kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۶۲۳
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
رای‌الیوم:

چرخش ترکیه به سمت ایران و روسیه ملک سلمان را سرخورده کرده است

یک روزنامه فرامنطقه‌ای طی تحلیلی از شرایط جاری در منطقه غرب آسیا، نوشت که ترکیه با تغییر تدریجی موضع خود نسبت به سوریه و نزدیکی به روسیه و ایران، رژیم آل سعود و ملک‌سلمان را سرخورده و نگران کرده است.



رژیم آل سعود که مشروعیتش در منطقه، پله‌های نزولی را طی می‌کند، در حال دست و پنجه نرم کردن با پدیده جدیدی است؛ تغییر موضع تدریجی و آرام ترکیه از اروپا و آمریکا به سمت روسیه و ایران. روزنامه «رای‌الیوم» چاپ لندن، طی تحلیلی که خبرگزاری تسنیم آن را گزارش کرده، این پدیده جدید در منطقه را مورد بررسی قرار داده است. این روزنامه نوشته، تغییر رویکرد ترکیه از همسویی با ریاض در قبال بحران سوریه، به سمت ایران و روسیه، مقامات آل سعود و ملک سلمان را دچار سرخوردگی بزرگی کرده است.
رای‌الیوم این را هم نوشته که شرایط متحول جدید ریاض را به احتیاط واداشت و باعث شد که سران آل‌سعود برای پرهیز از غافلگیری‌های بیشتر، از اظهارنظر درباره پرونده سوریه بپرهیزند و احتیاط کنند.
رای‌الیوم در ادامه به فاصله گرفتن مقامات قاهره نیز از ریاض اشاره کرده و نوشته، از زمانی که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، متوجه شد پادشاه عربستان می‌خواهد او را دنباله‌رو خود کند، از وی فاصله گرفت.
مخالفت کشورهای اروپایی با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، تلاش آمریکا برای تشکیل یک کشور کردی در شمال سوریه و وقوع کودتای نافرجام 25 تیر با حمایت آمریکا علیه دولت آنکارا، از جمله عواملی بوده‌اند که باعث شدند «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه از موضع آمریکا و عربستان در منطقه فاصله بگیرد و به روسیه و ایران گرایش پیدا بکند.