kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۴۶۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
وزارت بهداشت:

مردم از تماس با پرندگان تلف شده خودداری کنند

رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از مردم خواست در صورت مشاهده پرنده مرده، به سازمان دامپزشکی اطلاع دهند و از تماس با پرندگان تلف شده خودداری کنند.



به گزارش فارس، محمد مهدی گویا گفت: فعالیت یک ویروس آنفلوآنزای جدید به نام H5N8 که تاکنون فقط در پرندگان ایجاد بیماری کرده نه انسان، در مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی با هماهنگی سازمان دامپزشکی رصد می‌شود و با این سازمان ارتباط تنگاتنگ در این زمینه داریم.
گویا افزود: نام ویروس آنفلوآنزای پرندگان H5N8 است و یکی از ویروس‌های نسبتا جدید آنفلوآنزا به شمار می‌آید. این ویروس از سال 2010 ابتدا در قسمت‌های جنوب شرق و شرق آسیا شناسایی شد. موارد ابتلای پرندگان به این ویروس نیز از کشورهای متعددی گزارش شد و چندین کشور اروپایی و آسیایی را درگیر کرد.
گویا ادامه داد: این ویروس پرندگان را مبتلا می‌کند و تا به حال مورد ابتلای انسانی آن دیده نشده است، اما نمی‌توان احتیاط را در این مورد از دست داد.
وی تاکید کرد: تمام اقداماتی که در مورد سایر ویروس‌های آنفلوآنزای پرندگان باید انجام شود، برای این بیماری نیز صورت می‌گیرد؛ یعنی تمام کسانی که با این پرندگان در تماس بودند تحت مراقبت قرار می‌گیرند، واکسینه می‌شوند و هرنوع علائمی از بیماری که در آنها دیده شود از نظر ابتلا به آنفلوآنزا مورد بررسی قرار می‌گیرند.
رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت با سازمان دامپزشکی در زمینه تبادل اطلاعات و اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی در ارتباط است، به مردم توصیه کرد: در صورت مشاهده پرنده مرده، به سازمان دامپزشکی اطلاع دهند همچنین از تماس با پرندگان تلف شده خودداری کنند.
وی یادآور شد: سازمان دامپزشکی دستورالعمل‌های ویژه‌ای را در اختیار صاحبان مرغداری‌ها و کسانی که با پرنده سر و کار دارند، قرار داده است.
شدت بیماری آنفلوآنزا
 نسبت به سال قبل خفیف‌تر است
رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین گفت: ظرف 10 روز گذشته، موارد عفونت‌های شدید تنفسی بیشتر شده است که امری کاملاً قابل انتظار است اما درکل، موارد ابتلا به آنفلوآنزا نسبت به سال قبل کاهش یافته است.گویا اظهار داشت: همزمان با فرارسیدن فصل سرما، موارد ابتلا به بیماری‌های واگیر تنفسی افزایش می‌یابد و افزایش این موارد به آلودگی هوا ارتباطی ندارد اما آلودگی هوا باعث می‌شود در برخی از مبتلایان به خصوص کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، بیماری تشدید شود.
وی ادامه داد: افراد باید مراقبت‌های بیشتری از خود به عمل بیاورند؛ یعنی هم مراقب باشند بیمار نشوند و هم اگر دچار بیماری شدند، مراقب باشند به انواع شدید بیماری مبتلا نشوند.
گویا تأکید کرد: افراد در صورت ابتلا به بیماری آنفلوآنزا، از خود درمانی پرهیز کرده و حتماً به پزشک مراجعه کنند تا اقدامات لازم صورت گیرد.
رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، افزود: خوشبختانه نوع ویروسی آنفلوآنزا که الان غالب است، ویروس 2N3H است؛ این ویروس نسبت به سایر ویروس‌های آنفلوآنزای فصلی از شدت کمتری برخوردار است اما لازم است مردم از خود مراقبت بیشتری به عمل آورند.