kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸

اخبار ویژه



بخش عظیمی از رأی‌دهندگان روحانی ریزش کرده‌اند
عضو فراکسیون اصلاحات در مجلس ششم می‌گوید ارزش پول ملی ظرف 20 روز 20 درصد کاهش یافت.
ناصر قوامی به روزنامه اعتماد گفته است متاسفانه آقای روحانی نتوانسته در حوزه داخلی رضایت طرفداران و پایگاه رأی خودش را جلب کند. به عقیده من در حال حاضر ایشان بخش عظیمی از نیروهایی که به او رای داده بودند را بدون اینکه بتواند سر و سامانی بدهد از دست داده است.
قوامی همچنین گفت: تیم اقتصادی آقای روحانی تیم موفقی نبوده است. در حال حاضر قیمت دلار به بیش از چهار هزار و صد تومان افزایش پیدا کرده و این یعنی ارزش پول ملی ظرف چند روز 20 درصد کاهش پیدا کرده و رکود آسیب زیادی به جامعه زده و بیکاری و به ویژه بیکاری تحصیلکردگان صدمات جدی وارد کرده است.

طعنه مشاور خاتمی به روحانی /اعتدال، اسم بی‌مسماست
مشاور خاتمی در دولت اصلاحات برای چندمین‌بار گفت گفتمان اعتدال، یک اسم بی‌مسماست.
محمدرضا تاجیک به روزنامه شرق گفته است: من باور ندارم که اعتدال را بتوان در قاب و قالب یک گفتمان در معنای دقیق کلمه تعریف کرد. آنچه به عنوان گفتمان اعتدال نامیده می‌شود، در شرایط کنونی یک «نام» است، یک اسم است، یک اسم بی‌مسما، دقیق آن تعریف نشده است. عناصر مفهومی و نظری آن تعریف خاصی ندارد و حتی در مواضع اعتدالی که ایستاده است. دقیقا تعریف دقیقی از اعتدال ندارد؛ به این معنی که آیا اعتدال به معنی هم این و هم آن است؟ یا نه این و نه آن بودن؟  آیا قسمتی از راست و قسمتی از چپ یک جریان را معتدل می‌کند یا نه دوری از چپ و راست یک جریان را معتدل می‌کند؟ این دقیقا در فضای اعتدال‌گرایی مشخص نیست.
وی می‌افزاید: من قبلا هم گفته‌ام، جریان اعتدال از این استعداد و پتانسیل برخوردار نیست که بتواند اعتدال را در قامت یک گفتمان مفصل‌بندی، تدوین و تئوریزه کند و آن را به عنوان یک آلترناتیو گفتمانی در شرایط کنونی جامعه به نمایش بگذارد.
تاجیک در ادامه گفت: اگر بخواهم عریان‌تر بگویم خیلی جاها بین جریان کارگزاران و جریان اصلاح‌طلبی اصیل- نه جریان اصلاح‌طلبی دولتی شده و نه جریانی که حیات و ممات خود را در عرصه قدرت کلان تعریف می‌کند - جغرافیای متمایز وسیعی وجود دارد و در جاهای مختلف خود را نشان می‌دهد.

