kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۷۶۸
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲

ژنرال السیسی با سفر پادشاه عربستان به امارات از این کشور خارج شد!

رئیس‌جمهور مصر قبل از ورود پادشاه عربستان به امارات، ابوظبی را ترک کرد تا اختلافات قاهره و ریاض همچنان به قوت خود باقی بماند.


صبح روز شنبه «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر سفر دو روزه‌اش به امارات را به ناگاه تمام کرد. ساعاتی بعد اعلام شد «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان وارد ابوظبی شده است! تیره و تار شدن روابط دو کشور به ماجرای اعلام موضع قاهره در خصوص بحران سوریه و رأی مثبت این کشور در شورای امنیت به طرح روسیه درباره حلب باز می‌گردد. این امر باعث قطع نفت ارسالی از سوی عربستان به مصر شد. تلاش‌های زیادی از سوی کشورهای عربی برای بهبود روابط دو کشور صورت گرفته اما به نظر می‌رسد این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده است. حضور رئیس‌جمهور مصر و پادشاه عربستان در یک روز در امارات و برگزار نشدن دیداری بین دو طرف، گمانه‌هایی را مطرح کرده که روابط قاهره و ریاض هنوز به حالت عادی باز نگشته و السیسی زمان خروجش از امارات را به شکلی برنامه‌ریزی کرده که با پادشاه عربستان دیداری نداشته باشد.
 در پاسخ به این گمانه‌ها «علاء یوسف» سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرده سفر السیسی به امارات بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده صورت گرفته و هدف از آن دیدار با مسئولان اماراتی و حضور در مراسم روز ملی این کشور بوده است. این در حالی است که پیشتر روزنامه «الرأی» کویت گزارش داده بود چند کشور عربی از جمله کویت، بحرین و امارات برای رفع اختلاف مصر و عربستان دست به کار شده‌اند. روزنامه مصری الیوم هم در گزارشی مدعی شده بود قرار است نشستی سه جانبه میان «سلمان بن عبدالعزیز» و «عبدالفتاح السیسی» و با حضور ولیعهد ابوظبی در امارات برگزار شود تا اختلافات دو کشور از میان برداشته شود. اما خروج السیسی از امارات آن هم ساعاتی قبل از ورود ملک سلمان نشان داد، اختلافات این دو کشور همچنان ادامه دارد.