kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۶۲۵
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
نگاهی به دیروز‌نامه‌های زنجیره‌ای

رسانه‌های حامی لیست رانتی و پولی خواستار شفافیت مالی شدند!



سرویس سیاسی -
روزنامه شرق در مقاله‌ای به قلم عبدالله ناصری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب با عنوان «پول‌های مشکوک در کدام ستاد ؟ » به هزینه‌های انتخاباتی پرداخته و نوشت : به نظر می‌رسد دلیل این مسئله ، دسترسی یک جریان خاص سیاسی به منابع نهادهای غیررسمی و غیرشفاف متعدد است ؛ از سرمایه‌های انبوه نقدی گرفته تا صندوق‌های اعتباری، بانک‌های خاص و کمیته‌های متعدد و مؤسسات عمومی.
وی ادامه داد : اتفاقا همه افرادی که در انتخابات در ستادهای اصلاح‌طلبان فعال بوده‌اند، به‌خوبی می‌دانند جناح ما همیشه از این نوع منابع محروم بوده و درعین‌حال تلاش کرده است گردش مالی ستادها کاملا شفاف باشد. دلیل آن، نخست نظارت چندلایه نهادهای نظارتی و امنیتی است و دوم، باور به بی‌حاصل‌بودن هزینه‌های آن‌چنانی در تغییر نظر مردم.
ادعای شفافیت مالی در انتخابات از سوی مدعیان اصلاحات در حالی است که روزنامه زنجیره‌ای آرمان 10 آبان سال جاری از قول الهه کولایی عضو مرکزیت حزب اتحاد ملت در تیتر اول خود نوشت: برخی با رانت و پول وارد لیست امید شدند.
الهه کولایی در این مورد اعلام کرده بود : «به هر حال افرادی که از امکان مالی و ارتباطات خوبی برخوردارند و چنین امکاناتی برای آنها فراهم است، قطعاً نسبت به بقیه افراد شانس بیشتر و بهتری برای حضور در همه لیست‌های انتخاباتی دارند.»
با توجه به این واقعیت که مدعیان اصلاحات در انتخابات برای قرار گرفتن در لیست و پیروزی از رانت‌ها و هزینه‌های کلان استفاده کرده‌اند که خود به آن معترفند ادعای شفافیت هزینه‌های انتخاباتی این جریان جای سؤال و تعجب دارد .
تمرکز بر روی رد صلاحیت روحانی مظلوم‌نمایی یا ...؟!
روزنامه‌های زنجیره‌ای در روزهای گذشته به صورت سلسله وار مقالات و گزارش‌هایی را در زمینه احتمال رد صلاحیت روحانی منتشر می‌کنند‌.
روزنامه شرق در شماره روز پنجشنبه به موضوع احتمال رد صلاحیت روحانی پرداخت و به نقل از عباس عبدی نوشت‌: «کسانی که این حرف را می‌زنند درک درستی از نظام ایران ندارند و فکر می‌کنند ساختار تصمیم‌گیری، ناآگاه است که دست به چنین کاری بزند. سیستم حکومتی ایران بسیار باهوش است و به‌همین‌دلیل تاکنون توانسته از بدترین شرایط و بحران‌ها عبور کند ؛ یعنی حداقل تا اینجای کار توانسته چنین کند. اگر سیستم به هر دلیلی به این نتیجه برسد که روحانی نباشد ، روحانی خودش نامزد نمی‌شود، نه‌اینکه بیاید و ردصلاحیت شود، اما من مطمئنم که مطلوب سیستم این است که روحانی دوباره بیاید و رئیس‌جمهور شود.»
عبدی دلیل استدلال خود را این گونه تشریح کرد « چون سیستمی که برجام را پذیرفته، به تبعات آن هم ملزم است.»
گفتنی است روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در شماره چهارشنبه گذشته خود به صراحت از احتمال رد صلاحیت روحانی و نامزدهای جایگزین اصلاح‌طلبان برای انتخابات سخن گفت و دیگر روزنامه‌های این جریان نیز در روزهای گذشته بدان پرداختند.
تمرکز بر روی احتمال رد صلاحیت روحانی بیشتر برای مظلوم‌نمایی و بالا بردن رای رئیس‌جمهور در انتخابات پیش رو با توجه به سبد خالی عملکرد دولت می‌باشد . از سوی دیگر عبدی بدون در نظر گرفتن مواضع نظام از جمله رهبر معظم انقلاب در زمینه برجام و مذاکرات هسته‌ای نتیجه توافق دولت با 1+5 را به اسم نظام می‌نویسد و از این مقدمه غلط، به این نتیجه غلط می‌رسد که چون نظام برجام را پذیرفته این پذیرش به معنای لزوم تداوم ریاست جمهوری روحانی در دور دوم است!
