kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۸۳۷
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹

گزارش سی‌ان‌ان درباره‌شاخ به شاخ شدن ترامپ و لابی‌های قدرت و ثروت

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی نوشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا قادر به عملی کردن وعده‌هایش برای «خشکاندن مرداب فساد در واشنگتن» نخواهد بود.

 سرویس خارجی-

انتخابات ریاست جمهوری 18 آبان ماه آمریکا با پیروزی دونالد ترامپ به پایان رسید اما بحران تازه بعد از اعلام نتایج شروع شده که البته، نشانه‌های آن در دوران تبلیغات انتخاباتی نیز بروز کرده بود. جامعه آمریکا تکه تکه شده بخشی از مردم آمریکا در شهرهای مختلف این کشور همچنان فریاد می‌زنند «ترامپ رئیس جمهور ما نیست» و تهدید کرده‌اند اعتراضات را تا روز تحلیف ادامه خواهند داد. برخی هم در  کالیفرنیا و تگزاس ساز جدایی را کوک کرده و هزاران نفر هم در فضای مجازی مشغول جمع آوری امضا هستند تا بر «الکترال کالج‌ها» تاثیر بگذارند. از طرفی منازعات سیاسی با افرادی که ترامپ قرار است آنها را در پست‌های کلیدی آمریکا از پنتاگون گرفته تا سیا و وزارت خارجه به کار به گمارد به اوج خود رسیده است. بسیاری معتقدند ترامپ با انتصاب‌های امنیتی خود در دولت جدیدش نشان داده همچنان قصد دنبال کردن سیاست‌های سرسختانه خود در زمینه‌های مهاجرت، حقوق رای‌گیری، نظارت بر مسلمانان و روابط مظنونان تروریستی را دارد.
اما  برخی رسانه‌ها نیز می‌گویند ترامپ قادر نخواهد بود با لابی‌های قدرت و ثروت در ساختار سیاسی آمریکا شاخ به شاخ شده و این لابی‌ها نیز ترامپ را همچون روسای قبلی آمریکا در خود هضم خواهد کرد. تارنمای شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در همین ارتباط  در گزارشی به تحلیل وعده‌‌هایی  که «دونالد ترامپ»، در کارزار انتخاباتی برای «خشکاندن مرداب فساد در واشنگتن» داده بود پرداخته و نوشته است: «ترامپ» بارها در وعده‌های انتخاباتی وعده پس گرفتن دولت آمریکا از لابی‌گران و بازگرداندن آن به مردم را مطرح کرده  و گفته است «تغییر واقعی به معنای خشک کردن مرداب فساد در واشنگتن است. ما باید سیستم فاسدی را که خودی‌های سیاسی در آن می‌توانند بدون عواقب، قانون را بشکنند و مقامات دولتی منافع لابی‌های خاص را فراتر از منافع ملی قرار دهند، درست و مرمت کنیم. اگر ما می‌خواهیم دوباره آمریکا را با عظمت کنیم، باید این فساد را پاکسازی کنیم.»«سی‌ان‌ان»، اما، اینگونه نتیجه گرفته: «اما اصلاح‌گران به وجد آمده از  این سیاست‌های اعلامی ترامپ ممکن است فوراً دلیلی برای مأیوس شدن پیدا کنند. زیرا آنها قبلاً وعده‌هایی از این دست را شنیده و دیده‌اند.» این شبکه خبری همچنین به وعده‌هایی اشاره کرده که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در کارزار انتخاباتی سال 2008 در همین رابطه مطرح کرده بود اما هیچ کدام را نتوانست محقق بکند.چهارشنبه گذشته  رسانه‌های آمریکا گزارش دادند ترامپ از تمامی افرادی که برای خدمت در دولت منصوب می‌کند خواهد خواست فرمی را پر کند که آنها را ملزم می‌کند تا پنج سال بعد از ترک دولت از انجام هر گونه فعالیت‌های لابی‌گری خودداری کنند. علی‌رغم این سی‌ان‌ان می‌گوید منع فعالیت‌های لابی‌گری به نحوه مکتوب و اجرایی کردن آن بستگی دارد. روش متعارف میان افراد صاحب قدرت این است که به جای ثبت نامشان به عنوان لابی‌‌گر از تجارب و ارتباط‌هایشان در کسوت مشاور برای ثروت اندوزی استفاده می‌کنند.