kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۷۶۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱

تجمع بزرگ مردم مالزی در حمایت از مسلمانان میانمار

هزاران نفر از مردم مالزی با برگزاری یک تجمع اعتراض‌آمیز کشتار مسلمانان میانمار را به دست ارتش و بودائیان افراطی این کشور محکوم کردند.



مسلمانان میانمار  از سال 2012 و در سایه انفعال سازمان‌های بین‌المللی توسط ارتش و بودائیان افراطی مورد وحشیانه‌ترین هجوم‌ها قرار گرفته‌اند طی سال‌های گذشته خانه‌های مسلمانان به آتش کشیده شده، صدها نفر قتل عام وهزاران نفر نیز آواره کشورهای همسایه شده‌اند. گزارش‌هایی نیز از تجاوز به زنان مسلمان میانماری از سوی نیروهای ارتش منتشر شده است.
دور جديد اين حملات اما از مهر ماه سال جاری آغاز شده و برخی از کشورها  با انتقاد از دولت جديد ميانمار که «آنگ سان سوچي» به عنوان رهبر واقعي آن شناخته مي شود، خواستار پايان دادن به کشتار مسلمانان شده‌اند. دیروز  نیز  هزاران نفر از مردم مالزی طی تجمعی در کوالالامپور پایتخت این کشور، سیاست‌های دولت میانمار در کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا را محکوم کرده و «نجیب تون رزاق» نخست وزیر مالزی در این تجمع از «آنگ سان سوچی» مشاور دولت میانمار خواست دولتش به این جنایات پایان دهد.
این تجمع با فراخوان حزب اسلامی مالزی انجام شد و در آن بیش از 10 هزار نفر از مردم مالزی و مقام‌های بلندپایه این کشور در آن شرکت داشتند. نخست وزیر مالزی در این تجمع قاطعانه جنایاتی که علیه مسلمانان روهینگیا می‌شود را محکوم کرد و گفت که نمی‌خواهد در مورد این مسئله ساکت باقی بماند.
معاون نخست وزیر مالزی نیز در این تجمع  گفت از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته علیه حکومت نظامی میانمار به دلیل جنایاتش علیه مسلمانان در استان راخین، اقدام کند.وی با اشاره به حضوراعضای دولت و حزب حاکم «آمنو» و حزب «اسلامی پاس» در این تجمع، گفت: «ما امروز اختلافات را در مالزی کنار گذاشته ایم تا به سایر نقاط جهان نشان دهیم مردم روهینگیا حمایت می‌خواهد.»
با بالاگرفتن اعتراضات، کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل نیز به عنوان «رئیس هیئت راه حل یابی مسئله مسلمانان میانمار» با ورود به منطقه‌ای در نزدیکی مرز میانمار و بنگلادش از وضعیت مسلمانان آواره شده میانماری دیدن کرد. این دومین سفر کوفی عنان به این منطقه است.