kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۷۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
وزیر نیرو:

بهره‌وری آب در ایران 20 درصد کمتر از میانگین جهانی است

وزیر نیرو گفت: بهره‌وری آب در ایران کمتر از 40 درصد و میانگین جهانی آن 60 درصد است.



به گزارش فارس، حمید چیت‌چیان در یک برنامه تلویزیونی درباره وضعیت آب کشور اظهار کرد: بهره‌وری آب در ایران کمتر از 40 درصد و میانگین جهانی آن 60 درصد است که پایین بودن آن به این دلیل است که شیوه‌های آبیاری سنتی است، در حالی که در دنیا به صورت آبیاری تحت فشار یا به صورت بارانی است. البته در کشور ما آبیاری بارانی به علت تبخیر زیاد مناسب نیست.
وی ادامه داد: در کشور ما 90 درصد منابع آب، صرف کشاورزی می‌شود که در کشورهای دیگر این مقدار بیش از 70 درصد نیست. شیوه کشت ما با شرایط اقلیم متناسب نبوده و استفاده از فناوری هم کم است.
وزیر نیرو با بیان اینکه از 300 هزار چاه غیرمجاز در کشور 30هزار حلقه شناسایی شده افزود: زمانی با حفره 20 متر چاه به آب می‌رسیدیم اما الان در همان جا در عمق 300 متری هم مشکل آب وجود دارد و باغات در حال خشک‌شدن است.
چیت‌چیان درباره میزان بارش‌ها در چند سال اخیر گفت: در چند سال اخیر با کاهش بارندگی مواجه بودیم به طوری که متوسط بارش‌ها از 250 میلی‌متر به 247 میلی‌متر کاهش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: زمانی 130 میلیارد مترمکعب منابع زیرزمینی داشتیم که در حال حاضر به حدد 90 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است. بنابراین نه فقط چاه‌های غیرمجاز که چاه‌های مجاز هم باید کنترل شوند. برنامه ما این است که روی چاه‌ها کنتورهایی نصب شود تا از میزان برداشت آبها باخبر شویم.
وزیر نیرو با بیان اینکه وضعیت آبی کشور به شش مرحله تقسیم می‌شود گفت: وضعیت آبی به مراحل مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، تنش آبی و کمبود آب تقسیم می‌شود. در حال حاضر 18 استان در تنش آبی شدید و 9 استان دروضعیت کمبود آب هستند.
چیت‌چیان خاطرنشان کرد: در دنیا معیار مورد قبول در یک کشور این است اگر تا 40 درصد از منابع آبی آن استفاده شود در استفاده از منابع معتدل است، تا 60 درصد تنش آبی خوانده می‌شود و بیش از این میزان، شرایط بحرانی است که در حال حاضر میزان تنش آبی در ایران بیش از 70 درصد است و ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا این میزان را به 60 درصد کاهش دهیم.