kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۷۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱

ایجاد نخستین مرکز پرورش الاغ در یزد

یک بانوی اشکذری با استفاده از وام خوداشتغالی کمیته امداد و ایجاد یک مزرعه پرورش الاغ، زمینه اشتغال 3 نفر را در روستای تقویه بخش خضرآباد این شهرستان استان یزد فراهم آورد.


یزد- خبرنگار کیهان:

طاهره زارع بانوی کارآفرین اشکذری با حمایت جهاد کشاورزی، نخستین مزرعه پرورش الاغ را در روستای تقویه بخش خضرآباد این شهرستان راه‌اندازی کرده است. این کار با سرمایه‌گذاری اولیه 30میلیون تومان آغاز شد و هم اکنون در این مزرعه 150 رأس الاغ وجود دارد که از این تعداد 40 رأس آن شیرده هستند.وی با اشاره به اینکه کار خود را از سه سال قبل آغاز کرده، تصریح کرد: خرید الاغ‌ها از شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری انجام و برای خرید هر الاغ و کره آن یک میلیون تومان هزینه شده است.
زارع از تولید روزانه 30 کیلوگرم شیر الاغ در این مزرعه خبر داد و گفت: شیر الاغ تولیدی به صورت قرارداد یکساله کیلویی 15 هزار تومان و از طریق فروش خانگی هر کیلو 30 هزار تومان انجام می‌شود.
وی افزود: شیر الاغ برای درمان برخی بیماری‌ها مانند آسم، قندخون، سرما خوردگی، آلرژی و برای پایین آوردن تب ناشی از عفونت تجویز می‌شود.وی خاطرنشان کرد: از دیگر فرآورده‌های الاغ، روغن قلم پا و پیه آن است که کیلویی 400 هزار تومان به فروش می‌رسد ولی به دلیل اینکه بیماری و تلف شدگی در حیواناتی مانند الاغ بسیار کم، تولید این فرآورده اندک است. به گفته وی: فضولات الاغ یا عنبرنسارا نیز اثر آنتوبیوتیکی دارد و برای درمان سرماخوردگی، بیماری‌های تنفسی، برونشیت و خارش پوست مفید است و از آن در آفت کشی و کرم کشی مزارع نیز استفاده می‌شود و هم اکنون فضولات این حیوان کیلویی چهار هزار تومان به فروش می‌رسد.