kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۷۵۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱

قدرت‌نمایی چین در برابر ترامپ با آزمایش 10 موشک بالستیک

دولت چین به منظور قدرت‌نمایی در برابر آمریکا و در آستانه روی کار آمدن ترامپ اقدام به آزمایش همزمان 10 موشک بالستیک جدید کرد.

 

دونالد ترامپ روز جمعه (بامداد شنبه به‌وقت تهران) با نقض سیاست رسمی و 37 ساله آمریکا با رئیس‌جمهور تایوان به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد که واکنش شدید مقامات چینی را به دنبال داشت. وزارت خارجۀ چین دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده پکن در خصوص تماس تلفنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، با رئیس‌ اجرایی تایوان (رئیس‌جمهور)، رسماً از آمریکا شکایت کرده است.
در بیانیۀ وزارت خارجۀ چین آمده: «ما شکایت رسمی خود دربارۀ این موضوع را به طرف آمریکایی ابلاغ کرده‌ایم. لازم به ذکر است که تنها یک چین در جهان وجود دارد. تایوان بخش غیرقابل‌انکاری از خاک چین است.»
دیروز پایگاه اینترنتی «دیلی میل» اما در گزارشی نوشت با انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، چین با آزمایش 10 موشک بالستیک جدید قدرت نظامی خود را بار دیگر به رخ این کشور کشید.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور تایوان و همچنین عزم کنگره آمریکا برای انتخاب ژنرال جنگ‌طلب، «جیمز متیس» به عنوان وزیر دفاع آمریکا از مهم‌ترین علل آزمایش موشک‌های بالستیک در چین عنوان شده است.
در این نمایش قدرت 10 موشک با بُرد متوسط آزمایش شد. این موشک‌ها قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند و مساحت وسیعی را تا 1000 مایل می‌پیمایند.اخبار آزمایش موشک‌های بالستیک به‌صورت مستقیم از تلویزیون رسمی چین اعلام شد و خبرگزاری «شین هوا» چین در این‌ باره نوشت: موشک‌های بالستیک چین هر زمان قادر است پایگاه‌های آمریکا در آسیا و اقیانوس آرام را هدف قرار دهد.
«جیمز فیشر»، کارشناس مسائل نظامی چین هم گفته: «آزمایش موشک‌های بالستیک در چین کوبیدن بر طبل جنگ و ایجاد جنگ روانی نظامی است.»