kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۵۰
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴
در صورت تصویب طرح دو فوریتی نمایندگان

اتباع اروپا برای ورود به ایران انگشت‌نگاری می‌شوند

طرح نمایندگان برای انگشت‌نگاری از مقامات اروپایی در واکنش به قطعنامه ضدایرانی اتحادیه اروپا، با قید دو فوریت برای بررسی در مجلس به هیئت رئیسه تقدیم شد.
در ابتدای نخستین جلسه علنی پارلمان در سال ۱۳۹۳  که به‌ ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۲۲ تن از وکلای ملت برگزار شد، آیت‌الله استادی یکی از اساتید حوزه علمیه قم طی سخنانی اظهار داشت: امیدوارم سال جدید سال خوبی برای ملت و مقام معظم رهبری باشد و در این سال مشکلات مردم کمتر شود و با دعای امام عصر، دیانت مردم رو به جلو باشد.
پس از آن علی لاریجانی رئیس مجلس به ایراد نخستین نطق میان دستور خود در سال ۱۳۹۳ پرداخت و طی سخنانی اظهار داشت: قطعنامه اخیر پارلمان اروپا در واقع بیانیه‌ای سیاسی بیش نیست چه از نظر نحوه تنظیم مطالب و چه از نظر جایگاه نمادین پارلمان اروپا که نفوذی در اجرا ندارد و نگاه تبلیغاتی کاملا مسلط بر سایر شئون آن است و با لحن پرطمطراق تلاش کردند ریاضت منفی تحمیق را بر خود روا دارند و نوعی پریشان‌گویی در این متن انشا‌گونه دیده می‌شود.
لاریجانی اظهار داشت: به نظر می‌رسد اعضای پارلمان اروپا دچار تنگی تفکر شده‌اند و باورشان شده که خود استانداردهای مترقی در انتخابات دارند. این حال آنها، انسان را به یاد سخن پاسکال بروکنر می‌اندازد که می‌گوید «جامعه غربی مومیایی و منجمد شده است و زیر بار مدح و ثنای خود به معنای واقعی کلمه خفه شده است».
تصویب اجرای آزمایشی قانون تجارت
گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه تجارت دومین دستور کار روز گذشته پارلمان‌نشینان بود که به بررسی آن پرداختند.
لایحه تجارت پس از تصویب در مجلس مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود و از آنجا که این لایحه دارای ۱۲۶۱ ماده است، شورای نگهبان قادر نبود طی ۲۰ روز این لایحه را مورد بررسی قرار دهد بنابراین مجلس برای تسهیل کار شورای نگهبان موافقت کرد تا این قانون برای ۴ سال به طور آزمایشی اجرا شود تا طی این مدت شورای نگهبان ایرادات این لایحه را مورد رسیدگی قرار دهد.
بر اساس مصوبه مجلس مقرر شد به منظور تأمین نظر شورای نگهبان اجرای آزمایشی لایحه تجارت که پیش از این برای ۵ سال به تصویب رسیده بود، به مدت ۴ سال اجرایی شود.
حضور وزیر دفاع در جلسه علنی
در جلسه روز یکشنبه مجلس سردار دهقان وزیر دفاع برای ارائه توضیحاتی در مورد رسیدگی به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره لایحه تعیین حریم حفاظتی امنیتی اماکن و تأسیسات کشور حضور یافت.
نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی پارلمان رسیدگی به لایحه تعیین حریم حفاظتی- امنیتی اماکن و تأسیسات کشور را ادامه دادند و مواد ۶،۷،۸ و ۹ آن را به تصویب رساندند.