دولت محرمانه‌ها و ادعای شفافیت
روزنامه اعتماد در گزارشی با اشاره به اختلافات مسئولین و ادعای شفافیت مقامات دولتی نوشت: روحاني در حالي از آمادگي دولت براي اعمال شفافيت بر دخل و خرج خود پرده برداشت كه خواهان همكاري ديگر قوا و شفافيت آنها نيز شد. به نظر مي‌رسد سنگ بزرگ دولت روشن شدن تمام دخل و خرج‌ها است حتي اگر دولت هم قادر به اجراي كامل آن باشد، شانس تحقق آن در ساير بخش‌هاي كشور به رويايي شيرين مي‌ماند.
ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهوری و قائم مقام ومعاون ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات سال 92 نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه دولتی ایران با بیان این که « در همه جا ، در قوه مجریه ، قوه مقننه و قوه قضائیه ، راه مبارزه با مفاسد شفافیت است » پیشنهادی را در این زمینه مطرح کرد .
 ترکان از دادستان کل کشور خواسته است به همه ستادها تکلیف کند تا منابع و هزینه‌های خود را به مردم اعلام کنند.
در حالی که دولت یازدهم را دولت محرمانه‌ها می‌خوانند و بسیاری از موضوعات حساس و مهم مورد نیاز مردم در این دولت با مهر محرمانه از دسترس عموم دور نگه داشته شده‌اند روزنامه‌های زنجیره‌ای در ادامه خط تبلیغاتی دولت از شفافیت سخن گفتند‌!
به نظر می‌رسد منوط کردن لزوم پاسخگویی دولت به مردم به اقدامات سایر قوا سنگ بزرگی است که دولت به قصد نزدن آن را بلند کرده است و روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز در جهت مساعدت به دولت برای محرمانه نگاه داشتن این اطلاعات و شفاف نشدن مسائل پای به میانه میدان گذاشته‌اند .
روزنامه زنجیره‌ای نگران وحدت مسئولان شد
روزنامه زنجیره‌ای قانون در مقاله‌ای به اختلافات اخیر میان مسئولان پرداخته و نوشت : همواره مسئولان ايران اسلامي در برهه‌هاي مختلف تاريخي به دنبال ايجاد وحدت در جهان اسلام بوده‌ و تلاش كرده‌اند تا اختلاف نظرهاي ميان سران كشورهاي اسلامي را رفع و آنها را به وحدت كلمه و رويه دعوت كنند. در اين مسير بارها همايش‌ها و اجلاس‌هاي مختلفي نيز برگزار شده‌است و در اين زمينه با وجود مخالفت‌ دشمنان و شيطنت‌هاي صورت گرفته توسط بدخواهان، موفقيت‌هاي چشمگيري نيز ‌نصيب مسلمين شده‌است.
این روزنامه در ادامه نوشت : با اين وجود كه ايران خود را ام‌القراي جهان اسلام مي‌خواند، گاهي اوقات اتفاقاتي در داخل كشور رخ داده كه سبب تامل مي‌شود. اظهاراتي ازجنس اختلاف و درگيري‌هايي از نوع انشقاق، دل مردم و رهبري نظام را آزرده و سبب مي‌شود تا دشمنان از آن بهره‌برداری كنند. در همين راستا،مسئولان كشور در روزهاي اخير با موضع‌گيري‌هايي كه داشتند باعث تشويش افكار عمومي شده و به نوعي برخورد كرده‌اند كه يك‌شنبه سياه دوران احمدي‌نژاد را بازنمايي می‌كنند.
روزنامه زنجیره‌ای اعتماد نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشت : چه خوب است كه سران قوا دعواهاي خود را در جلسات سه نفره مطرح كرده و در ميان عامه مردم ظاهر قضيه را حفظ كنند تا دعواي سال‌هاي گذشته روساي قوا در آخرين سال از دولت يازدهم زنده نشود و چه بهتر كه همين روزها و پس از ٥ ماه نشست مشتركي را برگزار كرده و اين مشكلات را در آن طرح كنند و راه‌حلي براي آن بيايند. مشكلات كشور با آنچه در طول ٨ سال بر آن رفت بيش‌ازپيش نيازمند وحدت و يكدلي است.
این در حالی است که روزنامه‌های زنجیره‌ای در طول مدت انتشار بیشترین فعالیت را در جهت ایجاد اختلاف میان مسئولین و یا اختلاف‌نمایی داشته‌اند.
حقوق‌های نجومی پاشنه آشیل واقعی یا تصنعی‌؟!