4 برابر شدن بدهی‌ها حاصل سوءتدبیرهای دولت
4 برابر شدن بدهی دولت یازدهم به بانک‌ها،‌ ارمغان جدید برجام و ناشی از سوءتدبیر دولت است.
به گزارش مشرق و براساس گزارش اخیر بانک مرکزی میزان رشد بدهی دولت به بانک‌های داخلی نسبت به دو دولت قبلی سه برابر شد و میزان بدهی خارجی کوتاه‌مدت کشور نیز 2/3 میلیارد دلار بیشتر شد. دولتی که می‌بایست با اصلاح الگوی مصرف، پیاده کردن اقتصاد مقاومتی را الگوی خود قرار می‌داد؛ با قروض داخلی و خارجی بر هزینه‌های جاری خود افزود. هزینه‌های جاری‌ای که بخش عمده آن به حقوق‌های مدیران دولت یازدهم و ولخرجی‌ها و ریخت‌و‌پاش‌های آنان اختصاص یافت.
مطابق آخرین آمار بانک مرکزی که در آبان‌ماه امسال منتشر شده بود، بدهی دولت به نظام بانکی افزایش یافته و به 150 هزار میلیارد تومان رسید.
دولت نهم در حالی در پاستور مستقر شد که دولت به بانک‌ها حدود سه هزار و 388 میلیارد تومان بدهی داشت. در طول هشت سال این بدهی به 61 هزار و 655 میلیارد تومان رسید. به‌طور میانگین در دولت نهم و دهم، هر سال 7283 میلیارد تومان به میزان بدهی دولت به بانک‌ها افزوده شد. ولی در پایان فصل اول سال آخر دولت یازدهم با بیش از سه و نیم برابر شدن بدهی دولت به بانک‌ها، افزایش بیش از 88000 میلیارد تومان بدهی دولت به بانک‌ها را شاهد بودیم که به‌طور میانگین سالانه 27000 میلیارد تومان به بدهی دولت به بانک‌ها افزوده شد.
همچنین براساس گزارش جدید بانک مرکزی از شاخص‌های اقتصادی کشور تا پایان مهر 1395، بدهی‌های خارجی کوتاه‌مدت با رشد جهشی همراه شده و  به 2 میلیارد و 751 میلیون دلار رسید. این در حالی است که در پایان سال 1393 بدهی‌های کوتاه‌مدت خارجی کشور فقط 432 میلیون دلار بود و تا پایان 1394 از 2 میلیارد دلار عبور کرده بود.
در پایان سال 1391 بدهی‌های خارجی کوتاه‌مدت کشور 943 میلیون  دلار و در پایان سال 1392 بالغ بر 777 میلیون دلار اعلام شده بود و در دولت یازدهم تا پایان مهر 95، یک میلیارد و 974 میلیون دلار به بدهی خارجی کوتاه‌مدت کشور افزوده شد و به 2 میلیارد و 751 میلیون دلار رسید، که به نظر می‌رسد مربوط به خریدهای هنگفت خارجی‌ای که دولت یازدهم در تور اروپایی فرانسه و ایتالیا خود داشته است می‌باشد.
در مجموع، در سال 1394 کل بدهی‌های خارجی کشور نسبت به سال قبل از آن، 2/3 میلیارد دلار بیشتر شد و از 5/1 میلیارد دلار به 7/4 میلیارد دلار رسید. این رقم در گزارش پایان مهر بانک مرکزی به 8 میلیارد و 94 میلیون دلار افزایش یافته است.
این در حالی است که با اجرای برجام در دی‌ماه سال گذشته انتظار می‌رفت میزان بدهی خارجی به خاطر آزاد شدن پول‌های بلوکه شده در بانک‌های خارجی کاهش یابد ولی در مقابل شاهد افزایش بدهی‌های کوتاه‌مدت خارجی کشور بوده‌ایم.
دولت با به ورشکستگی رساندن سرمایه‌های ملی که ناشی از رکود حاصله از سیاست‌های غلط اقتصادی‌اش بوده، با عدم تحقق میزان درآمد پیش‌بینی شده روبرو شده و در این میان به جای اصلاح الگوی مصرف، به ولخرجی و ریخت‌وپاش روی آورده و مدیرانش با سوءاستفاده از خلأهای قانونی به برداشت‌های غیرقانونی در قالب حقوق و... روی آوردند و با افزایش هزینه‌ها، دولت در یک روند سیستماتیک مجبور به افزایش بدهی‌های داخلی و خارجیش گردید.

آزادسازی حلب ادامه روند قدرت‌یابی ایران در منطقه است
«از زمان سقوط صدام حسین در عراق در سال 2003 میلادی ایران خود را به عنوان بازیگر مهم سیاسی در خاورمیانه معرفی کرد. نیروهای مورد حمایت ایران نقش تعیین کننده‌ای در عراق و سوریه بازی کردند.»
به گزارش نامه نیوز به نقل از تلویزیون تی‌آر‌تی ترکیه، حلب پرجمعیت‌ترین شهر سوریه پیش از آغاز جنگ داخلی در این کشور بود. در اختیار گرفتن کنترل این شهر نشان دهنده قدرت و دستاورد قابل توجه سیاسی از سوی کشورهای قدرتمند مسلمان در طول چند قرن اخیر بوده است.
سقوط صدام حسین در عراق در پی حمله نظامی ائتلاف نظامی آمریکا در سال 2003 منجر به بی‌ثباتی بخش گسترده‌ای از خاورمیانه شد. از آن زمان، ایران خود را به عنوان نیروی تأثیرگذار سیاسی در حال توسعه در خاورمیانه معرفی کرد. با سقوط صدام از قدرت، ایران به صورت تاکتیکی از نیروهای شیعه در عراق برای کسب نفوذ در کشوری که بیشترین جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، حمایت کرد. سقوط صدام همچنین موقعیتی را ایجاد کرد که ایران نفوذ خود را در خاورمیانه گسترش دهد.
افتادن کنترل حلب به دست نیروهای وفادار به بشار اسد، متحد ایران به گسترش نفوذ ایران از منطقه مدیترانه تا مرکز آسیا در افغانستان کمک کلیدی کرد.
قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس پاسداران ایران مغز متفکر تشکیل نیروی دفاع ملی اسد است.

