kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۹۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۷
نمایندگان مجلس مطرح کردند

تمدید تحریم‌ها نقض برجام است /دستگاه دیپلماسی و دولت اقدام متقابل انجام دهند


نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمریکا با تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله علیه ایران در عمل برجام را نقض کرد، تاکید کردند: دستگاه دیپلماسی در قبال تمدید تحریم‌ها از سوی آمریکا اقدامات متقابل انجام دهد.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در واکنش به تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران از سوی مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: تمدید تحریم‌‌های ایران از سوی آمریکا نشان داد که  همچنان نمی‌توانیم به آمریکا و سیاست‌های دولتمردان این کشور اعتماد داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه برای حل مشکلات اقتصادی کشور باید به توان و ظرفیت‌های داخلی تکیه کنیم، افزود: آمریکا با تمدید تحریم‌های 10 ساله علیه ایران در عمل برجام را نقض کرد که لازم است دولت و دستگاه دیپلماسی کشورمان اقدامات مؤثر و متقابلی را در قبال این بدعهدی آمریکایی‌ها انجام دهند.
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس خطاب به برخی که توسعه کشور را در بیرون از مرزها و در رابطه با آمریکا جست‌وجو می‌کنند، گفت: با تمدید بلندمدت تحریم‌های ایران، این افراد باید به دلواپسی برخی، از نگاه خوشبینانه به غرب پی ببرند و ابزارهای لازم برای پیشرفت کشور از طریق توجه به ظرفیت‌های داخلی را فراهم کنند.
حاجی‌دلیگانی با انتقاد از عملکرد منفعلانه دستگاه دیپلماسی کشور در قبال بدعهدی‌های مکرر آمریکایی‌ها و نقض چارچوب‌‌های برجام، اظهار کرد: لازم است دستگاه دیپلماسی کشور با توجه به تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه کشورمان، فعال‌تر عمل کرده مراتب اعتراض خود را در مجامع جهانی علیه سیاست‌‌های آمریکا مطرح کنند.
 تمدید تحریم‌ها
 بیدارگر غفلت‌زدگان
فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به رهنمودهای رهبری در طول دوران مذاکرات هسته‌ای با 1+5 خاطر نشان کرد: رهبرانقلاب از ابتدای مذاکرات بر عهد شکنی و عدم صداقت آمریکایی‌ها تأکید داشتند.
تجری بابیان اینکه این اقدام آمریکا باعث افزایش انسجام درونی ما خواهد شد، تصریح کرد: اقدام آمریکا در تمدید تحریم‌ها علیه ایران باعث پررنگ‌تر شدن روحیه استکبار ستیزی ملت ما می‌شود و برای  آنهایی که در داخل کشور از روی غفلت دل به وعده‌های آمریکا بسته بودند مشخص می‌شود که آمریکا عهدشکن و اولین ناقض حقوق بین الملل است.
 لزوم
 اقدام متقابل
صدیف‌ بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس‌ شورای‌ اسلامی با اشاره به  مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه ایران، اظهارکرد: نباید روی آمریکا حساب باز کرد و به هیچ کدام از وعده‌های دولتمردان این کشور اعتماد کنیم.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مطابق برجام، آمریکا نباید تحریم‌ها علیه ایران را تشدید می‌کرد، اظهار کرد:دولت باید با مشخص کردن یک بازه زمانی براساس مفاد برجام، به اقدام متقابل علیه آمریکا بپردازد.
 گره زدن حل مشکلات کشور به توافق با آمریکا
به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام سید‌ناصر موسوی‌ لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس‌ اظهار داشت: آنهایی که حل تمام مشکلات کشور را به توافق با آمریکا گره‌ زده‌بودند حالا باید به خود بیایند و برای اجرای اقتصاد مقاومتی سرمایه‌گذاری‌کنند.
ولی‌الله نانوا کناری نماینده مردم بابلسر در مجلس نیز با تأکید بر اینکه ما به تعهداتمان در برجام عمل کرده‌ایم، گفت: اما آمریکاییها به تعهداتشان نسبت به ما پایبند نبوده بنابراین آنها باید پاسخگو افکار عمومی جهانی باشند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: موضوع تمدید تحریمهای ایران و همچنین ممنوعیت فروش هواپیما به ایران را در این کمیسیون بررسی می‌کنیم.