حداد عادل: اروپایی‌‌ها هنوز خلق و خوی استعماری خود را فراموش نکرده‌اند
در ادامه نشست علنی خانه ملت، غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران در مجلس در نطق میان‌دستور خود طی سخنانی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب سال ۹۳ را سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی خواندند و در شعار سال جدید بر چند نکته مهم تأکید فرمودند؛ اول اهمیت فرهنگ کنار اقتصاد و تقدم فرهنگ بر اقتصاد و رابطه فرهنگ و اقتصاد؛ دوم تأکید بر عزم ملی که مقصود از آن اهتمام عموم ملت در ایجاد حماسه فرهنگی و حماسه اقتصادی است؛ سوم مدیریت جهادی که مخاطبان آن مسئولان هستند و باید در اداره امور کشور ایمان، پرکاری، درستکاری و ساده‌زیستی را که لازمه مدیریت جهادی است اصل و مبنا قرار دهند.
حدادعادل با اشاره به قطعنامه پارلمان اروپا گفت: آنچه تأسف‌آور است، مطالبی است که در بیانیه اتحادیه اروپا در مورد حقوق بشر و انتخابات ریاست جمهوری ایران آمده است؛ از این بیانیه به‌خوبی معلوم است که اروپا هنوز خلق و خوی استعماری قرون ۱۸ و ۱۹ خود را فراموش نکرده است؛ درست است که استعمار به‌ شکل گذشته کمتر مطرح می‌شود، اما همان نگاه و بینش و روش استعماری هنوز در اروپا وجود دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا باید بداند ایران امروز ایران قاجاری و دوره پهلوی نیست که شما بتوانید بر آن هرچه می‌خواهید بکنید و ببرید. ایران امروز ایران اسلامی و ایران خمینی(ره) و خامنه‌ای است؛ ایران امروز ایران استقلال، آزادی، شهامت، شجاعت و بصیرت است. شما باید حقیقت ایران اسلامی را درک کنید و با ملت ما متناسب با واقعیت انقلاب اسلامی سخن بگوید.
طرح دوفوریتی مجلس در واکنش به قطعنامه ضدایرانی اتحادیه اروپا
روز گذشته طرح نمایندگان برای انگشت‌نگاری از مقامات اروپایی با قید دو فوریت برای بررسی در مجلس به هیئت رئیسه تقدیم شد.
این اقدام نمایندگان مجلس در راستای قطعنامه ضدایرانی اتحادیه اروپا صورت گرفته است.
تصویب کلیات لایحه موافقتنامه همکاری‌‌های امنیتی بین ایران و پاکستان
پس از آن نمایندگان مجلس در جلسه علنی لایحه موافقتنامه همکاری‌‌های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان را مورد بررسی قرار دادند.
در جریان بررسی کلیات این لایحه، حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس به عنوان موافق نخست تصویب کلیات لایحه مذکور اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی ما پس از ۳۵ سال که از انقلاب می‌گذرد و کشورمان از کشور پاکستان دچار زیان‌های بسیاری شده بسیار بد عمل می‌کند و در مورد مرزبانان هم مماشات به خرج داد و درست عمل نکرد که این موضوعات جای پیگیری دارد.
این نماینده مجلس با اعلام موافقت خود با تصویب کلیات این لایحه گفت: با امضای موافقتنامه می‌توانیم امور خود را از طریق قانون پیگیری کنیم و شاهد شهادت عزیزان این ملت نباشیم چرا که دانایی‌فر فرزند ۱۰ روزه خود را ندید و به شهادت رسید و وزارت‌ خارجه هم چشمش را بر روی این جنایات بست بنابراین این موافقتنامه همکاری می‌تواند خواسته‌های ما را تأمین کند.
در ادامه حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس طی سخنانی در موافقت با کلیات لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین ایران و پاکستان گفت: وقتی که موافقتنامه همکاری با کشور پاکستان نداشته باشیم نمی‌توانیم از دولت این کشور ایراد بگیریم که چرا اقدامی انجام نمی‌دهد چرا که خودمان این موافقتنامه را تصویب نکردیم بنابراین با تصویب این موافقتنامه می‌توانیم خواسته‌های خود را پیگیری کنیم.