رشد 20 درصدی پایه پولی در یک سال زمینه‌ساز نقدینگی و تورم
پایه پولی در پایان نیمه نخست امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل حدود 20/4 درصد افزایش یافت که علت اصلی آن رشد بدهی دولت به بانک مرکزی است.
پایه پولی به نسبت میان اسکناس عرضه شده توسط بانک مرکزی و مجموع دارایی‌های این بانک که به عنوان پشتوانه اسکناس قابل قبول باشد، گفته می‌شود. هرچه این نسبت بزرگتر باشد، میزان نقدینگی و بدنبال آن تورم بیشتر است. به عبارت دیگر بزرگ بودن این نسبت نشانگر پایین بودن ارزش پول است.
منابع پایه پولی همان دارایی‌های بانک مرکزی است که شامل ذخایر ارزی، استقراض دولت از بانک مرکزی، سایر دارایی‌ها و تسهیلات اعطایی به بانک‌های تجاری است؛ مصارف پایه پولی همان بدهی‌های پولی است که شامل نسبت ذخایر قانونی، ذخایر اضافی بانک‌ها نزد بانک مرکزی و نسبت اسکناس و مسکوکات در دست مردم به شمار می‌رود.
یک بررسی اقتصادی از وضعیت رشد پایه پولی در نیمه نخست امسال نشان می‌دهد پایه پولی در فصل‌های اول و دوم امسال به ترتیب 3/4 درصد و 4/4 درصد داشته است.
رشد پایه پولی در نیمه نخست امسال، منجر به رشد این متغیر در مدت یاد شده نسبت به پایان سال 1394 به میزان 7/9 درصد شد که 3/1 درصد بالاتر از رقم مشابه در نیمه نخست سال 1394 است.
مهمترین عامل رشد پایه پولی در 12 ماهه منتهی به شهریور 1395 افزایش 203/5 درصدی خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی است که سهمی 15/9 درصدی در رشد پایه پولی داشته است.
افزایش قابل توجه این جزء پایه پولی در این مدت ناشی از افزایش بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی (به ویژه بدهی دولت در مقایسه با بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی) به میزان 23/8 درصد و کاهش 23/6 درصدی سپرده‌های بخش دولتی در نزد بانک مرکزی بوده است.
با این حال همچنان خالص بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به بانک مرکزی حدود سه برابر خالص بدهی دولت به بانک مرکزی است.
عامل دوم، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به میزان 16/9 درصد و با سهمی در حدود 9/9 واحد درصد دومین عامل رشد پایه پولی در 12 ماه منتهی به شهریور امسال بوده است.
عامل سوم، افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی به میزان 5/1 درصد و با سهمی در حدود 6/5 واحد درصد به طور عمده به دلیل کاهش بدهی‌های ارزی بانک مرکزی، سومین عامل رشد پایه پولی کشور در دوره تابستان 1394 تا تابستان 1395 بوده است.