روزنامه آفتاب یزد در شماره پنجشنبه خود ضمن تصنعی خواندن موضوع حقوق‌های حرام و نجومی برخی مدیران دولتی نوشت : «موضوع فیش‌های حقوقی نجومی ‌و همین طور حسین فریدون دستمایه‌های رسانه‌های اصولگرا برای کاهش پایگاه رای حسن روحانی است.پاشنه آشیل‌های تصنعی بی‌شک نمی‌توانند حسن روحانی را در رقابت‌های انتخاباتی ۹۶ به گوشه رینگ بکشانند».
گفتنی است روزنامه‌های زنجیره‌ای همواره با فساد‌های اقتصادی برخوردی جناحی داشته‌اند، این روزنامه‌ها از روز نخست انتشار فیش‌های نجومی برخی مدیران این حقوق‌ها را قانونی دانسته و نوشته‌اند که نبایستی بدان پرداخت و اهمیتی داد !
پاشنه آشیل تصنعی خواندن حقوق‌های نجومی و مفاسد کلان برخی مدیران در حالی است که مردم با مشکلات گوناگونی از جمله بیکاری و حقوق‌های ریز که نمی‌توانند با آن زندگی خود را اداره کنند مواجه هستند. این خط خبری در روزنامه‌های زنجیره‌ای نشان دهنده بی‌اهمیت بودن مسئله جنگ فقر و غنا در میان مدعیان اصلاحات است و آنان به جای مسائل اصلی معیشتی مردم به دنبال حاشیه سازی‌های تصنعی هستند.
هراس از رقیب
 زنجیره ای‌ها را به تکاپو انداخت
حرکت اصولگرایان و جبهه حامیان انقلاب اسلامی برای وحدت جهت حل مشکلات معیشتی و اساسی مردم روزنامه‌های زنجیره‌ای را به تکاپو انداخته است . در این راستا آفتاب یزد در مطلبی به نقل از «غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب کارگزاران آورده است: اصولگرایان کاندیدا ندارند مگر اینکه از غیب کسی را وارد انتخابات کنند یا کاندیدا از خارج بیاورند یا از قوطی عطاری کسی را پیدا کنند! »
این تحلیل‌ها نشان دهنده هراس زنجیره ای‌ها و مدعیان اصلاحات از وحدت در جریان مقابل است تا آن جا که به تکاپو افتاده‌اند تا ضمن تخریب رقیب خود را پیروز بلامنازع انتخابات پیش رو قلمداد کنند .
ترجیح خارجی‌ها به تولید کنندگان داخلی
صدای زنجیره‌ای‌ها را هم درآورد
ترجیح تولید کنندگان خارجی به برندهای قدیمی داخلی صدای روزنامه‌های حامی دولت را نیز در آورده است ، در این راستا روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان « زنده کردن برندهای مرده ایرانی » نوشت : از برو بياهاي هیئت‌های تجاري به وزارت صنعت خبر مي‌رسد كه ايتاليايي‌ها و آلماني‌ها عزم خود را جزم كرده‌اند كه در كنار دو برند كره‌اي در ايران به توليد لوازم خانگي با پيش‌شرط‌هايي همچون سرمايه‌گذاري، انتقال تكنولوژي و توليد داخلي بپردازند.
اعتماد در ادامه نوشت : اين كه چرا بدنه وزارت صنعت به جاي بازسازي ارج و آزمايش و پارس‌الكتريك به فكر ورود خارجي‌هاست خود جاي سؤال دارد كه البته عباس هاشمي يكي از مديران وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را به عدم شناخت و توانايي داخلي‌ها در توليد مرتبط مي‌داند و معتقد است كه تاكنون در كشور چيزي به اسم توليد لوازم خانگي انجام نشده است حال چه به دليل نبود تكنولوژي‌هاي لازم و چه به دليل واردات متعدد كه جايي براي توليد داخل باقي نگذاشته است.
این روزنامه همچنین در بخش دیگری از گزارش خود نوشته است : نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه دستور پيگيري شرايط اين كارخانه‌هاي تعطيل را صادر كرد تا شايد دولتي‌ها براي يك‌بار هم كه شده به فكر برندهايي باشند كه در نام ايراني‌شان اعتباري به طول چند دهه خوابيده است. حالا اما بعد از هفت ماه از آن روزها، در حالي وزارت صنعت معدن و تجارت خبر از برنامه‌ريزي براي ايجاد يك برند ملي در سال ١٤٠٤ مي‌دهند كه هنوز برندهاي نامدار ايراني همچون ارج، آزمايش و پارس‌الكتريك تعيين تكليف نشده‌اند.