kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۸۲۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸

تظاهرات گسترده علیه فساد مقامات دولتی در کره جنوبی و مالزی

فساد مقامات دولتی کره جنوبی و مالزی صدها هزار معترض را در این دو کشور به خیابان‌ها کشانده‌است.


در پی افشای نقش «چوی سون سیل» دوست «پارک گئون های» رئیس‌جمهور کره جنوبی در امور دولتی، موجی از  اعتراض‌ها علیه دولت و شخص رئیس‌جمهور، کره جنوبی به راه افتاده است. در تظاهرات گسترده روز شنبه، معترضان با سردادن شعارهایی خواستار استعفای رئیس‌جمهور شدند. خبرگزاری یونهاپ هم به نقل از افرادی که این تظاهرات را سازماندهی کرده بودند اعلام کرد  «به نظر می‌رسد حدود 500 هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند.» این تظاهرات در حالی ادامه دارد که رئیس‌جمهور کره جنوبی علاوه بر برکناری بسیاری از مقامات، به صورت مستقیم از مردم عذرخواهی کرده اما مردم همچنان خواستار کناره‌گیری وی هستند.
در همین حال، دادستان‌های کره جنوبی نیز اعلام کردند که در جریان تحقیقات خود دریافته‌اند رئیس‌جمهور در فعالیت مجرمانه دوست و مشاور پنهانی خود که به دخالت در امور دولتی و سوءاستفاده از روابط خود با رئیس‌جمهور کره جنوبی متهم است، مشارکت داشته است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادستان‌های کره جنوبی در تلاشند تا به زودی بتوانند از «پارک گئون های»، رئیس‌جمهور این کشور بازجویی کنند؛ در حالی که این مقام سیاسی به دلیل مصونیت قانونی نمی‌تواند مورد بازجویی قرار بگیرد. با این حال این وکلای حقوقی به طور رسمی «چوی سون سیل»، دوست قدیمی رئیس‌جمهور کره جنوبی را به مداخله در امور دولتی و وارد کردن فشار بر شرکت‌های مختلف برای اختصاص ده‌ها میلیون دلار به نهادها و شرکت‌های تحت نظارت خود متهم کردند.
مالزی
از سوی دیگر روز شنبه، هزاران نفر از مخالفان دولت مالزی با برپایی تظاهرات اعترض‌آمیز در شهر کوالالامپور، خواستار استعفای «نجیب رزاق» نخست‌وزیر این کشور به خاطر دست داشتن در پرونده فساد مالی شدند. تعدادی از رهبران مخالف و فعالان سیاسی در آستانه برپایی این تظاهرات، بازداشت شده بودند.