kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۳۶۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴

3 نفر از عوامل برخورد 2 قطار مسافری در سمنان دستگیر شدند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان از دستگیری سه نفر از عوامل برخورد قطارهای مسافری در روز جمعه گذشته در مسیر سمنان- دامغان دستگیر شدند.


حیدر آسیابی در گفت‌وگو با خبرنگاران در سمنان گفت: در جریان رسیدگی به این پرونده سه نفر از عوامل، شامل مسئول مرکز کنترل فرماندهی راه‌آهن شمال‌شرق کشور که در شاهرود مستقر است، مسئول مرکز کنترل خطوط و مسئول شیفت مرکز کنترل بازداشت شدند.
وی افزود: افراد بازداشت شده تفهیم اتهام و با صدور قرار تامین روانه زندان شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: پیرو دستور رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور در رابطه با پیگیری این حادثه، دادستانی سمنان با قاطعیت به این موضوع ورود پیدا کرد و با اعطای نیابت از سوی شعبه سوم دادسرای مرکز استان سمنان به دادستان شاهرود، دستور شناسایی عوامل و مقصران این حادثه صادر شد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان افزود: دستورات لازم برای شناسایی سایر مقصرین این حادثه صادر شده است. کمیسیون بررسی فنی حوادث، مسئول بررسی فنی شده و اعلام شده که هرچه زودتر این کمیسیون تشکیل و نظر کارشناسی را به صورت کتبی و رسمی اعلام نماید.
آسیابی گفت: با توجه به اینکه برای شناسایی اجساد از طریق آزمایش دی.ان.ای در پزشکی قانونی سمنان امکانات لازم وجود نداشت، پیکرهای جانباختگان به سازمان پزشکی قانونی کشور انتقال داده شد و اداره کل پزشکی قانونی استان تهران مشغول تشخیص هویت اجساد از طریق آزمایش دی.ان.ای است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان، در رابطه با تعداد مصدومین هم گفت: این حادثه 103 مصدوم داشت که هیچ کدام دچار سوختگی نشدند و فقط از ناحیه دست مصدومیت داشتند.
آسیابی خاطرنشان کرد: 25 نفر از مصدومان سانحه برخورد قطار اکنون در بیمارستان‌های دامغان و سمنان بستری هستند و بقیه مجروحان ترخیص شده‌اند و وضعیت مجروحان بستری نیز شدید نیست و احتمال فوت مجروحان بستری وجود ندارد.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان سمنان گفت: آمار قطعی تعداد جانباختگان سانحه برخورد 2 قطار مسافری در مسیر سمنان- دامغان 45 نفر است.
علی یحیایی افزود: با تلاش امدادگران پیکرهای 45 جانباخته سانحه برخورد قطار در روز جمعه پیدا شد که هویت برخی از جانباختگان به خاطر سوختگی مشخص نیست و نیازمند انجام مراحل شناسایی و احزار هویت از طریق آزمایش دی.ان.ای است.
وی گفت: بیشتر مجروحان با دریافت خدمات درمانی، از بیمارستان‌های دامغان و سمنان مرخص شدند.
وی با بیان اینکه مجروحان سانحه برخورد 2 قطار مسافری بیشتر از تبریز و سمنان بودند، تاکید کرد: 7 تیم امدادی از شهرستان‌های سمنان و دامغان با هفت دستگاه آمبولانس، یک بالگرد و 24 امدادگر به حادثه‌دیدگان برخورد دو قطار در دامغان امدادرسانی کردند.
به گزارش خبرنگار کیهان از تبریز، خلیل ساعی مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: از مجموع 45 فوتی این حادثه 36 نفر از زائران آذربایجانی مشهد مقدس هستند که عازم زیارت امام رضا(ع) بودند.
وی گفت: اجساد قربانیان پس از طی مراحل قانونی و اعلام نظر پزشکی قانونی به تبریز انتقال داده می‌شوند.
به دنبال این حادثه، آیت‌الله «محسن مجتهد شبستری» امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و «اسماعیل جبارزاده» استاندار آذربایجان شرقی، در اطلاعیه مشترکی دیروز را عزای عمومی در استان اعلام کرده و به خانواده‌های فوت‌شدگان این حادثه تسلیت گفتند و بر ضرورت برخورد با خاطیان تاکید کردند.
تشکیل کمیته حقیقت‌یاب
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس گفت: کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی علت و نحوه امداد و نجات حادثه برخورد 2 قطار مسافری در سمنان تشکیل می‌شود.
محمدحسین فرهنگی گفت: اعضای این کمیته حقیقت‌یاب متشکل از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستند. وی افزود: پیش‌تر قرار بود فوتی‌های این رخداد جانگداز جهت شناسایی‌های هویتی به تهران منتقل شوند اما با تلاش نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی استان آذربایجان شرقی این مهم در تبریز صورت می‌گیرد.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه تعدادی از فوت‌شدگان این حادثه بدون بلیت سوار قطار شده بودند، انتقال پیکر آنها به تبریز می‌تواند در مسیر شناسایی این عده نیز موثر باشد.
فرهنگی از اینکه برخی علت این حادثه دلخراش را خطای انسانی اعلام کرده‌اند، ابراز گلایه کرد و یادآور شد: شواهد و قراین برخورد دو قطار نشان می‌دهد که به هیچ عنوان خطای انسانی در این اتفاق صورت نگرفته و اصلی‌ترین عامل اشتباه سیستم ترابری و راه‌آهن کشور بوده نه راننده قطار، چون راننده قطاری که به قطار تبریز- مشهد برخورد کرده است، با مراکز مربوطه تماس گرفته و موضوع را استعلام کرده است.
وی با اشاره به تماس خود با رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این تماس تلفنی مقرر شد کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی و کنکاش علت حادثه و نحوه امداد و نجات تشکیل شده و با حضور در منطقه ضمن احصای نقاط ضعف و ایرادات این تصادف، با شناسایی خاطیان و مقصران اصلی و پاسخگویی آنها، با این افراد نیز برخورد شود و این حادثه به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.
محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن ایران خطای انسانی را علت سانحه برخورد دو قطار مسافری در استان سمنان اعلام کرد و این درحالی است که در گذشته اعلام شده بود در سامانه کنترل اتوماتیک قطار (ATC) که در مسیر تهران مشهد اجرا شده است خطای انسانی حذف شده و ایمنی مسیر ارتقاء یافته است. نظر افضلی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس هم گفت: وزیر راه و ترابری باید در مجلس حاضر شود و در این زمینه پاسخگوی سؤالات باشد.