kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰

واشنگتن‌پست: حق با ترامپ بود /نظام سیاسی آمریکا فاسد و در حال نابودی است

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با بررسی شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر آمریکا نتیجه گرفت این که ترامپ می‌گوید نظام سیاسی حاکم بر این کشور فاسد است، درست است.


«ناچیز شمردن آرای مستقیم مردمی، مهندسی حزبی انتخابات، بی‌اعتمادی مردم به حاکمیت سیاسی، صرف هزینه‌های هنگفت برای پیروزی و سرکوب آرای جمعی حاکی از افول دموکراسی آمریکایی و فرو ‌افتادن امپراطوری آمریکا به سراشیبی سقوط است. مقالات زیادی از روز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تاکنون در مورد مقاومت در برابر «عادی‌سازی» نژادپرستی و نفرت از زنان نوشته شده‌اند ولی به عادی‌سازی «ناکارآمدی سیاسی» توجه کمتری شده است اما تمامی نشانه‌هایی که در اطراف ما وجود دارند حاکی از این ناکارآمدی هستند.»
 این بخشی از گزارش تازه روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست درباره شرایط حاکم بر آمریکاست.
این روزنامه که در گزارش خود به بررسی فساد سیاسی و ناکارآمدی نظام آمریکا پرداخته در ادامه نوشته:  «در سال 2000 جرج دبلیو بوش در حالی به عنوان چهل و سومین رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد که حدود 540 هزار رای نسبت به رقیب دموکرات خود کمتر داشت. در سال 2016 دونالد ترامپ نیز در حالی هیلاری کلینتون را شکست داد و به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد که حدود 2 میلیون رای کمتر از رقیب خود به دست آورده بود. در واقع دو رئیس‌جمهور اخیر جمهوری‌خواه، تنها با اتکا به آرای الکترال (هیئت‌های انتخاباتی ایالتی) به پیروزی رسیدند نه آرای مستقیم مردمی. هیچ یک از دیگر دموکراسی‌های غربی در انتخاباتِ خود آرای الکترال ندارند طوری که بتوان آن را با انتخابات آمریکا مقایسه کرد. شخص ترامپ زمانی انتخابات به این روش را مورد نقد و چالش قرار داده و آن را «فاجعه‌ای برای دموکراسی» خوانده بود. میزان مشارکت مردم در این انتخابات نیز با کاهش نسبی همراه بوده است. بسیاری از مردم ترجیح دادند تا در روز انتخابات در خانه‌های خود بمانند و نه به ترامپ رای دهند نه به کلینتون.
«... به نظر می‌رسد سیاستمداران آمریکایی در سرتاسر این کشور حقوق مشخص شهروندانی که حق رای دارند را انکار می‌کنند. 15 ایالت آمریکا محدودیت‌های جدیدی برای کاستن از حقوق شهروندان در انتخابات ریاست‌جمهوری وضع کرده‌اند که از سال 2010 آغاز شده است. واضح‌تر بگوییم، سیاستمداران جمهوری‌خواه سال‌ها زمان صرف کرده‌اند تا مانع از رای دادن سیاه‌پوستان آمریکایی شوند.»
«آیا این همان چیزی است که ما آن را دموکراسی می‌نامیم؟ و یا این موضوعات نشان‌دهنده سخن معروف رئیس‌جمهور منتخب آمریکاست که مکررا می‌گوید: نظام سیاسی آمریکا فاسد است. بله نظام سیاسی آمریکا کاملا فاسد است اما نه برای ترامپ و جمهوری‌خواهان بلکه برای فقرا، اقلیت‌های قومی، دموکرات‌ها و بیش از همه اینها برای اصول و ضوابط دموکراتیک اساسی و مفاهیم بسیار ساده‌ای که حاکی از برابری و انصاف هستند. امروز زمان انکار و یا انحراف نیست. نظام سیاسی آمریکا در حال زوال و نابودی است. شعار باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که گفته بود «آمریکا بزرگ‌ترین دموکراسی جهان است» با واقعیت فاصله زیادی دارد. دموکراسی در آمریکا مانند شعاری پوچ و بی‌معنی به نظر می‌رسد که در زمان انتخابات روی خود را کاملا به ما نشان می‌دهد.»
در بخش دیگری از این گزارش آمده: اگر رئیس‌جمهور ونزوئلا با اختلاف چند رای ادعای پیروزی کند و یا اینکه مقامات ایران تلاش کنند تا مانع از مشارکت اعضای اقلیت‌های بزرگ در انتخابات این کشور شوند آنگاه شاهد خشم و فریادهای رسانه‌های آمریکایی بودیم. اما تمامی این اتفاق‌ها اکنون در آمریکای ما اتفاق افتاده‌اند...