kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۷۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱

وزیر دفاع آمریکا: پس از داعش از عراق خارج نخواهیم شد!

وزیر دفاع آمریکا گفت، نیروهای این کشور حتی پس از شکست «داعش» در عراق باقی می‌مانند و بدین ترتیب هدف واقعی کشورش از حضور در عملیات موصل را برملا کرد.


سرویس خارجی -

«اشتون کارتر» طی سخنانی در کالیفرنیا گفت: «آمریکا و ائتلاف (ضدداعش) باید حضور خود را در عراق حفظ کنند، تا از جابه‌جایی و احیای داعش جلوگیری کنند.»
وی که نقش دولت متبوعش طی دو سال و نیم اخیر در عراق مخرب بوده، توضیح نداد که نظامیان آمریکایی تا چه مدت قصد دارند در عراق بمانند و تعداد آنها چند نفر خواهد بود.
مردم و گروه‌های عراقی به شدت با حضور آمریکایی‌ها در کشور خود مخالف هستند.
کارتر اما درباره بهانه حضور آمریکا در عراق این‌گونه توضیح داد که: «برای مقابله با شبه‌نظامیان خارجی که درصدد فرار هستند و برای جلوگیری از تجدید نیروی داعش، لازم است که نه تنها آمریکا، بلکه نیروهای ائتلاف در منطقه بمانند.»! وی کار داعش را تقریبا تمام‌ شده دانست. پیش از این آمریکایی‌ها می‌‌‌گفتند که داعش به راحتی شکست نخواهد خورد و ریشه‌کنی این گروه، احتمالا 10 سال طول می‌کشد!
آمریکا که سال 2003 عراق را اشغال کرد، از همان ابتدا به فکر حضور طولانی مدت در این کشور بود. اما اعتراضات گسترده عراقی‌ها، باعث شد تفنگداران آمریکایی سال 2011 عراق را ترک کنند.
پیش از این و در سال 2006 نطفه داعش در زندان‌های آمریکا در جنوب عراق بسته شد و در خرداد 1393 با اشغال یک باره چهار استان شمالی و غربی عراق به دست عناصر داعش، این سرمایه‌گذاری آمریکا نتیجه داد.
از آن پس آمریکایی‌ها سیاست کثیفی را در عراق به اجرا درآورده‌اند؛ از یک طرف به تروریست‌های داعش از طریق متحدان منطقه‌ای خود، کمک می‌‌کردند و از طرف دیگر، مانع عملیات نیروهای دولتی و بسیج مردمی علیه داعش می‌شدند. به خاطر این سیاست‌های ماکیاولیستی، ملت عراق خسارات و تلفات مالی و جانی زیادی را متحمل شد.
در پی فتوای مرجعیت عراق مبنی بر جهاد با تروریسم، که در سال 1393 صادر شد، بسیج مردمی شکل گرفت. آمریکا که فکر بازگشت به عراق به سرش زده بود و از نبرد 10 ساله با داعش حرف می‌زد، یک‌باره مانع بزرگی را به نام بسیج مقابل خود دید و به همین خاطر، آشکارا مقابل بسیج ایستاد و حتی دولت بغداد را تحت فشار قرار داد بسیج مردمی را وارد عملیات داخل شهر موصل نکند.
در مجموع، طرح آمریکا در ارتباط با عملیات آزادسازی موصل، پررنگ جلوه دادن حضور خود و ائتلاف در این عملیات بوده و یکی از اهداف کاخ سفید نیز زمینه‌چینی برای حضور در عراق پس از داعش است. اما،‌دولت و مردم عراق که تاکنون تاوان زیادی را به خاطر حضور آمریکا در عراق پرداخت کرده‌اند، مقابل هر طرحی که به این حضور مشروعیت بخشد، خواهند ایستاد. به همین خاطر، احتمال می‌رود واکنش گروه‌های سیاسی عراق به اظهارات اشتون کارتر، گسترده باشد.
تحولات موصل
به گزارش ایسنا، پیشروی نیروهای عراقی در موصل اما آهسته و با احتیاط ادامه دارد. نیروهای مسلح عراق علاوه بر آزادسازی مناطق اطراف موصل، 20 درصد شهر موصل را هم آزاد کرده‌اند. محله‌های «الشهداء»، «التأمیم» و «النور» هم  اکنون در محاصره ارتش قرار دارند، ولی به علت حضور غیرنظامیان در منطقه، پیشروی نیروهای دولتی با کندی مواجه است.
با این حال، وزیر دفاع عراق اعلام کرده که ارتش در تازه‌ترین پیشروی خود، توانسته پنج محله دیگر را در شرق موصل تحت کنترل بگیرد. مناطق وسیعی از مناطق غرب و شمال موصل هم آزاد شده است.
از موصل همچنین خبر رسیده، تروریست‌های داعش دانشگاه موصل را تخریب کرده‌اند.
شبکه المیادین در این رابطه اعلام کرده، داعش برای ایجاد استحکامات و سنگرهای دفاعی، بخش اعظم ساختمان‌ دانشگاه موصل را با استفاده از بولدوزر تخریب کرده است.
تکفیری‌ها معمولا از هر منطقه‌ای عقب‌نشینی می‌کنند آنجا را ویران و مردمش را قتل‌عام می‌کنند.