kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۶۱۸
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱

کوتاه از سراسر جهان



فرانسه
دیلی میل: شهرهای مختلف جهان به ویژه در اروپا سطح آماده‌باش امنیتی  خود را با توجه به احتمال حملات خرابکارانه و تروریستی به شدت افزایش داده‌اند. افزایش تدابیر امنیتی در اطراف کلیساهای اقصی نقاط جهان به دلیل ممانعت از تکرار حادثه برلین صورت می‌گیرد که در آن حادثه یک راننده کامیون با حمله به مردم موجب کشته شدن ده‌ها شهروند برلینی شد. در شهرهای مختلف ایتالیا نیز 1000 نیروی امنیتی برای جلوگیری از حملات تروریستی مستقر شدند.
افغانستان
تسنیم: طالبان افغان در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که بار دیگر به پایگاه نظامیان آمریکایی در «بگرام» افغانستان حمله راکتی کرده‌اند. طالبان حدود دو هفته قبل نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود در زمان بازدید «اشتون‌ کارتر» وزیر دفاع آمریکا از پایگاه نظامیان این کشور در بگرام حمله راکتی انجام داده است.
کنگو
خبرگزاری فرانسه: مقام‌های جمهوری دمکراتیک کنگو از کشته شدن دست‌کم 22 غیرنظامی در قتل عام استان «کیووی» شمالی خبر داده‌اند. مقام‌های کنگویی شورشیان اوگاندا را عامل این قتل عام‌ها می‌دانند اما گزارش برخی کارشناسان از دست داشتن دیگر گروه‌ها، از جمله عواملی در داخل ارتش کنگو حکایت دارد. اکثر قربانیان با چاقو و قمه کشته شده‌اند.
یمن
مشرق: فرماندهان نظامی یمن از هلاکت دست‌کم 106 نظامی سعودی طی 2 ماه اخیر در جبهه‌های جیزان، نجران و عسیر در جنوب عربستان و همچنین کشته و زخمی شدن صدها مزدور سعودی در جبهه «نهم» معروف به دروازه صنعا خبر داده‌اند. این عملیات با اقدام تک‌تیراندازهای یمنی آغاز شد که زمینه پیشروی و یورش به مرکز نظامی السمنه را فراهم کرد.
 چین
اسپوتنیک‌: سخنگوی وزارت خارجه چین در سخنانی از اقدام باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در امضای لایحه سیاست دفاعی آمریکا که شامل همکاری نظامی با تایوان است، به «شدت» انتقاد و آن را محکوم کرده است. کاخ سفید اعلام کرده اوباما قانون سیاست ملی دفاع آمریکا را امضا کرده است، قانونی که بودجه وزارت دفاع آمریکا از جمله همکاری نظامی با تایوان را مشخص خواهد کرد.
کره شمالی
کی‌بی‌اس: معاون سابق سفارت کره شمالی در لندن گفته کره شمالی قصد دارد در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی، آزمایش‌های اتمی دیگری را نیز انجام دهد و پس از آن در گفت‌وگوهای بین‌المللی شرکت کند. وی این را هم گفته که کره شمالی اسنادی را به سفارتخانه‌های خود در خارج کشور ارسال و اعلام کرده است که قصد دارد آزمایش‌های ششم و هفتم هسته‌ای را طی سال آینده انجام دهد.