جنوب شهر، مقصد اتوبوسهای صفر کیلومتر پایتخت
معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران گفت: اتوبوسهای صفر کیلومتر باید زیر پای مردمی باشد که نمیتوانند ماشین صفر بخرند و به همین دلیل مقصد اتوبوسهای جدید تهران، جنوب پایتخت خواهد بود.
به گزارش گروه اجتماعی فانوس، مازیار حسینی افزود: هزینه حمل و نقل، عاملی اثرگذار در سبد خانوارهاست، از این رو توسعه خطوط اتوبوس و مترو به اقصی نقاط تهران به ویژه مناطق جنوبی شهر، سهم اساسی در متعادل نگه داشتن هزینه سفرهای شهری دارد.
وی افزود: به همین دلیل، امروز استفاده از اتوبوس و مترو، علاوه بر سهولت و سرعت، به دلیل نرخ مناسب، انتخاب اول بسیاری از شهروندان به ویژه ساکنان جنوب شهر است و از این رو، با تمام توان سعی داریم تا فاصله دسترسی به ایستگاههای حمل و نقل عمومی در هر نقطه از شهر را به حداكثر 350 متر برسانیم.معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این كه سهم 40 درصدی حمل و نقل عمومی در برابر سهم 60 درصدی حمل و نقل شخصی در 10 سال قبل، امروز به سهم 60 درصدی حمل و نقل عمومی در برابر سهم 40 درصدی حمل و نقل شخصی رسیده، تأكید كرد: اگر این نسبت همچنان باقی مانده بود و شاهد افزایش 20 درصدی سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای شهری نبودیم، امروز خیابانهای تهران صد در صد قفل شده بودند.حسینی با اشاره به اینکه به موازات تقویت حمل و نقل عمومی در جنوب شهر، خطوط اتوبوسرانی و مترو در مناطق غربی تهران نیز باید تقویت شوند، اظهار کرد: به عنوان نمونه باید نسبت به راهاندازی خطوط جدید اتوبوسرانی در ابتدای بزرگراه نیایش از خیابان حضرت ولیعصر (عج) که محل تجمع انبوه مسافران است، به مراکز پر جمعیت غرب شهر اقدام کنیم، ضمن اینکه موضوع جا به جایی مسافران در نقاط تبادل سفر مانند میدان ونک و زیر پل سید خندان نیز باید بازنگری شود.
وی با بیان اینکه مدیران حمل و نقل شهری باید کف خیابان حضور داشته باشند و از اتکای صرف به گزارشهایی که به دست آنها میرسد، خودداری کنند، تصریح کرد: مدیران از اتاقهای کار و پشت میزهای خود باید خارج شوند و به سطح شهر و میان شهروندان بیایند تا از نزدیک مشکلات مردم را حس کرده و برای حل آنها چارهاندیشی کنند.
ایجاد 3 خط جدید در منطقه 18
وی با تأکید بر لزوم رسیدگی جدی به وضعیت حمل و نقل عمومی در جنوب شهر، دستور داد تا طی10 روز، نسبت به ایجاد سه خط جدید اتوبوسرانی در منطقه 18 اقدام شود.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در خصوص اتوبوسهای جدیدی که وارد تهران میشوند، مناطق جنوبی شهر از اولویت برخوردارند، اظهار کرد: خود را موظف میدانیم برای مردم شریف جنوب شهر که عموماً قادر به خرید خودروی شخصی صفر کیلومتر نیستند، حداقل امکان استفاده از اتوبوسهای صفر کیلومتر را فراهم کنیم، از این رو، باید نسبت به جوان کردن ناوگان پیر اتوبوسرانی در جنوب شهر که میانگین عمر آن به حدود 10 سال میرسد، از طریق ورود اتوبوسهای نو گام برداریم.
حسینی با بیان اینکه بزرگراه سراسری آزادگان که محل عبور انواع خودروهای سبک، سنگین، نیمه سنگین و فوق سنگین است و علاوه بر کارکرد یک بزرگراه درون شهری، عملکرد یک کمربند برون شهری را نیز ایفاء میکند، تصریح کرد: امیدواریم با اتمام کمربندی جنوب تهران از سوی وزارت راه و شهرسازی، بار ترافیک خودروهای عبوری از این بزرگراه کم شود.