kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵

کوتاه از سراسر جهان


آمریکا
فاکس نیوز: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با عقب‌نشینی از یکی دیگر از وعده‌های انتخاباتی‌اش اعلام کرده نیازی به ایجاد دیوار کامل در مرز آمریکا و مکزیک نیست؛ چون این منطقه به قدر کافی کوهستان و رودخانه‌های صعب‌العبور دارد. ایجاد دیوار سراسری بین آمریکا و مکزیک یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود اما پس از اعتراض‌های فراوان و هزینه‌بر بودن طرح مذکور حالا ظاهرا وی از این شعار هم کوتاه آمده است.
انگلیس
راشا تودی: «استیون هاوکینگ» فیزیکدان و کیهان‌شناس انگلیسی هشدار داده «ما در خطرناک‌ترین مقطع تاریخ بشری زندگی می‌کنیم.» هاوکینگ این را هم گفته که ظهور «دونالد ترامپ» و «رای انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا»، در خطرناک‌ترین برهه تاریخ بشری رخ داده است. به گفته هاوکینگ «در حال حاضر ما فناوری نابود کردن کره زمین را که در آن زندگی می‌کنیم، در اختیار داریم، اما تاکنون، قابلیت و امکان نجات آن را ایجاد نکرده‌ایم.»
اسپانیا
پرس تی‌وی: مردم اسپانیا شنبه شب نیز علیه سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور تظاهرات کردند و توقف سیاست‌های ریاضت اقتصادی را خواستار شدند. دولت اسپانیا با اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی، بودجه بخش‌های متعددی از کشور ازجمله سلامت و آموزش را کاهش داده است. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات می‌گویند تقصیر تشدید نابرابری‌های اقتصادی در کشور متوجه «راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا است.
مصر
روسیا الیوم: قائم‌مقام وزارت همبستگی اجتماعی در استان «قلیوبیه» مصر گفته این وزارتخانه، ۷۱ جمعیت در این استان را منحل کرده که از این میان ۴۱ جمعیت وابسته به اخوان‌المسلمین هستند و این اقدام در راستای اجرای مصوبات کمیته مصادره دارایی‌های اموال اخوان‌المسلمین صورت گرفته است.
روسیه
خبرگزاری فرانسه: سرویس امنیتی روسیه بامداد روز یکشنبه اعلام کرده «رستم اصلدروف» سرکرده اصلی گروه تروریستی داعش و چهار نفر از همراهان وی در حمله به منطقه داغستان در قفقاز شمالی کشته شده‌اند. وضعیت در این منطقه روسیه به دلیل نفوذ تروریست‌های منتسب به گروه داعش و برعهده گرفتن مسئولیت چند اقدام تروریستی توسط تروریست‌ها پیچیده است.
آرژانتین
ایرنا: «دیه‌گو مارادونا» فوتبالیست نامدار آرژانتینی که برای حضور در مراسم خاکسپاری «فیدل کاسترو» به کوبا رفته، در مصاحبه‌ای اعلام کرده «اگر مردم آرژانتین به خیابان‌ها بریزند، عمر دولت «مائوریسیو ماکری» رئیس‌جمهور راستگرای کشورش به کریسمس نخواهد رسید.» مارادونا تصویر فیدل کاسترو را مانند تصویر «چه‌گوارا» چریک آرژانتینی و همرزم رهبر پیشین کوبا بر بدن خود خالکوبی کرده است.
دانمارک
اکسپرس: در درگیری خشونت‌آمیز بین حامیان جنبش ضد مهاجرت موسوم به «پگیدا» و معترضان حا می‌مهاجرت در «کپنهاگ»0 پایتخت دانمارک که به مداخله پلیس ضد شورش منجر شد، 11 نفر بازداشت شدند. پگیدا در سال 2014 توسط «لوتز باخمن» تبعه آلمانی تاسیس شد. این جنبش مقاومت و مخالفت با افراط‌گرایی را هدف قرار می‌دهد و خواستار اجرای قوی‌تر قوانین کنترل مهاجرت است.