همچنین قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس طی سخنانی در مخالفت با این موضوع گفت: آیا با امضای این توافقنامه و در صورت اظهار عجز پاکستان، اجازه عملیات در پاکستان علیه گروه‌های تندرو به ایران داده می‌شود یا ایران اجازه عملیات در خاک پاکستان را دارد و یا این توافقنامه تنها نوشته‌ای بر روی کاغذ است. بنابراین باید دولت به این سوال‌ها پاسخ دهد.
در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس به عنوان مخالف لایحه مذکور گفت: مردم سیستان و بلوچستان مورد اذیت، آزار و خشونت تروریست‌های پاکستانی قرار می‌گیرند. بنابراین از نمایندگان می‌خواهم به این لایحه رأی مثبت ندهند تا دولت ایران با توجه به اقدامات تروریستی لایحه قوی‌تری را آماده کند.
همچنین محمدرضا خباز معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور در دفاع از این لایحه گفت: تاکنون بیش از ۳۰ هزار از سربازان نیروی انتظامی در مرزهای شرق کشور جان خود را از دست داده‌اند و باید هرچه زودتر برای تامین امنیت این مرز‌ها اقداماتی انجام داد، بنابراین، این لایحه می‌تواند دارویی برای دردهایی باشد که مخالفین به آن اشاره کردند.
 در نهایت وکلای ملت با ۱۸۷ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، با این لایحه موافقت کردند.
بر اساس ماده واحده لایحه مذکور موافقتنامه همکاری‌های منطقه‌ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده شد.
طبق تبصره این ماده واحده مقرر شد در اجرای ماده ۹ این موافقتنامه رعایت اصول ۷۷ و ۱۳۹ قانون اساسی الزامی است.
لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان در مورخ ۱۱ فروردین ۹۲ از سوی هیئت وزیران به تصویب رسید و به مجلس تقدیم شد.
این لایحه مشتمل بر یک ماده واحده و ۱۱ بند است که در آن زمینه‌های همکاری، روش‌های همکاری، هزینه‌ها، موارد امتناع از همکاری، وزارتخانه‌های مسئول و دیگر موضوعات مورد توافق برای انجام همکاری‌های امنیتی بین ایران و پاکستان لحاظ شده است.
تذکر ۱۶۰ نماینده مجلس به وزیر ارشاد
ضرغام صادقی عضو هیئت ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.
تذکر ۱۶۰ نماینده مجلس به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علیرغم تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اساس باید حمایت از جریان‌های فرهنگی مومن و انقلابی باشد، چرا با رسانه‌های منتقد از جمله هفته‌نامه ۹ دی به دلیل انتقاد از دولت برخورد و توقیف می‌شود، در حالی که وزارت ارشاد نسبت به توقیف رسانه‌های هتاک به مقدسات اظهار تأسف می‌کند و رئیس‌جمهور از آزادی منتقدان سخن می‌گوید.
اعلام وصول سوال ۳ نماینده از وزرای کشور و اطلاعات
همچنین صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس پیش از پایان جلسه علنی روز گذشته پارلمان سوال ملی ۳ تن از نمایندگان مجلس از وزرای کشور و اطلاعات را اعلام وصول کرد.
به گفته وی سوال ملی حجت‌الاسلام ناصر موسوی‌لارگانی نماینده مردم فلاورجان از وزیر کشور درباره علت عدم توجه وزارت کشور نسبت به اجرای قانون گسترش عفاف و حجاب اعلام وصول شد.
این عضو هیئت رئیسه افزود: سوال ملی علی مطهری نماینده مردم تهران از وزیر کشور درباره علت بی‌تفاوتی وزارت کشور نسبت به پوشش ناهنجار برخی بانوان در سطح کشور اعلام وصول می‌شود.
صادقی همچنین گفت: سوال ملی حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران از وزیر اطلاعات درباره عملکرد وزارت اطلاعات در خصوص مسئله شنود اعلام وصول شد.
 جلسه علنی روز گذشته مجلس با اعلام حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد عضو هیئت رئیسه پارلمان خاتمه یافت و وی زمان نشست علنی بعدی را سه‌شنبه ساعت ۸ صبح اعلام کرد.