kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۶۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰
فرمانده ائتلاف آمریکا در عراق و سوریه:

حشد الشعبی بسیار موفق عمل می‌کند ؛ انتظار چنین عملکرد خوبی را نداشتیم

فرمانده آمریکایی نیروهای «ائتلاف بین‌‌المللی ضدداعش»، در عراق و سوریه طی اظهاراتی، اعلام کرد که نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) کارنامه خوبی در مبارزه با «داعش» داشته‌اند و پیشروی آنها فراتر از انتظار آمریکا بوده است.


«استفان تاوسند» طی یک گفت‌وگو با «دیلی بیست» اعلام کرد: «نیروهای بسیج مردمی با سرعت بیشتری از آنچه که ما انتظار داشتیم، پیشروی داشته و کارهای خوبی انجام داده‌اند.»
این ژنرال آمریکایی ادامه داد: «من قبل از اینکه به اینجا (بغداد) بیایم، چیزهای مختلفی درباره نیروهای بسیج مردمی خواندم، اما وقتی اینجا آمدم، چنین رفتارهایی را از آنها شاهد نبودم.
ما هیچ اتهامی در مورد رفتار بد آنها نشنیده‌ایم و این موضوع شامل این هم می‌شود که آنها (نیروهای بسیج) هیچ تهدیدی را متوجه پرسنل آمریکایی نکرده‌اند.»
تاوسند ادامه داد: «فرمان‌های داخلی و خارجی آنها این است که به حفظ نظم و انضباط خود پایبند بوده از دستورات دولت (عراق) اطاعت کنند. آنها خودشان این را می‌گویند و ما هم شاهد این موضوع بوده‌ایم.»
این ژنرال آمریکایی با اشاره به رسمیت یافتن بسیج مردمی به عنوان بخشی از نیروهای مسلح عراق نیز گفت که «اگر بسیج مردمی تبدیل به نیرویی شبیه گارد ملی شود، عراق امن‌تر خواهد شد.»
وی در ادامه، قانون بسیج مردمی که در پارلمان عراق به تصویب رسید را «مبهم» دانست و خواستار اصلاح آن شد و حتی مدعی شد که دولت آمریکا در این مورد، می‌تواند به بغداد کمک کند!
کارشناسان با اشاره به این اظهارات کاملا متفاوت فرمانده آمریکایی درباره بسیج مردمی، می‌گویند که مقامات آمریکایی در این مورد، سعی می‌کنند که فرار به جلو بکنند و با همراهی ظاهری با ابتکار شکل‌گیری بسیج مردمی، این نهاد را به تدریج در راستای منافع خود به خدمت بگیرند. تاوسند در این اظهارات خود، همچنین مدعی شد، شکست داعش شاید دو سال دیگر طول بکشد.
بسیج مردمی در میانه سال 1393 به دنبال صدور حکم جهاد علیه تروریسم توسط مرجعیت شیعه عراق، شکل گرفته و تاکنون در نبرد با داعش، کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشته است. آمریکا نیز تا پیش از این از هیچ اقدامی برای تضعیف حشد الشعبی دریغ نکرده است.
نبرد در موصل
شهر موصل اما طی دو روز گذشته شاهد دو نبرد جدی میان نیروهای دولتی و عناصر داعش بوده است؛ به گزارش تسنیم، «عبدالامیر رشید یارالله» فرمانده عملیات «نینوا» طی بیانیه‌ای اعلام کرد، تروریست‌‌های داعش در برخی مناطق سعی کردند به مواضع نیروهای عراقی نزدیک شوند، اما با بر جا گذاشتن 70 کشته عقب‌نشینی کردند. خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز گزارش داد، 97 تن از عناصر داعش در محورهای جنوب‌غربی و شرقی موصل بر اثر حمله جنگنده‌های عراقی و جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی ضدداعش، کشته شدند.
نیروهای بسیج مردمی نیز مواضع عناصر داعش را در «تل‌عفر» با گلوله‌های توپ هدف قرار دادند. این حملات نیز مرگ هفت عضو داعش و جراحت 18 تن دیگر را به دنبال داشت. عملیات آزادسازی موصل 26 مهر با فرمان «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق آغاز شده است. با قطعی  شدن نابودی داعش و مهاجرت آنها به اروپا و آمریکا،‌ غرب تلاش‌ها برای نابودی این سگ دست‌آموز خود را آغاز کرده است.