kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۶۷۰
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر:

هلال احمر یک ریال از بودجه سال۹۴ را دریافت نکرد

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه این جمعیت با مشکل بودجه روبروست، گفت: به طور مثال جمعیت هلال احمر، یک ریال از بودجه سال ۹۴ را دریافت نکرد.



حجت‌الاسلام عبدالحسین معزی در نشست خبری گفت: در سال ۹۴ کل بودجه هلال احمر ۷۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که حتی یک ریال از آن اختصاص نیافت، امسال نیز ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که جمعیت هلال احمر ۱۵۰ میلیارد تومان آن را دریافت کرده است.
معزی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر با مشکل بودجه روبروست، گفت: سهم 43 درصدی هلال احمر از حق‌الثبت که دولت پیش از این به حساب هلال احمر می‌ریخت نیز  در لایحه بودجه ۹۶حذف شده است.
وی در پاسخ به خبرنگار کیهان که پرسید: «صحبت از کمبود بودجه یا احتمال خالی شدن انبارهای این جمعیت و یا کمبود بالگرد با توجه به جایگاه و نقش مهم جمعیت هلال احمر در مواقع حساس و بحرانی می‌تواند باعث تزریق نگرانی در بین مردم شود، برای حل ریشه‌ای مشکل بودجه جمعیت هلال احمر، چه راهکارهایی در نظر دارید»، گفت: دولت اگر اعتبارات لازم را داشته باشد به هلال احمر کمک می‌کند. در حال حاضر اعتبارات کافی ندارد بنابراین کمک آن به جمعیت هلال احمر کاهش یافته است بنابراین لازم است به منظور کاهش مشکل بودجه جمعیت هلال احمر، کمک‌های مردمی را بیشتر جذب کنیم. در حال حاضر بودجه صلیب سرخ در کشورهای مختلف از محل عضویت اعضا تامین می‌شود. بنابراین جذب کمک‌های مردمی از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر آن لازم است بتوانیم کمک‌های خیرین را جهت دهی کنیم.
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر افزود: یکی از وظایف ما نظارت بر چگونگی رساندن کمک‌های داخلی و خارجی به مردم آسیب‌دیده است و تاکنون چنین نظارتی را انجام داده‌ایم. به عنوان نمونه در زلزله ورزقان کشور ژاپن به منظور ساخت مدرسه در این منطقه به ما کمک کرد و ما مدرسه‌ای را با آن ساختیم. بخشی از این پول اضافه آمد و ما از آن برای ساخت مدرسه‌ای دیگر استفاده کردیم.
وی در پاسخ به اینکه چرا به مانند برخی کشورهای بحرانی و جنگ‌زده که هلال احمر به آنها کمک کرده و محموله ارسال می‌کند به مسلمانان میانمار کمک نمی‌شود، توضیح داد: درگذشته  کمک‌هایی به مسلمانان میانمار شده است، اما محدود! زیرا دسترسی به آنان امکانپذیر نبود، ولی امیدواریم زمینه‌ای فراهم شود تا بتوانیم به مسلمانان میانمار کمک‌های بیشتری کنیم.
معزی درباره موقوفات جمعیت هلال احمر گفت: هلال احمر موقوفاتی دارد  که برخی از آنها در اختیار دستگاه‌های دیگر قرار گرفته است و ما در تلاش هستیم که آنها را به هلال احمر بازگردانیم، به عنوان نمونه بخشی از موقوفات مانند بیمارستان‌ها در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و ما در جهت برگرداندن آنها به هلال احمر تلاش می‌کنیم.
وی افزود:  تعداد موقوفات قابل توجه است، مثل باغ میوه، زمین و خانه، به عنوان مثال۵۴۰ هکتار باغ پسته در رفسنجان به عنوان موقوفه در اختیار هلال احمر است، ضمن اینکه  ما تلاش می‌کنیم بخشی از این موقوفات که قابل بهره‌برداری نیستند را تبدیل به احسن کنیم، البته به طور کلی میزان وقف در سال‌های اخیر زیاد نبوده است اما تبرئات و کمک‌های مردم به ویژه در ماه مبارک رمضان قابل توجه بوده است.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر با بیان اینکه تلاش می‌کنیم موقوفات در مسیر نیت واقف مورد استفاده قرار گیرد، گفت: به عنوان نمونه بیمارستان نورافشار همان‌گونه که مورد نظر واقف بود برای خدمات‌رسانی به کودکان معلول بهره‌برداری می‌شود.
معزی درباره فعالیت‌های تجاری هلال احمر گفت: اینگونه فعالیت‌ها به صورت محدود و برای تامین منابع مالی هلال احمر انجام می‌شود که از جمله آنها می‌توان به ساخت و ساز و باغداری اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه از 45 حادثه ممکن در جهان 35 مورد آن در ایران قابلیت وقوع دارد، بر لزوم تأمین نیازهای هلال احمر تأکید کرد و گفت: در واقع این دولت نیست که به هلال احمر کمک می‌کند بلکه جمعیت هلال احمر است که در مواقع نیاز و حوادث و بلایا به کمک دولت می‌رود.
گفتنی است با توجه به صحبت‌های نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر و همین‌طور مسئولان این جمعیت مبنی بر مشکلات مالی و تامین نشدن بودجه مصوب ، جا دارد نمایندگان مجلس و دولت توجه ویژه‌ای به این تشکل مهم و تاثیرگذار که در شرایط سخت نقش پررنگی در کمک به هموطنان داشته است بنمایند.
نکته مهم این است که آیا بودجه‌ها برای پرداخت نشدن نوشته و تصویب می‌شوند که بودجه یک بخش مهم در طول یک سال حتی به اندازه یک ریال هم محقق نمی‌شود؟