kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۸۱۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹

40 درصد روستاهای خراسان رضوی خالی از جمعیت مولد است

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: 40 درصد روستاهای این استان در اثر مهاجرت گسترده از جمعیت مولد تخلیه شده است.


وحید قربانی افزود: بر اساس سرشماری سال 1390 از هفت هزار و 359 آبادی در خراسان رضوی سه هزار و 335 آبادی دارای جمعیت ساکن است.
وی ادامه داد: از این تعداد آبادی دارای جمعیت ساکن دو هزار و 524 مورد روستاهای دارای جمعیت بیش از 20 خانوار هستند و بقیه آنها جمعیت کمتر از 20 خانوار دارند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: چهار هزار و 24 آبادی استان هم خالی از سکنه است.
وی افزود: از بین سه هزار و 335 روستای خراسان رضوی 40 درصد روستاهای مهاجرفرست هستند که به دلیل پایین بودن درآمد نسبت به هزینه‌ها، ناپایداری درآمدها و پدیده خشکسالی عمده جمعیت مولد آنها مهاجرت کرده‌اند.
قربانی ادامه داد: اقتصاد این گروه از روستاها متکی به کشاورزی صرف بوده اما به دلیل وضعیت ناپایدار منابع آبی آن، درآمد اندک و از دست رفتن زمینه‌های معیشت جمعیت از آنها خارج شده است.
وی گفت: در این دسته از روستاها متوسط سن اهالی بالا و فراتر از سن فرزندآوری و همچنین بعد خانوار بسیار اندک است. بخشی دیگر از روستاهای استان هم که عموما در حاشیه کلانشهر مشهد و شهرهای بزرگ استان قرار دارند بر خلاف روستاهای مهاجرفرست، مهاجرپذیر هستند که این امر چالشی جدی برای شهرها محسوب می‌شود.