kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۷۴۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
برای اولین بار در کشور

ریل 100 متری با موفقیت در لرستان اجرا شد

ریل صدمتری با موفقیت برای اولین بار در کشور توسط راه‌آهن جمهوری ‌اسلامی ایران در استان لرستان اجرا شد و سرعت قطارها از 60 کیلومتر در ساعت به 80 کیلومتر در این مسیر کوهستانی افزایش یافت.

خرم‌آباد - خبرنگار کیهان:

مدیرکل راه‌آهن استان لرستان افزود: تاکنون تولید ریل در اروپا 108 مترو در چین 100 متر بوده است اما در ایران به لحاظ اینکه امکان جابه‌جایی و حمل ریل 100 متری وجود نداشت از ریل‌های 18 و 25 متری استفاده شده که خوشبختانه برای اولین بار در کشور موفق شدیم ریل‌گذاری صدمتری را در راه‌آهن لرستان اجرا کنیم.
مهندس سیدحسین مرتضوی با اشاره به خصوصیات ریل 100 متری، گفت: استفاده از ماشین‌جوش که جزء ماشین‌های استراتژیک راه‌آهن است، افزایش میانگین راندمان عملیات روزانه در طول خط از ده بند تا 40 بند و اینکه از نظر کیفی، جوش در کارگاه‌های ثابت و طول خط قابل مقایسه نیست از ویژگی‌های این نوع ریل است.
وی با بیان اینکه راه‌آهن لرستان به واسطه بافت دره‌ای و صخره‌ای کوه‌های سر به فلک کشیده از پرهزینه‌ترین و دشوارترین مسیر راه‌آهن ایران است، گفت: زمانی در لرستان ریل 100 متری جابه‌جا شود یعنی اینکه این الگوی موفق در تمام شبکه راه‌آهن کشور قابل اجراست.
مهندس مرتضوی در خصوص تاثیر نوسازی ریل در افزایش سرعت قطار در مسیر لرستان و زاگرس، گفت، طراحی مسیر در راه‌آهن لرستان و زاگرس برای 60 کیلومتر بوده که با ریل‌گذاری جدید و بازسازی انجام گرفته در بلاک‌های مومن‌آباد به ازنا، در بند به رودک، رودک به دورود به 80 کیلومتر افزایش یافته است.
وی عنوان کرد: در ریل‌گذاری قدیم وزن هر متر ریل حدود 47 کیلوگرم است اما در ریل‌گذاری جدید هر متر 60 کیلوگرم است که ریل جدید هم طول عمر بیشتری دارد و هم مسافر و بار با ایمنی بیشتری انجام می‌شود.
مرتضوی با اشاره به اینکه از ده هزار و 500 کیلومتر طول شبکه راه‌آهن کشور 155 کیلومتر آن در استان لرستان وجود دارد، گفت: از 155 کیلومتر راه‌آهن استان 145 کیلومتر نیاز به بازسازی دارد که تا به حال 130 کیلومتر آن با استفاده از تکنولوژی جدید انجام شده است.
وی افزود: برای بازسازی هر بلاک یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است که فقط بلاک قارون به بیشه بازسازی نشده است.