kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۹۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶
شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی به دنبال درگذشت گنجینه اسرار انقلاب مطرح کردند

مرحوم شایان‌فر با رصد مستمر مانع جان گیری عناصر ناسالم و معاند در عرصه فرهنگ شد

به دنبال درگذشت حاج حسن شایان‌فر مدیر موسسه پژوهش‌های کیهان مسئولین، شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی و طیف وسیعی از وابستگان به جریان انقلابی این ضایعه را تسلیت گفتند.



سردار نقدی رئیس‌ سازمان بسیج مستضعفین در پیامی تاکید کرد: درگذشت جانسوز سردار جنگ نرم، دوست و برادر عزیزم حاج «حسن شایان‌فر» را به همه بسیجیان بویژه برادر بزرگوار «حاج حسین شریعتمداری» و خانواده محترم آن عزیز سفر کرده تسلیت عرض می‌کنم.
در ادامه این پیام آمده است: این انقلابی بی‌ادعا مخلصانه و در گمنامی برای کشف حقایق تاریخ انقلاب، فرهنگ کشور و شناساندن آن به مردم، شب و روز نداشت و زندگی نورانی خود را وقف روشنگری و بیداری ملت نمود و دغدغه اول و آخر او پیشرفت انقلاب اسلامی و دور ماندن دست نامحرمان از این ودیعه الهی بود که سرانجام در ایام بزرگداشت اسطوره روشنگر تاریخ حضرت زینب کبرى(س) به دیدار حق نائل شد.
عمر مرحوم شایان‌فر
 در مبارزه با دشمنان اسلام و انقلاب سپری شد
سردار سید مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز ضمن تسلیت درگذشت مرحوم حسن شایان‌فر مدیر دفتر پژوهش‌های روزنامه کیهان، اظهار داشت: عمر پربرکت حاج حسن شایان‌فر در مبارزه با دشمنان اسلام و انقلاب، در دو جبهه سخت و نرم سپری شد. قبل از انقلاب و در سنین نوجوانی به مبارزه با رژیم ستمگر طاغوت رفت و پس از انقلاب در سپاه پاسداران و در موسسه وزین کیهان و هر کجا که به او نیاز بود مبارزه‌ای خستگی‌ناپذیر و مستمر را با مخالفان و دشمنان هویت اسلامی-انقلابی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت.
معاون ستاد کل نیروهای مسلح ضایعه فقدان این فرهیخته فرهنگی کشور را به خانواده آن مرحوم و جامعه بزرگ فرهنگی کشور تسلیت گفت.
سخنگوی وزارت خارجه
درگذشت مرحوم شایان‌فر را تسلیت گفت
بهرام قاسمی سخنگو و رئیس‌مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پیامی درگذشت زنده‌یاد حسن شایان‌فر از روزنامه‌نگاران پیشکسوت کشور را به جامعه فرهنگی و مطبوعاتی، بویژه اهالی قلم و رسانه تسلیت گفت.
به گزارش تسنیم، در این پیام آمده است: ضایعه فقدان شادروان حسن شایان‌فر را به خانواده و بازماندگان آن مرحوم، همکاران و دوستان ایشان در موسسه کیهان و تمامی اهالی قلم و رسانه تسلیت عرض نموده، برای وی از خداوند رحمان و رحیم طلب آمرزش و رحمت واسعه و برای خانواده و بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.
مرحوم شایان‌فر از علمداران جبهه فرهنگی بود
انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان نیز در پیامی با تسلیت درگذشت مرحوم حسن شایان‌فر تأکید کرد: آن مرحوم از چهره‌های برجسته فرهنگی و در عین حال گمنام کشور بود که به دلیل افشای ماهیت افراد و جریان‌های پشت پرده معاند با انقلاب اسلامی، همواره آماج تهمت‌ها و ناسزاهای آنان قرار داشت، اما هیچگاه از اصول و اعتقادات خود دست برنداشت و تا آخرین دقایق عمر با برکت خود از علمداران جبهه فرهنگی بود.
در این پیام همچنین تصریح شده است: بی‌گمان، میراث برجای مانده از ایشان که حاصل یک عمر تحقیقات آن مرحوم در تاریخ انقلاب اسلامی است، چراغ هدایت نسل جوان خواهد بود.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی درگذشت «حسن شایان‌فر» روزنامه‌نگار پیشکسوت کشور را تسلیت گفت.
در این پیام تصریح شده است: درگذشت پیشکسوت مطبوعاتی و روزنامه‌نگار با سابقه، زنده‌یاد «حسن شایان‌فر» مدیر دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان را به سرپرست محترم مؤسسه، خانواده گرامی آن مرحوم بویژه همسر محترم و فرزندان عزیز، همکاران و جامعه رسانه‌ای کشور تسلیت می‌گویم. زنده‌یاد شایان‌فر، عمر خود را در مسیر روشنگری و تدوین آثار مرتبط با تاریخ انقلاب صرف کرد و آثار ارزشمندی نیز از خود به جای گذاشت.
