kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۳۲۲
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
نماینده مردم چابهار در مجلس اعلام کرد

تحویل 15 لیتر آب به هر نفر از اهالی دشتیاری چابهار در شبانه‌روز

نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، کنارک، قصرقند و بخش مرکزی نیکشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: تحویل 15 لیتر آب در هر شبانه روز به هر نفر از اهالی منطقه دشتیاری شهرستان چابهار قابل تحمل نیست.



عبدالغفور ایران نژاد اظهار داشت: در هر شبانه‌روز 15 لیتر آب برای بیش از 90 درصد جمعیت روستایی شهرستان چابهار به وسیله تانکر تحویل می‌شود.
وی افزود: چگونه می‌توان باور کرد که یک شهروند روستایی با 15 لیتر آب در یک شبانه روز برای آشامیدن، شست وشو و غیره روزگار بگذراند و مشکلی نداشته باشد.
وی ادامه داد: مردم مرزنشین بخش دشتیاری چابهار سالهاست با مشکلات بی‌آبی، ریزگرد، گرد و غبار، بیکاری و خشکسالی روبه رو هستند و تاکنون کسی در این باره پاسخگو نبوده است.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم دشتیاری با احداث سد زیردان امیدواری‌های زیادی برای حل مشکل بی‌آبی و تامین آب کشاورزی داشتند، خاطرنشان کرد: متأسفانه آب ذخیره شده در پشت سد زیردان بدون هیچ استفاده‌ای در حال تبخیر شدن است.
ایران نژاد خواستار رها سازی آب سد زیردان شد و افزود: درخواست مردم بخش‌های پلان، دشتیاری و مرکزی رسیدن آب تا روستای کلانی است تا بتوانند مقداری از آب را در هوتگ‌ها (گودال نگهداری آب) برای استفاده دام‌ها و شست وشو ذخیره کنند.
وی ادامه داد: پیگیری‌های زیادی برای رها‌سازی آب سد زیردان با مسئولان مرتبط استانی و کشوری انجام شده تا هر سه ماه یا 6 ماه یک بار آب برای آشامیدن و کشاورزی رهاسازی شود اما تاکنون محقق نشده است.
وی بیان کرد: تأمین امکانات اولیه برای رفاه و زندگی راحت مردم نظیر بیمارستان، راه، برق، آموزش و آب آشامیدنی از وظایف اصلی دولت است و نباید برای آب آشامیدنی منتظر باران رحمت الهی بود بلکه با سرمایه‌گذاری در احداث آب شیرین کن مشکلات آب آشامیدنی و کشاورزی را مرتفع کرد.
وی اظهار داشت: افزون بر 10 شرکت و سرمایه‌گذار داخلی و خارجی تمایل خود را برای احداث آب شیرین کن اعلام کرده‌اند اما موانع زیادی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وجود دارد و عده‌ای به دلایل نامشخص اجازه فعالیت و تامین آب شهر و روستاهای چابهار را نمی‌دهند.
نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی خواستار جابه جایی کالا و مسافر در مرز ریمدان چابهار شد و افزود: حداقل مسئولان برای رفع مشکل بیکاری و رونق اقتصادی منطقه زیرساخت‌های لازم را در این منطقه مرزی ایجاد کنند و سال‌ها مردم را در پشت درهای بسته مرز منتظر نگذارند.
ایران نژاد گفت: آب شهر چابهار از بیش از 20 سال پیش تاکنون جیره بندی است و این امر همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: مجتمع آبرسانی 261 روستایی پلان سال‌هاست به علت کمبود اعتبارات در انتظار تکمیل شدن است.
وی تنها راه حل مشکلات آب آشامیدنی و کشاورزی جنوب سیستان وبلوچستان و به ویژه حوزه انتخابیه چابهار، نیکشهر، قصرقند و کنارک را احداث آب شیرین کن و بهره‌گیری از آب دریا عنوان کرد و گفت: با ساخت و نصب آب شیرین کن یک بار برای همیشه مشکلات بی‌آبی مرتفع می‌شود.
از مجموع جمعیت 300 هزار نفری چابهار 120 هزار نفر در شهر و بقیه در روستاها ساکن هستند.
77 درصد مردم شهرستان چابهار آب سالم و بهداشتی ندارند و با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.
حدود 400 روستا در این شهرستان با 36 دستگاه‌ تانکر فرسوده و از رده خارج به صورت سیار آبرسانی می‌شوند.
آب شهر چابهار جیره بندی و در فاصله 2 روز آبرسانی می‌شود.