kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۷۷
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳

آغاز عملیات احداث قطار برقی تهران - مشهد در سال جاری

احداث قطار برقی مشهد با سرعت 200 کیلومتر در ساعت که قرارداد آن منعقد شده، امسال آغاز می‌شود.
مدیرعامل راه‌آهن گفت: برقی کردن محور تهران - مشهد با سرعت 200 کیلومتر در ساعت از پروژه‌های مهم سال جاری است که با انعقاد قرارداد فاینانس آن در هفته آخر اسفند 92، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
محسن‌ پورسید آقایی با اشاره به فرسوده بودن بخشی از ناوگان مسافری تصریح کرد: باید 100 دستگاه واگن و 90 کیلومتر جدید در سال جاری وارد ناوگان ریلی کشور شود.
وی با اشاره به پروژه‌های در حال اجرا خاطرنشان کرد: بهسازی و بازسازی 467 کیلومتر و دو خطه کردن 305 کیلومتر از خطوط ریلی موجود از دیگر پروژه‌های مهمی است که بناست در حوزه زیربنایی اجرایی شود.
پورسید آقایی از بازگشایی 23 ایستگاه راه‌آهن خبر داد و افزود: در سال جاری کار احداث ترمینال مسافری شماره دو مشهد و برنامه‌ریزی برای تهیه و تدارک مقدمات اولیه ساخت ترمینال شماره دو تهران آغاز خواهد شد.
مدیرعامل راه‌آهن پروژه بتنی کردن محور جنوب و برنامه‌ای کردن حرکت قطارهای باری را از دیگر برنامه‌های در حال اجرا برشمرد و گفت: با توجه به نقش پررنگ ترانزیت از نقطه نظر جغرافیایی و جایگاه منطقه‌ای ایران، با برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال جاری پیش‌بینی افزایش 100 درصدی بار در این حوزه را خواهیم داشت.
پورسید آقایی افزایش عملکرد راه‌آهن حفظ تعرفه را از دیگر برنامه‌‌های پیشروی در سال جاری برشمرد و خاطرنشان کرد: برای این منظور باید در جهت افزایش سهم راه‌آهن در حوزه جابجایی بار و نزدیکی تعرفه آن به 65 درصد تعرفه حوزه جاده گام برداشت و این هدف به یک برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز دارد.
در همین حال مدیر کل تنظیم و نظارت بر بازار از راه‌اندازی قطار روزانه جدید در مسیر تهران - اصفهان و بالعکس خبر داد.
به گزارش ایسنا، مرتضی جعفری گفت: این قطار با ظرفیت 360 صندلی به صورت روزانه مسیر تهران - اصفهان و بالعکس را سیر می‌کند.
وی افزود: واگن‌های این قطار از نوع شش تخته درجه یک بوده و زمان حرکت آن روزانه ساعت 22 و 20 دقیقه از تهران و ساعت 21 و 35 دقیقه از اصفهان خواهد بود.
به گفته جعفری بهای بلیت این قطار 23 هزار تومان است.