شایان‌فر با رصد مستمر مانع از جان‌گیری عناصر ناسالم و معاند می‌شد
«مهدی نصیری»، سردبیر و مدیر مسئول سابق روزنامه کیهان و همچنین مدیرمسئول نشریه صبح نیز در گفت‌و‌گو با مشرق اظهار داشت: آن مرحوم محل رجوع بنده برای کسب اطلاعات پیرامون عناصر فرهنگی رژیم شاه و نیز جریان‌های چپ و راست بود که برای نگارش مقاله توسط خود من و یا دیگر نویسندگان کیهان مورداستفاده قرار می‌گرفت.
وی ادامه داد : آن مرحوم به نحو شگفت‌انگیزی سرشار از دانستنی‌های سودمند درباره عناصر فرهنگی و هنری و رسانه‌ای رژیم شاه بود که بعضاً بعد از انقلاب از غفلت و بی‌اطلاعی نیروهای انقلابی استفاده کرده و مجدداً به عرصه فرهنگی جامعه برگشته بودند و بعضاً ژست‌هایی بس مترقی و آزادیخواه و مردمی به خود می‌گرفتند.
نصیری گفت: مرحوم شایان‌فر افشاگر این افراد بود و پروژه‌های آنها را برای نفوذ و تخریب ارزش‌های دینی و انقلابی بر هم می‌زد.
وی در مورد ویژگی‌های اخلاقی مرحوم شایان‌فر نیز گفت: ویژگی ایشان در تمایل به گمنامی و پرهیز از شهرت همیشه برای من جالب و آموزنده بود. او به بسیاری از نویسندگان و روزنامه‌نگاران مشهور سرویس و اطلاعات و تحلیل می‌داد و آنها از داده‌های او استفاده می‌کردند و به شهرت می‌رسیدند، اما هیچ‌گاه اسمی از ایشان در میان نبود؛ و اساساً او دنبال چنین نام و شهرتی نبود. تواضع و افتادگی ایشان هم برای همه مشهود بود.
نصیری همچنین گفت: مرحوم شایان‌فر نیرویی متدین و ولایی و درعین‌حال اهل تلاش و تحقیق و مطالعه فراوان بود و جمع بین این دو ویژگی همراه با اخلاص فوق‌العاده که برای هرکسی که ایشان را از نزدیک می‌شناخت، هویدا بود، از ایشان شخصیتی بسیار مؤثر برای انقلاب و نظام در عرصه فرهنگی و رسانه‌ای ساخته بود.
وی ادامه داد: درسی که جوانان انقلابی از ایشان باید بگیرند همین جمع بین سه خصلت فوق‌الذکر ‌است تا از خودشان عناصری تأثیرگذار و جریان ساز بسازند.
نصیری اظهار داشت: فقدان ایشان ضایعه‌ای جبران ناشدنی برای جبهه فرهنگی و رسانه‌ای انقلاب است. اگر شایان‌فر با آن وسعت اطلاعات و دانایی‌اش از جریان‌های ناسالم فرهنگی و هنری و رسانه‌ای کشور در قبل و بعد از انقلاب نبود، امروز جریان نفوذ فرهنگی بسیار قوی‌تر و فراگیرتر بود؛ اما این حسن شایان‌فر بود که با رصد مستمر عرصه‌های فرهنگی و هنری و رسانه‌ای کشور و ارائه اطلاعات خود مانع از جان‌گیری مجدد بسیاری از عناصر ناسالم و وابسته و معاند می‌شد.
شهادت می‌دهم به دنبال جذب امکانات
 و داشتن زندگی مرفه نبود
عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات تدوین تاریخ ایران که از جمله همکاران مرحوم شایان‌فر در مؤسسه کیهان و مدیرمسئول کیهان هوایی بوده است نیز در گفت‌و‌گو با مشرق اظهار داشت: من چون از ابتدای دهه 60 با ایشان در عرصه‌هایی همکاری داشته‌ام، از نزدیک تلاش ایشان را شاهد بودم... به این دلیل می‌گویم ما افرادی مثل آقای شایان‌فر بسیار کم داریم که در تلاشش هرگز طرف خودش و دنبال کردن موقعیت برای خود نبود. چون کسی که در عرصه‌ای گام برمی‌دارد حتماً می‌خواهد آن گام به نام او ثبت و شناخته شود. این ویژگی در آقای شایان‌فر وجود نداشت و واقعاً تلاش داشت که در حاشیه جریان‌های فرهنگی اندوخته‌های ذهنی خودش را ارائه بدهد.
وی ادامه داد: ذهن بسیار خلاق و حافظه بسیار قوی به مرحوم شایان‌فر کمک می‌کرد که ارتباطات را دنبال کند و جریانات فرهنگی را خوب بشناسد و رصد کند و طبیعتاً کمک‌کار شناخت جریانات فرهنگی باشد.
سلیمی نمین گفت: آنچه آقای شایان‌فر را از سایر مدیران متمایز می‌سازد همین خلوص ایشان بود. خیلی از مدیران تصور می‌کنند که به لحاظ هوشمندی‌شان در برخی مسیرها و جایگاه‌ها قرارگرفته‌اند اما بنده می‌توانم شهادت بدهم که او آگاهانه هرگز به دنبال جذب امکانات و داشتن یک زندگی مرفه نبود. می‌توانست کارهایی را انجام و امکاناتی را در خدمت خودش قرار بدهد ولی این کار را انجام نداد ولی تنها چیزی که برای او اهمیت داشت این بود که در این تقابل‌ها و کشاکش‌های فرهنگی که بین نهضت اسلامی و قدرت‌های مطرح جهان وجود دارد، بتوانیم با آگاهی و هوشیاری بیشتری عمل کنیم.