kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۴۷۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
خطر ریزش بهمن در جاده های کوهستانی البرز

سامانه بارشی جدید فردا وارد کشور می شود

از بعد از ظهر چهارشنبه سامانه بارشی از غرب وارد کشور می‌شود و به تدریج دامنه فعالیت آن مناطق مرکزی کشور و تهران را نیز دربر خواهد گرفت.


بنا بر اعلام سازمان هواشناسی، منشأ توده هوای بارشی جدید از شرق مدیترانه و شمال آفریقا است و دمای هوا  به طور نسبی گرم بوده و موجب گرمایش نسبی هوا قبل از شروع بارش می‌شود. همچنین بارندگی غالبا به شکل باران پیش‌بینی می‌شود که به تدریج با سرمایش نسبی حین بارش در ارتفاعات بارش به صورت برف و در جنوب غرب و غرب کشور همراه با رگبار و رعدو برق پیش‌بینی می‌شود.
 بر این اساس، چهارشنبه بعد از ظهر تا جمعه بارش باران گاهی با شرایط تندتری (‌وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید) در استان‌های کردستان، جنوب آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان به ویژه شمال و شرق استان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب فارس پیش بینی می‌شود. در این مناطق احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها وجود دارد و بخصوص در مناطق کوهستانی خطر صاعقه نیز محتمل است. از پنجشنبه تا جمعه نیز با شدت کمتربارش باران گاهی با رگبار موقت همراه با رعدوبرق، به ویژه در دامنه‌های جنوبی البرز و مناطق کوهستانی مرکزی کشور در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، مرکزی، همدان، زنجان، قزوین، غرب اصفهان، البرز و تهران پیش بینی می‌شود. سازمان هواشناسی با توجه به در پیش بودن تعطیلات توصیه  کرد از اواخر چهارشنبه تا جمعه برای ایمنی و جلوگیری از خسارت، تردد در مناطق یاد شده با برنامه ریزی متناسب، آگاهی از شرایط جوی و بکارگیری احتیاط لازم انجام شود و به سبب احتمال قابل توجه وقوع صاعقه، از تردد در مناطق کوهستانی در غرب و جنوب غرب کشور خودداری یا با رعایت ایمنی و احتیاط انجام شود، همچنین از ایجاد کمپینگ و چادر در ورودی دره‌ها، مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها خودداری شود.
همچنین مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم روند افزایش نسبی دمای هوا به ویژه در نیمه شمالی کشور از روزهای گذشته تا امروز، گفت: بر این اساس با توجه به افزایش دما، برای جاده‌های کوهستانی البرز خطر ریزش برف (پدیده بهمن) دور از انتظار نمی‌باشد.
احد وظیفه، با توجه به استقرار جوی نسبتاً پایدار در اکثر نقاط کشور طی امروز و فردا، گفت: بر این اساس به علت پایداری و سکون نسبی هوا در شهرهای صنعتی و پر جمعیت نیمه شمالی کشور، افزایش آلاینده‌های جوی دور از انتظار نمی‌باشد.