kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۶۵۷
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
کارشناس امنیتی ترکیه مدعی شد

تلاش اردوغان برای حذف ارتش و تشکیل نیروهای مسلح جدید

یک کارشناس امنیتی ارشد ترکیه اعلام کرده، حزب حاکم این کشور به خاطر بی‌اعتمادی نسبت به ارتش، درصدد تشکیل یک نیروی شبه‌نظامی ویژه تحت فرمان رئیس‌جمهور است.



روزنامه «سوزجو» جمعه گذشته به نقل از یک «کارشناس ارشد امنیتی» که نامش ذکر نشده، اعلام کرد، حزب حاکم ترکیه حتی قبل از کودتای نافرجام 25 تیر، گروه‌های شبه‌نظامی را برای خود تدارک دیده بود.
این کارشناس امنیتی به «جان آتاکلی» از روزنامه «سوزجو» گفت: «در شب کودتا، مدت کوتاهی پس از استقرار تانک‌های ارتش روی پل «بسفر» اسلامبول، گروهی جوان که ظاهری مشابه یکدیگر داشتند و همدیگر را می‌شناختند، و حتی پلیس هم آنان را می‌شناخت، خود را به پل رساندند. بعضی از آنها عضو شرکت‌های امنیتی بودند و پس از ائتلاف با حزب حاکم «عدالت و توسعه»، گروه‌هایی چون «انجمن‌های عثمانی» و مشابه آن را ایجاد کرده بودند.
این کارشناس ارشد ترکیه افزود: «دومین گروه طرفدار حزب عدالت و توسعه در تشکیلات و نهادهای استانی و منطقه‌ای این حزب سازماندهی شده (و در شب کودتا) با دریافت پیامک از حزب، خود را به میدان‌های شهر رساندند.وی ادامه داد که «سومین گروه پس از شکست کودتا وارد عمل شدند و خود را به میدان‌ها رساندند. این افراد از سه حزب عدالت و توسعه، «جمهوری‌خواه خلق» و «حرکت ملی» بودند.»
روزنامه «سوزجو» به نقل از این کارشناس افزود: «کودتا برای حزب حاکم یک تمرین نظامی هم بود، و این حزب شبه‌نظامیان سازماندهی شده را در میدان عمل استفاده و آنها را تست کرد. «این افراد به چهره‌های مخالف حزب حاکم حمله و مخالفان را مجازات می‌کردند.»
پیش از این نیز خبرگزاری تسنیم طی تحلیلی، از تشکیل نیروی نظامی مخفی توسط حزب حاکم ترکیه خبر داده بود.
موج جدید برکناری‌ها
علی‌رغم گذشت شش ماه و نیم از وقوع کودتای نافرجام، مقامات ترکیه بیش از شش هزار نفر را از کار برکنار و ده‌ها موسسه را تعطیل کردند.
براساس سه حکمی که شامگاه جمعه در روزنامه رسمی ترکیه منتشر شد، 2687 نیروی پلیس، 1699 کارمند رسمی وزارت دادگستری، 838 کارمند وزارت بهداشت و صدها کارمند وزارتخانه‌های دیگر، 631 دانشگاهی و هشت عضو شورای دولتی از کار برکنار شدند. علاوه بر آنها، بیش از 80 موسسه به اقدام علیه امنیت متهم و تعطیل شده‌اند.
اتباع ترکیه در خارج از کشور هم موظف شدند طی سه ماه به کشور برگردند، در غیر این صورت، تابعیت آنها لغو خواهد شد! از 25 تیر تاکنون 41 هزار نفر در ترکیه بازداشت و بیش از 100 هزار نفر هم از کار برکنار شده‌اند. همه این اقدامات، به بهانه ارتباط آنها با کودتای نافرجام صورت گرفته است.
خبر دیگر اینکه ارتش ترکیه دو فرمانده ارتش این کشور را به اتهام تلاش برای سرنگونی «رجب طیب اردوغان» محکوم کرد و گناهکار دانست و آنها را به حبس ابد محکوم کرد.