kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴
برای نخستین بار

عرضه نفت خام در بورس انرژی آغاز شد

نفت خام برای نخستین بار در بورس انرژی عرضه شد.
شرکت ملی نفت ایران دو هزار و 920 بشکه نفت خام را به قیمت هر بشکه 306 هزار تومان در بورس انرژی عرضه و مورد معامله قرار داد.
در جلسه‌ای که به منظور عرضه نفت خام برگزار شد، سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به همکاری وزارت نفت با این بورس اظهار داشت: با توجه به تعامل و همکاری‌‌های صورت گرفته، تاکنون بیش از 200 هزار بشکه میعانات گازی در بورس انرژی به طور موفق مورد معامله قرار گرفته است.
وی ادامه داد: با توجه به استقبال بسیار خوب از بازار میعانات گازی و تجربه موفق در آن، حمایت جدی از عرضه نفت خام در مجموعه وزارت نفت صورت گرفت و پس از آن شاهد عرضه موفق نفت خام در بورس بودیم.
حسینی با اشاره به اینکه بورس انرژی را به عنوان سرمایه ملی توسعه خواهیم داد، گفت: تاکنون بازار سرمایه ارتباطات گسترده‌ای با وزارت نفت ایجاد کرده که امید داریم این ارتباطات منجر به توسعه صنعت نفت و گسترش و تنوع روش‌های فروش شود.
به گزارش فارس، در ادامه این مراسم بابک باقری رئیس اداره نظارت بر بازار بورس انرژی در توضیحاتی از جریان عرضه نفت خام با اشاره به اینکه سه خریدار برای این معامله اعلام آمادگی کرده‌اند، تصریح کرد: در مرحله پیش گشایش 3300 بشکه تقاضا برای نفت خام وجود داشت که در نهایت دو خریدار موفق به معامله 2920 بشکه شدند.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد نیز با تاکید بر اینکه بورس انرژی باید در منطقه مرجع قیمت‌گذاری شود، گفت: ورود ابزارهای مالی جدید از جمله اوراق سلف نفتی به مجموعه اقتصاد کلان کمک خواهد کرد.
شاپور محمدی در این جلسه درباره موفقیت‌ها و اقدامات اخیر در حوزه عرضه نفت خام در بورس سخنرانی کرد.
معاون وزیر اقتصاد در ابتدای سخنانش با اشاره به تعبیری به نقل از حسینی مدیرعامل بورس انرژی گفت: معامله شدن نفت در بورس انرژی به اندازه ملی شدن صنعت نفت مهم است.
وی ادامه داد: وزارت اقتصاد قطعا از این بازار حمایت خواهد کرد و در حوزه معاونت اقتصادی از جهت قابل قبول بودن معاملات، صورت حساب‌ها و معافیت‌های مالیاتی اقداماتی انجام می‌شود.
محمدی با اشاره به اینکه برای سهولت معاملات نفت خام در بورس انرژی، اقداماتی از جمله پیگیری مباحث مالیاتی انجام شده گفت: بحث ورود ابزارهای جدید مالی در حوزه انرژی به اقتصاد کلان کمک بسیار زیادی خواهد کرد؛ همچنین تورم کشور که نشأت گرفته از کوچ نقدینگی از بازار سکه و ارز به بورس افزایش یافته، باید با توسعه بازارهای جدید و نهادهای کارا و شفاف، کنترل شود. بنابراین گزارش: علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران که برای اولین بار در تاریخ کشور انجام شد، با اشاره به اینکه از ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید جلسات مختلفی با بیژن زنگنه وزیر نفت داشته‌ایم، اظهار داشت: نتیجه جلسات عرضه موفق نفت خام در بورس انرژی بود.
وی ادامه داد: وزیر نفت اهتمام ویژه‌ای در مورد همکاری با بازار سرمایه دارند و در این باره تاکنون بیش از 200 هزار بشکه میعانات گازی در بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفته است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه عرضه نفت خام در بورس انرژی و معاملات میعانات گازی مقدمه کار است، تاکید کرد: همانطور که در سیاست‌های ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب مبنی بر تنوع در روش‌های فروش تاکید شده است بازار سرمایه در همین راستا بحث فروش نفت خام از مجاری بازاری شفاف را در دستور کار خود قرار داده است.
وی گفت: فروش نفت خام از طریق بورس انرژی مصداق فرمایشات مقام معظم رهبری است که با توجه به اقدامات پیش‌رو حجم عرضه و معاملات افزایش خواهد داشت.
صالح‌آبادی با بیان اینکه در آینده اوراق بهادار مبتنی بر نفت خام را در بازار عرضه خواهیم کرد، گفت: پس از موفقیت در قراردادهای آتی و اوراق اختیار معامله، اثرگذاری در سطح منطقه را هدف‌گذاری کرده‌ایم.