kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۷۹۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵
مدیر عامل سابق کارخانه واگن پارس:

احتمال خطای انسانی در تصادف دو قطار صفر است



مدیراسبق کارخانه واگن پارس گفت: با توجه به سیستم‌های پیشرفته بحث خطای انسانی در برخورد قطارها به صفر می‌رسد، لذا دلیل این گونه توجیهات این است که در این دولت آن چیزی که ملاک عمل قرار گرفته است شو و تبلیغات است.
مصطفی سعیدی نوری در گفتگو با نسیم، در رابطه با حادثه تصادف قطار تبریز-مشهد اظهار داشت: وزارت راه همیشه در تلاش است تا مدیران تیم موجود آسیب نبینند برای همین می‌گویند یک کارمند خطا کرده است در صورتی که اشکال کار در سیستم مدیریتی است.
سعیدی نوری تصریح کرد: دو سال است که وزیر راه می‌گوید می‌خواهیم ایرباس بخریم و حوزه ریلی را توسعه دهیم اما در عمل شاهد اتفاق خاصی نیستیم در حالی که اگر در این دو سال تصمیم می‌گرفت هر 6 ماه فقط یک کار در حوزه هواپیمایی انجام دهد شاهد پیشرفت بیشتری بودیم.
مدیر سابق کارخانه واگن پارس افزود: اولویت اول وزارت راه این است که تیم همکارش را حفظ کند، در حالی که چنانچه اتفاقات این چنینی در کشورهای دیگر صورت بگیرد وزیر ضمن عذرخواهی تقاضای استعفای صوری می‌دهد.
وی تأکید کرد: اگر سقوط هواپیما رخ دهد خلبان را مقصر می‌دانند و اگر قطار مشکلی داشته باشد لوکوموتیوران را مقصر می‌خوانند، مگر در حمل و نقل ریلی سیستم ندارید؟ بنابراین این حرف‌ها بیشتر برای این است که اولویت این وزارتخانه حفظ مدیرانش است.
سعیدی نوری عنوان کرد: در تمامی این سه سال پرسنل راه آهن سه برابر شده است، خروجی این پرسنل چیست؟ این پرسنل به چه هدفی اضافه شده اند؟ به نظر من بنا را بر این گذاشتند تا شو اجرا کنند و تنها کارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای انجام دهند.
وی در پایان با گلایه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: آیا کمیسیون عمران مجلس نمی‌داند که هیچ اتفاق خوب و خاصی در طی این سه سال در راه آهن نیفتاده است؟ واقعا در این چند سال چقدر واگن‌ها را توسعه داده ایم، در ایستگاه‌ها سالن می‌زنند اما واگن‌ها قدیمی است این‌ها جز شو چیز دیگری نمی‌تواند باشد.
گفتنی است، اکبر ترکان، مامور کمیته ویژه بررسی حادثه قطار سمنان، دو روز پیش اعلام کرد: مقصر اصلی در حادثه قطار سمنان (سی‌تی‌سی) متصدی مرکز کنترل تهران - مشهد در ایستگاه شاهرود است.
ترکان با اشاره به آنچه بررسی همه جانبه موضوع نامیده است، تصریح کرد: مقصر اصلی مأمور CTC است. مأموران کنترل ترافیک شاهرود قصورهای دیگری دارند که از نظر ما مقصر اصلی نیستند.
در حالی دولت خطای انسانی را عامل اصلی بروز برخورد قطار در ایستگاه هفت‌خوان معرفی می‌کند که اسناد جدید نشان می‌دهد سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) طی 6 ماه نخست سال 95 نزدیک به 4 هزار مورد اعلام خطا داشته است.