت‌هاست روابط رسمی دیپلماتیک ندارند و بنابراین هیچ دیپلمات ایرانی‌ در واشنگتن حضور ندارد.
مکزیک
خبرگزاری فرانسه : یک مقام کنسولی آمریکا در غرب مکزیک هدف حمله مسلحانه قرار گرفته و مجروح شد. هنوز جزئیات این حادثه مخابره نشده و اطلاعی از عامل این حمله و انگیزه‌ وی از این اقدام در دست نیست. اف بی‌آی نیز برای هر اطلاعاتی که به دستگیری مظنون این حادثه منجر شود، 20 هزار دلار جایزه تعیین کرده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از زمان آغاز کمپین انتخاباتی‌اش و پس از آن، بارها با حمله به مکزیک خشم مردم و مقامات این کشور علیه آمریکا را برانگیخته است.
آلمان
پرس‌تی‌وی : یک کارشناس مسائل اقتصادی در نیویورک می‌گوید اتحادیه اروپا با «مشکلات جدی» مواجه است. به گفته وی برنامه‌های غیرمنطقی ایدئولوژیک مدنظر آلمان برای اتحادیه اروپا که بر جامعه اروپایی تحمیل شده ، علت اصلی از هم پاشیده شدن تدریجی اتحادیه اروپا است. آلمان از وضع کنونی حاکم بر اتحادیه اروپا سود می‌برد به نحوی که کشورهای دیگر اروپایی، کالاهای آلمانی را خریداری می‌کنند و درعین حال، برخی از مردم این کشورها با گرسنگی مواجه هستند.
پرتغال
ایسنا: «ماریو سوارز»، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پیشین پرتغال که گفته می‌شود نقشی کلیدی در تحقق دموکراسی در کشورش در دهه 70 میلادی بر عهده داشت، در سن ۹۲ سالگی درگذشت. سوارز که بنیا‌نگذار حزب «سوسیالیست» پرتغال بود، برای سه دوره نخست‌وزیری این کشور را بر عهده داشت و پس از آن، حدود یک دهه رئیس‌جمهور پرتغال بود.
عمان
الجریده: دولت عمان اعلام کرده به دنبال کمبود منابع مالی و کسری بودجه ناشی از نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی، چاپ اوراق قرضه را در دستور کار خود قرار داده است . دولت عمان در همین راستا از موسسات مالی خواسته است پیشنهاداتشان را در این زمینه ارائه نمایند تا نسبت به چاپ 2 میلیارد دلار اوراق قرضه اقدام کند. دولت عمان در سال 2016 نیز طی اقدامی مشابه اوراق قرضه به چاپ رسانده بود.
مصر
 العالم: «محمد البرادعی» دبیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاون رئیس‌جمهور موقت مصر در سال 2013 در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی عرب زبان اعلام کرده که بعد از وقفه‌ای سه ساله، بار دیگر به عرصه فعالیت‌های سیاسی در این کشور باز می‌گردد. این اولین حضور رسانه‌ای البرادعی در یک شبکه تلویزیونی عرب زبان از حدود سه سال پیش تاکنون است.