پاسخ حامیان صادقی به کرباسچی /انتحاری بودن بدتر است یا مفسد اقتصادی؟!
پس از روزنامه آفتاب یزد، دبیرکل حزب کارگزاران هم محمود صادقی عضو فراکسیون امید را «انتحاری» نامید.
به گزارش کانال مجمع اصلاح‌طلبان دبیرکل حزب کارگزاران اخیراً در مصاحبه‌ای مواضع محمود صادقی را تهییجی، شعارهایش را افراطی و رفتارش را انتحاری نامیده است.
مجمع اصلاح‌طلبان در واکنش به سخنان کرباسچی نوشت: آقای دبیرکل که زمانی کاندیدای معاون اولی شیخ اصلاحات بود و وقتی به مقصود نرسید، تقریباً دیگر نام محصورین را هم بر زبان نراند، اسم این هم صداییش با دلواپسان علیه صادقی را پختگی و بلوغ سیاسی‌ای می‌گذارد که از نظر او صادقی ندارد. اما به راستی هم‌قسم شدن با تندروها و تولید خوراک تبلیغاتی علیه متعهدترین نماینده لیستی که یک سوم آن الهه راستگو از آب درآمدند، پختگی سیاسی است؟
به راستی اگر جناب کرباسچی دلسوز و خیرخواه است، چرا گوشی را بر نداشت که برادرانه در خفا نصیحت‌هایش را بکند؟! اگر کرباسچی دبیرکل کارگزاران است، صادقی هم دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه‌هاست. البته نباید حمایت‌های پیشین آقای دبیرکل از لاریجانی را، خصوصاً در جریان انتخاب رئیس مجلس از یاد برد چرا که به سبب چنین 123رفتارهایی است که با مرعشی و اصلاح‌طلبان اصیل حزب هم دچار اختلاف شده‌اند.
مجمع اصلاح‌طلبان با کنایه به کرباسچی نوشت: صادقی افتخار می‌کند که هر اعلام جرمی که علیه‌اش شده، برخلاف برخی از مدعیان اصلاح‌طلبی نه به خاطر «تخلفات مالی»، بلکه صرفاً به دلیل اظهارنظرهایش است.
اما سؤال اینجاست که به راستی پرسش یک نماینده از مسئولان افراط است یا تیتر یک روزنامه کارگزارانی‌ها در حمایت از نشریه موهن و هتاک فرانسوی شارلی‌ابدو؟
یادآور می‌شود پیش از این، روزنامه آفتاب یزد تصریح کرده بود اصلاح‌طلبان، محمود صادقی را فردی انتحاری تلقی می‌کنند که «آب بر آسیاب رقیب می‌ریزد و کارها را خراب می‌کند. او هم خودش را نابود می‌کند و هم جناحش را».

نمایش حل مشکل گورخوابی در چند روز
روزنامه صبح نو نوشت: دو عضو دولت تدبیر و امید با گورخواب‌ها عکس یادگاری گرفته‌اند، چرا؟! اصلا چند روزی است که مسئولان دولتی همه عزم خود را متوجه حل مشکلات گورخواب‌ها کرده‌اند، از آن روزی که یک روزنامه دولتی گورخواب‌ها را کشف کرد تا یک کارگردان معروف سوژه‌ای پیدا کرد برای فیلم آینده‌اش و به رئیس‌جمهور نامه نوشت و رئیس‌جمهور داغ داغ نان را به تنور چسباند و باز از شرمساری سخن گفت و بهزیستی بلافاصله سوژه‌های مورد نظر را در کمپ ترک اعتیاد ساماندهی کرد و سرانجام رئیس دفتر رئیس‌جمهور به همراه وزیر رفاه و استاندار و چندین تن مقام دولتی به بازدید آنها رفتند و به آنها وعده وام اشتغال دادند و عکس یادگاری گرفتند و... همه این کارها هنوز به هفته نرسیده و فقط ظرف چند روز انجام شده است!
سرعت رسیدگی و حل مشکل واقعا کم‌نظیر که نه بلکه بی‌نظیر است! واقعا بدا به حال منتقدانی که دولت را به دلیل کم‌کاری و پیرسالی و بی‌توجهی به مشکلات بیکاری و اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی سرزنش می‌کنند! بدا به حال آنهایی که چشم دیدن توفیقات دولت را ندارند و فکر می‌کنند این سرعت عمل در حل تلخ‌ترین مشکلات اجتماعی به طرفهًْ العینی سناریو بوده است و نزدیک انتخابات همه چیز بوی بهره‌برداری سیاسی می‌دهد! وقتی شمایی که در برج عاج زندگی می‌کنی و دغدغه‌ات این است که خانه چند هزار متری‌ات را بزرگ‌تر کنی، بشنوی فقیری شب به خاطر فقرش برود در قبر زندگی کند تا از سرما نجات پیدا کند، خب احتمالا بغض گلویت را فشار می‌دهد و شرمساری در سیمایت آشکار می‌شود و دستور می‌دهی مشکل را حل کنند! به همین راحتی.