kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۸۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹

جنوب موصل به طور کامل آزاد شد /پیشروی ارتش به سمت مرکز شهر

نیروهای مسلح عراق جنوب شهر «موصل» را به طور کامل آزاد کردند و آماده پیشروی به سمت مرکز این شهر هستند.


«شاکر جودت» فرمانده کل نیروهای امنیتی فدرال عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد، همه محورهای جنوبی استان نینوا تحت کنترل نیروهای دولتی درآمده است. وی وسعت مناطق آزاد شده در این استان را 1850 کیلومتر مربع ذکر کرد. عملیات آزادسازی موصل از بامداد 26 مهر به فرمان نخست‌وزیر عراق آغاز شده است.
به گفته وی، بیش از 11‌هزار و 100 غیر نظامی هم در این مدت از دست داعش خلاص شده‌اند.
از سوی دیگر، سرلشکر «معن السعدی» فرمانده تیپ «طلایی دوم» ضد تروریسم عراق گفت: «نیروهای عراقی پس از آزادسازی محله‌های «عدن»، «البکر»، «کرکوکلی» و «الاریجه» در شرق موصل، خود را برای حمله به مرکز این شهر آماده می‌کنند.»
به گفته السعدی، پیشروی نیروهای دولتی با احتیاط کامل صورت می‌گیرد، تا به غیرنظامیان آسیبی نرسد.
طبق خبرهای رسیده از شرق موصل، محله «العلماء والمعلمین» پس از درگیری شدید، به دست نیروهای دولتی افتاد.
در همین حال، «لیز گراندی» هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در عراق نیز گفت، شمار آوارگان در موصل به 62‌هزار تن رسیده است.
شهادت بسیجی
که دختر صدام برایش جایزه گذاشته بود
خبر دیگر اینکه یک فرمانده بسیج مردمی عراق که دختر «صدام» برای انگشت اشاره دست راستش! یک میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود، به شهادت رسید.
«سید جاسم آل شبر» فرمانده یکی از یگان‌های بسیج مردمی عصر جمعه در فرودگاه «تل‌عفر» هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
سید جاسم پیش از این در جریان نبرد علیه تکفیری‌های «داعش» و عناصر «بعثی» بارها مجروح شده بود و بالاخره، در آستانه اربعین شهادت سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) به درجه رفیع شهادت نائل آمد. بعثی‌ها غالباً بخش اصلی و فرماندهی تروریست‌های تکفیری را برعهده دارند.
به گزارش فارس، «رغد» دختر «صدام» دیکتاتور سابق عراق، فقط برای قطع کردن انگشت اشاره دست راست سید جاسم یک میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. برخی گزارش‌ها حاکی است وی اکنون در اردن است. سید جاسم دومین شهید خانواده است و برادرش «سید مازن آل‌شبر» نیز قبلاً در عملیات آزادسازی تکریت شهید شده بود. بدن سید جاسم دیروز در کربلا و نجف تشییع و در این شهر به خاک سپرده شد.
فرار با آثار باستانی
خبرگزاری تسنیم اما نوشته یک منبع محلی در استان نینوا گفت، یکی از سرکرده‌های گروه تروریستی داعش به همراه دو دستیارش با سرقت مجموعه بزرگی از آثار باستانی و نسخه‌های خطی منحصر به فرد، از موصل به مکان نامعلومی گریخت.
این منبع که نام وی ذکر نشده گفت که مدتی است عناصر داعش مشغول غارت آثار باستانی شهر موصل، و انتقال این آثار به خارج هستند. ترکیه و انگلیس مشتریان اصلی این آثار عنوان شده‌اند.